Tjena!
Jag gjorde liknande projekt för ca 2 år sedan. När jag kapat ~100mm gjutjärn så passade 110mm PVC muffen som en smäck direkt på gjutjärnsröret. Kanske går det göra samma med 160 dimensionerna? Då kan du ju förminska ner till ett 110mm grenrör och sen raka vägen ut? Kolla på Ahlsell och Dahl efter vissa specialdelar. Kanske känner du någon med konto på de affärerna?
Lycka till!
 
flashower skrev:
Tjena!
Jag gjorde liknande projekt för ca 2 år sedan. När jag kapat ~100mm gjutjärn så passade 110mm PVC muffen som en smäck direkt på gjutjärnsröret. Kanske går det göra samma med 160 dimensionerna? Då kan du ju förminska ner till ett 110mm grenrör och sen raka vägen ut? Kolla på Ahlsell och Dahl efter vissa specialdelar. Kanske känner du någon med konto på de affärerna?
Lycka till!

Man ska iofs inte använda "vanlig" muff på gjutjärns sidan. Utan antingen ska det va en gummimuff man klämmer ihop eller en muff man förminskar med gasolvärmare där man monterar en gummiring innan krympning.

Gummimuffar finns på biltema för en bra peng istället hos en gross som Dahl som tar ca 300kr inkl moms för denna muff och är troligtvis exakt samma saker...
 
Lyckades med skarven, får se om det håller. Pratade med Gustavsbergs MA support, väldigt hjälpsam trots att jag tydligen inte har MA-systemet hemma. Syns på muffarna, MA betyder tydligen Mufflöst Avlopp. Andra ledtråden var att mina rör troligen lades 24 år innan MA-rören började säljas.

Blev Fernco gummikoppling, tog en kvart att kapa gamla gjutjärnsstammen med tigern+karbidblad. Röret såg OK ut i tvärsnittet tycker jag. 1392508565202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 1392508821521.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser fint ut.Såg till min stora glädje att Biltema börjat sälja gråa avloppsdelar som är märkta BD.Det kanske pressar de övriga att sänka sina priser :)
 
Ojsan får åka kika, kompletterat med Uponor från K-rauta för hela veckopengen men behövs lite mer:)

Har läckt lite i övergången efter lång dusch, dragit åt lite extra och hoppas på det bästa. Fortsatt inåt också, så vackert att man nästan inte vill fylla igen. Kanske fylla upp med nåt genomskinligt och täcka med plexi... Vart får man tag på Rhoca-Gil? ;)

Hittat en till snygg grej, muffen på gamla 75-röret från WC var kopplat (uppåner, muffen utanpå) på ett 75mm stuprör i plast genom en vägg innan det fortsatte till gamla DN83 gjutjärnsstammen jag bytte ut... Vackert.
 
  • 1392585501327.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1392585528354.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1392585619641.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.