fredstu skrev:
Är det en modell du rekommenderar??

Kan man koppla utluften till utgående luft från värmepumpen??

Vore ganska skönt att slippa dra ett rör till!
Det är den första CDsugen jag använt så jag har inget att jämföra med men nu har den ju fungerat felfritt i snart ett år (tror jag, tiden flyter ihop). Jag skulle köpa en likadan idag om jag köpte en ny. Lätt att byta påse tex. Motorn dör inte av byggdamm (däremot blir påsen tät som en plastpåse tillslut, fast det gäller alla).

Jag ser inget hinder med att använda befintligt utblås? Det är väl lika för alla CD's.
 
Jag skulle säga så här: Skulle jag bygga nytt hus och ej ha råd med CD, skulle jag i varje fall lägga in rören. DEn kostnaden är kanske 200 euro om man gör arbetet själv. Då har man i vare fall framtidssäkrat sig!
 
Det blev en Univac Millenium med 4 uttag + sockel uttag i köket,nu återstår bara anslutningen av utgående luft,och det är inte det lättaste!!
 
fredstu skrev:
Det blev en Univac Millenium med 4 uttag + sockel uttag i köket,nu återstår bara anslutningen av utgående luft,och det är inte det lättaste!!
Vi har haft exakt samma som du i snart fyra år och är helnöjda.
Eftermonterade i nedervåningen och drog rören i krypgrunden och upp i väggfasta skåp som döljer rören så det ser ut som det är monterat från början.
På övervåningen ligger de i golvet (den var inte byggd då).

/Fredrik



 
Känner att jag kanske kastar in en brandfackla, men jag gör det i alla fall. :)

Jag har aktivt valt att INTE skaffa centraldammsugare.

Bakgrunden är att jag är allergiker och har jobbigt med bl.a. damm och pollen. Vi kikade därför på att installera centraldammsugare och var hem till bekanta som hade centraldammsugare och provstädade. Dessutom bestämde sig en bekant för att sätta in en CD och jag hjälpt etill med installationen.

Mina slutsatser är:
Det var lätt att installera dammsugaren. (Han hade en electrolux. Ingen aning vad den kostar.)
Vare sig jag eller frugan tyckte om att dammsuga med en lång slang. I synnerhet gällde detta de som hade installerat få anslutningsställen så att slangen blev lång (och då i speciellt i rum med möbler mitt på golvet typ matrum och ställen där man fick passera flera dörröppningar från anslutningsstället till det där man skulle dammsuga).
När det gäller snacket med möjligheten att bli av med micropartiklar så bygger detta på att man kan ha utblåset genom yttervägg. Det skulle visserligen gå, men vi konstaterade samtidigt att med de nya dammsugare som numera finns på marknaden är det underbart bra filter även på hyfsat små och tysta dammsugare.

Det slutade med att vi köpte en vanlig dammsugare som rekomenderats av astma och allergiförbundet för deras filter och som dessutom fått gott betyg i ett Råd&Rön-test för smidighet och sugförmåga. Tack vare de filter som den har kan vi dammsuga mindre än hälften så mycket och ändå ha mindre damm än med den gamla. Jag tvekar inte att, som kontrast till alla andra (blir väl lynchad nu?) säga att köper man en bra "traditionell" dammsugare så kan det för vissa av oss loosers vara att föredra.
 
Beror precis på. Även om vi hare en 10m slang så är den betydligt lättare att städa undan. Dessutom sliter den mindre på hörn etc..
 
ledighetskommiten skrev:
När det gäller snacket med möjligheten att bli av med micropartiklar så bygger detta på att man kan ha utblåset genom yttervägg. Det skulle visserligen gå, men vi konstaterade samtidigt att med de nya dammsugare som numera finns på marknaden är det underbart bra filter även på hyfsat små och tysta dammsugare.
Och då passar jag på att upprepa det jag tidigare sagt. ;)
Fördelen med CD är möjligheten att ha utblåset utanför huset. Oavsett hur bra S-klassfilter vanliga dammsugare har, så har de alltid ett utblås. Det är själva utblåset - den utströmmande luften - som får damm som finns i huset (inte det som kommer ur dammsugaren) att virvla runt, damma ner bokhyllor mm.

Dammet ligger uppe i luften tills man slutar dammsuga för att sedan sakta dala ner igen. Så tror jag - har ännu inte haft CD. ;D
Däremot har flera som har CD, sagt att de inte behövt damma lika mycket jämfört när de hade vanlig dammsugare, vilket stärker teorin. :)
 
Jag skulle vilja påstå att vi dammsuger mycket oftare nu med CD. Det är så enkelt. Helst borde man ha en slang per våning på vinda ;)
 
CD är kalas. Vår är dessutom utan påse vilket är ännu bättre.
 
Tänk vad olika erfarenhet man har :)

Vi har installerad centraldammsugare i det hus vi bor i nu (den fanns här när vi köpte huset för 5 år sedan), men tycker att det är bökigare att släpa runt på den där förb... slangen. Så vi investerade i en schysst "vanlig" dammsugare och är numer jätte nöjda. Antagligen beror vårt missnöje på att det installerats för få uttag i vårt hus, men vi är ändå inte övertygade och vi har inte valt att ens förbereda för centraldammsugare i vårt nya hus.
 
markis skrev:
Och då passar jag på att upprepa det jag tidigare sagt.  ;)
Fördelen med CD är möjligheten att ha utblåset utanför huset. Oavsett hur bra S-klassfilter vanliga dammsugare har, så har de alltid ett utblås. Det är själva utblåset - den utströmmande luften - som får damm som finns i huset (inte det som kommer ur dammsugaren) att virvla runt, damma ner bokhyllor mm.

Dammet ligger uppe i luften tills man slutar dammsuga för att sedan sakta dala ner igen. Så tror jag - har ännu inte haft CD.  ;D
Däremot har flera som har CD, sagt att de inte behövt damma lika mycket jämfört när de hade vanlig dammsugare, vilket stärker teorin.  :)
Visst har du rätt, men varje gång du rör dig skapar du luftströmmar som får dammet att virvla. Att ett bra planerat utblås längst bak på dammsugaren ändå skulle göra att man inte kommer åt något damm tror jag inte på. Att dessa luftströmmar skulle få hela rummet att virvla tror jag inte, men jag har haft fel förr ... ;)

Som sagt - jag bytte inte till CD, men behövde ändå dammsuga betydligt mindre än förut. Om man tycker CD är så fantastskt kul att man vill städa mer så är det bara att grattulera. (Vi HATAR att städa.)

Kul att i alla fall Jo tycker som jag. :)
 
Och jag säger det igen: Sätt in åtminstonde rören när ni bygger. Inte så dyrt ifall ni ändrare er...
 
micke_011 skrev:
för egen del kan jag inte tänka mig ett husbygge utan det med alla dess fördelar, tänk bara en sockeldosa i köket.. mmm..sockeldosa.
Nå ble jeg veldig nysgjerrig (nyfiken). Er det mulig å beskrive en "sockeldosa" med andre ord slik at en nordmann kan forstå hva det er? :)
 
seraphine skrev:
Nå ble jeg veldig nysgjerrig (nyfiken). Er det mulig å beskrive en "sockeldosa" med andre ord slik at en nordmann kan forstå hva det er? :)
Kolla t.ex. på http://www.univac.se/vacpan.php
 
Aha! Takk!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.