Suck. Om du exempelvis hissar en motor med ett kedjespel så får du på grund av inertia och egensvängningar påkänningar som kanske är tre-fyra gånger större än m*g. Hur stora satte du dina partialkoefficienter till? 1,5 och 1,5?

Takstolarna är dessutom ofta sammansatta med spikplåtar som inte klarar en massa gungande.

Nä, jag vidhåller att det är en dålig idé att lyfta bilmotorer utan riktiga grejer.
 
Locke skrev:
Suck. Om du exempelvis hissar en motor med ett kedjespel så får du på grund av inertia och egensvängningar påkänningar som kanske är tre-fyra gånger större än m*g. Hur stora satte du dina partialkoefficienter till? 1,5 och 1,5?

Takstolarna är dessutom ofta sammansatta med spikplåtar som inte klarar en massa gungande.

Nä, jag vidhåller att det är en dålig idé att lyfta bilmotorer utan riktiga grejer.
Håller med dig.

Många motorer väger ju runt 300kg utan låda, och ofta tar man ju med lådan i samma lyft också så det blir ju lite tyngder.
 
skalman1 skrev:
Håller med dig.

Många motorer väger ju runt 300kg utan låda, och ofta tar man ju med lådan i samma lyft också så det blir ju lite tyngder.
Vad är det för motorer som väger 300kg?
En vanlig motor från tex volvo v70 väger väl runt 100 kg?

Eller så har jag fått något om bakklöven.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Vad är det för motorer som väger 300kg?
En vanlig motor från tex volvo v70 väger väl runt 100 kg?

Eller så har jag fått något om bakklöven.
Vanliga svenssonfyror väger väl inte så mycket men många äldre gjutjärnsmotorer är tunga.

Några exempel bland mina egna prylar:

Opel OHV sexa 2,6 220kg
Cheva 292 sexa 285kg
Chrysler 413 v8 290kg
Pontiac 223 rak åtta ca 310kg
 
Redigerat:
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Om du hänger 100 kilo i ett kedjespel och börjar hissa så blir jag inte förvånad om kraften i kedjan i omtagen motsvarar 400 kilo eller mer. Lägg där till träets elasticitet och att man prickar in "rätt" frekvens - då kryper spikplåtar och annat iväg rätt snart.
 
Jag antar att garaget inte är byggt ännu.
Då kan man ju byta ut två eller flera takstolar beroende på hur stor upptagningsyta du vill ha mot överdimensionerade limträbalkar för att sedan fästa I-balk 'längs med' två takstolar, hänga en till I-balk i löphjul på 'tvärsen' på de andra två balkarna. Sedan ha ett löphjul på den balken som du hänger ett kedjespel i. Alternativt hänger du I'balkarna längs med väggarna och har en över hela bredden men då blir balkarna kraftigare med tanke på spännvidden.
 
Drömhus2012 skrev:
Jag antar att garaget inte är byggt ännu.
Då kan man ju byta ut två eller flera takstolar beroende på hur stor upptagningsyta du vill ha mot överdimensionerade limträbalkar för att sedan fästa I-balk 'längs med' två takstolar, hänga en till I-balk i löphjul på 'tvärsen' på de andra två balkarna. Sedan ha ett löphjul på den balken som du hänger ett kedjespel i. Alternativt hänger du I'balkarna längs med väggarna och har en över hela bredden men då blir balkarna kraftigare med tanke på spännvidden.
Jo garaget är byggt, det vill säga takstolar på plats, tak med råspont lagt, men ingen isolering eller innertak eller dylikt monterat ännu.

Jag lutar åt att köpa minsta möjliga i/H-balk och fästa den på längden i garaget, alltså i samma riktining som man kör in, den skulle då hamna tvärs takstolarna. Om jag fäster den i två eller tre takstolar så tror jag det blir bra. Frågan är då hur man enklast gör detta?

Svetsa på två plattjärn på balken vid varje takstol så att plattjärnen går upp mot taket på varje sida om takstolen, med att antal kraftiga bult rätt igenom.
Då fördelar jag kraften på tre takstolar, en kraft som troligen aldrig kommer bli speciellt stor. Har egentligen ingen plan på att lyfta ur ngn motor, men jag vet att det är bra att planera för en lyftmöjlighet då jag gärna pysslar med många olika typer av projekt.
Om det känns som att jag ska lyfta ut en alltför tung motor så får jag väl montera upp lite hakiställning istället, eftersom jag även har en saxlyft i botten så behöver jag inte ens ngn kedjelyft utan räcker med en vanlig slinga och så sakta sänka ner bilen med saxlyften istället.

Men tillbaka till frågan, fästa I-balk med plattjärn mot takstolarna, är det bästa sättet?
 
Det går såklart att svetsa fast "fästöron" så som du beskriver.
Personligen skulle jag absolut satt fast balken i samtliga takstolar, det är ett litet merjobb för att få bättre säkerhet.
En klen balk kan dessutom inte bära speciellt många kg om det är flera meter mellan infästningarna.
 
Gabbe1 skrev:
Det går såklart att svetsa fast "fästöron" så som du beskriver.
Personligen skulle jag absolut satt fast balken i samtliga takstolar, det är ett litet merjobb för att få bättre säkerhet.
En klen balk kan dessutom inte bära speciellt många kg om det är flera meter mellan infästningarna.
Tack Gabbe. Du har så klart rätt. Avståndet mellan fästpunkter är 1200 mm, inte flera meter. Men det är nog vettigt att köra på en så lång som möjligt, får vänta och se vad garageporten tar för plats i taket, ingen mening att ha balk ovanför portens skenor tycker jag.
 
Sorry, när jag läser tråden igen istället för att vänta några dagar med att svara och inbilla mig en massa saker så fattar jag ju att garaget är byggt. Om du ska fästa med fästöron så kanske man ska ta det ett steg längre och göra hela överfall över takstolen om det går.
 
martinradbo skrev:
Men det är nog vettigt att köra på en så lång som möjligt, får vänta och se vad garageporten tar för plats i taket, ingen mening att ha balk ovanför portens skenor tycker jag.
Varför inte? Jobbar du alltid med garageporten öppen? Jag personligen hade gjort så det fanns lyftmöjligheter längs hela garagelängden, å sen bara låta bli att öppna porten om man fått för sig å lyfta upp något där porten kommer farandes vid öppning.
 
I farsans garage när man va tonåring byttes det motorer friskt, så körde vi dosfräsen igenom takbalken, tror det var 45x220(kan jag kolla upp om nån vill) och hade stropp och talja, volvo rödblockare och 5cyl volvo vitmotor med låda åkte upp och ner utan problem.

Kanske inte skulle gjort likadant idag men det höll ju bra.
 
ska göra liknande lösning i mitt garage, 6m lång HEA balk i taket. skall fästas i 5st takstolar. tänkte ta grova plattjärn 10mm tjocka o 50mm breda o längd så dom sticker ut några cm på vardera sida balk, för att använda som fästöron. dessa plattjärn skruvas i balken. sedan dras plattjärn med balk fast i taket med 2st stora franskskruv per takstol.
 
Jag begriper inte varför ni skall hänga lyftanordningen i takstolarna?! Det är ju som att knyta fast släpvagnen i stötfångaren!

En HEA-balk som är så dyr och som skulle kunna ta så mycket last med så fina lyfttillbehör det finns att köpa till en sådan - och så billigt och enkelt det är att bara ta ner lasten i plattan med ett par VKR.
 
Om lasten ska ner i plattan så måste denna vara dimensionerad för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.