Det ser märkligt ut. Tycker också det ser ut som det brunnit, men så är det väl knappast.
Det är inte så att de stora "sotflagorna" på undersidan är övervintrande fjärilar? Jag har massor i taken på mina ekonomibyggnader.

Hur som, med svart runt takfoten och vindsluckan, så känns det rimligt att misstänka många års läckage av varmfuktig luft underifrån. Kanske är tätningen mellan yttervägg och vindsbjälklag obefintlig?

Är det ett 1&1/2-plans el 2-plans hus?
Vilken typ av ventilation har det?
 
Skrapa lite med en kniv och kolla hur illa det är.Spontant skulle jag börja med att fixa ventilationen för bodelen och på så vis minska fuktbelastningen på vinden.
 
Hur skulle du göra då Fredrik?
 
KnockOnWood skrev:
...Och då hade jag gjort vinden oisolerad...
Ser att jag skrev fel.
Skulle vara

Och då hade jag gjort vinden oventilerad...

Sorry :surprised:
 
Locke skrev:
Hur skulle du göra då Fredrik?
Mekanisk ventilation i bodelen så att man får ett undertryck där.
 
oceanis skrev:
Mekanisk ventilation i bodelen så att man får ett undertryck där.
Och dra ner allt godis som sitter på vinden ner i bodelen;) ?
 
stake skrev:
Och dra ner allt godis som sitter på vinden ner i bodelen;) ?
Svaret hänför sig till hur man minskar fuktbelastningen på vinden !

Men en sanering först skadar inte.....
 
Om det nu är Fredriks mening att man bör lösa problemet med undertryck i bodelen, hur föreslår du att man sanerar det där då Oceanis?

Saken är den att även om man har en lufttrycksskillnad över vindsbjälklaget så hindrar inte det fukttransport pga. ångtrycksskillnad.

Det är det knepiga med fukttransport - vatten kan tom röra sig åt motsatt håll samtidigt.
 
Som det ser ut nu så kommer vi köpa huset med vetskapen om att taket måste göras om och med kostnaden för det med i kalkylen.

Så planen just nu är väl att ta in offert på att lösa detta från några olika hantverkare, och eventuellt prata med någon expert på vad som är bästa lösningen för just denna vinden.

Spontant (och utan att kolla om detta är bästa lösningen) så kan det bli såhär:

1) Riva av befintliga pannor, papp, läkt, råspont, hängrännor och stuprör.
2) Suga ut all sågspån.
3) Sätta ångspärr i bjälklag.
4) Tilläggsisolera bjälklag.
5) Sätta ny spont, öppna upp takfot, sätta mögelstoppers i nock och bättra på ventilationen i gavlarna.
6) Ny läkt, nya pannor, nya plåtarbete inkl rännor och rör.
7) Sätta fuktstyrda fläktar typ pax i badrummen.

Det jag är lite orolig för är ju att det inte lär finnas någon ångspärr i väggarna i ett hus byggt -60, och att jag läst att man inte bör sätta ångspärr i taket om det inte finns i väggarna. Men det får väl en "expert" uttala sig om...

Låter det rimligt?
 
Locke skrev:
Om det nu är Fredriks mening att man bör lösa problemet med undertryck i bodelen, hur föreslår du att man sanerar det där då Oceanis?

Saken är den att även om man har en lufttrycksskillnad över vindsbjälklaget så hindrar inte det fukttransport pga. ångtrycksskillnad.

Det är det knepiga med fukttransport - vatten kan tom röra sig åt motsatt håll samtidigt.
Sanering är inte min specialitet men sanering av svartmögel isig finns det många som utför och efterbehandling med Boracol brukar ha avsedd effekt.

Med avseende på att det var störst påverkan kring takluckan kan man nog anta att ett undertryck i bodelen skulle ändra på förhållandet av luftläckaget upp på vinden. Man skulle ju kunna komplettera med en tätning eller bättre lucka.
 
Redigerat:
Om nu vinden ser ut så hur ser det då ut i väggarna? Kan den fuktiga luften tryckas upp på vinden så kan den likaväl tryckas ut i väggarna även om varma fuktiga luften normalt stiger uppåt.

Som köpare skulle jag nog försöka riva bort lite foder och panelbrädor på några ställen för att inspektera även detta område. Eller som köpare är fel ord. Jag skulle hålla mig borta från detta hus då det i princip även kräver byte av takstolar eftersom även dessa har påväxt av mögel.
 
Byta takstolar? Det kan väl ändå inte vara normalt att göra såvida de inte är angripna så hårt att hållfastheten försvagats avsevärt?
 
Det jag syftade på är naturligtvis att skapa undertryck i bodelen för att på så vis minska läckaget av fuktig inomhusluft för att sedan åtgärda vinden. Att lyckas med att ta bort läckaget helt går nog inte. Men genom att ventilationen ger ständig luftväxling (inga pax eller andra leksaker som går ibland) sjunker den relativa fuktigheten i inomhusluften.
Lägre RF i inomhusluften ger mindre absolut fuktighet i läckage till vinden.
Om man bara fixar vinden utan att åtgärda orsaken så är man snart där igen med påväxt.
Fredrik
 
samuel99 skrev:
Spontant (och utan att kolla om detta är bästa lösningen) så kan det bli såhär:

1) Riva av befintliga pannor, papp, läkt, råspont, hängrännor och stuprör.
2) Suga ut all sågspån.
3) Sätta ångspärr i bjälklag.
4) Tilläggsisolera bjälklag.
5) Sätta ny spont, öppna upp takfot, sätta mögelstoppers i nock och bättra på ventilationen i gavlarna.
6) Ny läkt, nya pannor, nya plåtarbete inkl rännor och rör.
7) Sätta fuktstyrda fläktar typ pax i badrummen.

Låter det rimligt?
Ja, det låter rimligt.

Sedan kan man ju fundera på en mer avancerad ventilationslösning, som också sparar lite energi. Ska man dra rör på vinden så är det ju väldigt lämpligt att göra när taket ändå är borta. Det blir så mycket enklare rent praktiskt.

Passa också på att titta så att väggarna är täta (upp mot vinden). Vore ju trist att lägga ångspärr i innertaket och så läcker det via väggarna. Normalt ska det inte göra det, men det kan ju vara dåligt vindtätat inunder. T ex endast panel utan heltäckande board/skivor/papp, och/el hopsäckad spånisolering. (Borde inte vara spån i väggarna på 60-talshus, men man vet ju aldrig...)

Ännu mer långsökt är om huset har träpanel, och dåligt drevade fönster, så att inneluft läcker ut runt fönstren och följer panelens luftspalt upp till takfoten och på så sätt kommer in på vinden. El fanns det ingen takfotsventilation? Ja, då faller ju detta.
 
Jag missade nog skriva det tidigare men det är fasadtegel på huset...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.