Marlen Eskilsson skrev:
Jaha, då har man köpt en st häll.

Stax innan jul meddelade jag stenfirman att jag hade valt Siemens EH901SK11, en planmonterad häll. http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/hällar/EH901SK11.html

Sedan visade det sig att det inte går att sätta in en planmonterad så här efteråt. Då hade vi behövt byta hela bänkskivan.

Julstressen slog till och där kom jag av mig igen.

Men nu! Häromdagen ringde jag Siemens, för nu klarar jag inte av mer marknadsundersökningar. Det ska bara bli gjort. Jag och deras support resonerade oss fram till att
EH975SZ17E kommer att funka. Inte planmonterad och utan list som jag vill ha det. Två flexzoner. Beställde i måndags och i tisdags var den här. Nu har stenfirman sagt att de kommer nästa vecka och skär ut hålet så att vi kan montera den också. http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/hällar/EH975SZ17E.html?source=search
Se till att planera för elen också (det har du säkert gjort men ändå) Denna vill ha tre faser på 16 amp för sig själv. Din ugn vill garanterat ha minst en fas med 16 amp.
 
torbeno skrev:
Se till att planera för elen också (det har du säkert gjort men ändå) Denna vill ha tre faser på 16 amp för sig själv. Din ugn vill garanterat ha minst en fas med 16 amp.
Dra tre till ugnen när ni håller på och om det finns utrymme i centralen, iaf två är mitt tips.
Den extra kostnaden för detta är låg.
 
Tack! Inte planerat för elen. Får ringa hit en elektriker också då.
 
I förmiddags var killarna från stenfirman här och skar upp bänkskivan så att nya hällen passade. Samtidigt en elektriker som monterade en stickkontakt på nya hällen. Hällarna levereras tydligen alltid utan stickkontakt nuförtiden. Allt gick som smort.

Jag är mycket nöjd med utseendet på hällen. Listerna var mindre i verkligheten än på produktbilden! Nu återstår att vara nöjd med funktionen också. Den ska testas ikväll.

hallpaplats2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hallpaplats.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Tur att inte avundsjuka syns igenom de digitala trådarna ;)
Men men, snart är det vår tur :)

Ser riktigt fint ut det där :)
 
Det blev perilex-kontakt, eller hur? Som brukligt för 3-fas-hällar.

9514967334942.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har också, på vår 90-centimeters häll, den stora zonen i mitten. Den drar igång ett stekjärn på bara några sekunder.
 
Ett tips också: Det enda som verkligen tar bort fläckar på de här glashällarna är - i vår erfarenhet - mirakelsvampen. Putsmedlet med slipeffekt som Electrolux etc säljer lyckas inte alltid. Mirakelsvampen lyckas dock. Den består av melamin. Finns i dagligvaruhandeln numera.
12690549-mxpg2.jpg
 
Ser snyggt ut!

Passa på och njut, för snart är den inte lika blank och fin längre.
För vem orkar och har tid att putsa spishällen halva dagarna.
Det blir oftast en snabb avtorkning med disktrasan bara.
Men det är ju funktionen som är viktigast :)
 
ullberg
Ja, en 90-häll skulle inte vara fel. Jag tror fortfarande att jag gjorde rätt prioritering mellan arbetsyta och hällstorlek givet vårt köks mått, men varje gång man ser en 80 el. 90-häll börjar det vattnas i munnen.

I ert kök tycker jag kanske att det var lite synd att ni tappade avställningsytan till vänster, jag tycker alltid sådant behövs, men å andra sidan har ni större möjlighet att ställa av "på hällen" och dessutom har ni ju hyllan / bardelen ovanför som inte jag har.
 
sunside skrev:
Det blev perilex-kontakt, eller hur? Som brukligt för 3-fas-hällar.

[bild]
Vi har också, på vår 90-centimeters häll, den stora zonen i mitten. Den drar igång ett stekjärn på bara några sekunder.
:surprised: Pinsamt, men jag glömde kolla hurdan kontakt de monterade på den nya hällen. Det var sådant hallå här, för vi filmade samtidigt (det blir en ByggahusTV-film av det) och jag tittade bara på sågningen ...

Men så här såg den gamla kontakten ut och förstod jag rätt så var det en likadan som monterades på.

var-kontakt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sunside och KoW ang rengöring:

Den här gången har jag lovat mig själv att jag inte ska göra samma misstag som förra gången, att inte göra superrent varje gång. Hoppas jag håller vad jag lovar också ;)
 
Invigde då hällen igår vid middagen.

Blev först jättesuperbesviken för DEN BURRADE när jag satte på stekjärnet. Formulerade ett argt foruminlägg om Siemens induktionshäll i mitt huvud. Gamla järnspisar burrar inte. Glaskeramikhällar är tysta. Men så flög tankarna vidare mot gashällar, just det, de låter ju lite högre än det här ljudet som jag hörde. Och varmluftsugnen, ja den låter mycket högre. Och kylskåpet med ismaskin, det låter också. Och när jag satte på fläkten, då hördes inte ljudet från induktionshällen alls. Dessutom, det var bara under upphettningsfasen det lät, när det väl är uppvärrmt och står och puttrar så låter det inte alls. Så jag har bestämt mig för att det där ljudet är inget att snacka om.

Jag öppnade inte manualen utan satte igång och lagade mat med hällen utan några problem alls. Väldigt smidigt med reglagen, det känns robust. Alla grytor jag har testat funkade dessutom.
 
  • Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
Vår induktionshäll burrade också, när jag använde vissa kärl och pannor. Vi har bytt ut dem mot andra, mer anpassade kärl, och nu låter det inte längre. Det är många debatter på nätet om induktionsljud - och jag tror det är olyckliga kombinationer av modeller och kärl som orsakar det, det förefaller inte finnas någon generell uppfattning att en viss tillverkare gör modeller som låter mycket.

Mirakelsvampen tar bort hårda fläckar som suttit länge, så vi gör inte längre rent varje gång :_.--)
 
Det får bli en sån där mirakelsvamp. (y)

Ska nog investera i en ny stekpanna, har du tips på någon bra som inte ger ljud?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.