folkeorg skrev:
Viktigt å viktigt. En UPS filtrerar ju bort spänningsspikar m.m. som kan döda elektroniken. Det finns annat som kan lösa ut en jordfelsbrytare åxå t.ex. en bortglömd skarvsladd utomhus när det börjar regna. Kopplar man UPS via USB t R.Pi så får man ett meddelande när strömmen försvinner. Det kan ju vara värdefullt i andra fall än inbrott.

Tänk på att om de skyler sig så fastnar de på film men går inte att identifiera. Om de bryter strömmen så blir de kanske mer oförsiktiga för de tror att allt är utslaget. Mätarskåpet brukar sitta på utsidan så elbolaget kommer åt det. En sirén som tjuter vid spänningsbortfall kommer bara reta grannarna tror jag.
Vad har du för UPS? Har en gammal Mustek 1000 här som jag aldrig använt efter att jag mätte energiåtgången. Kanske har blivit bättre idag? Min modell drar typ 60W hela tiden, även när inget belastar den, och man behöver ju typ belasta den till max för att effektiviteten ska bli något att tala om? El är inte min grej, men det måste väl vara ren katastrof att göra om 230V till 12V (batteriet) till 230V (trafo) till 5V (RPi)? Allt faller dock på att detta måste vara en budgetlösning. De 500-700 som en RPi-kamera-lösning kostar är max vad jag vill lägga ut per kamera och då ska det ändå vara 720p och internetåtkomst.

Mätarskåpet kommer jag att låsa framöver. Eller popnita då kanske. Eller kanske läge att sätta en sensor där som märker av otillbörlig öppning om man någonsin får till ett larmsystem. Kommunen kan kyssa mig i röven :) Dessutom tror jag att det är fjärravläsning sedan flera år.

Jag kan väl säga att jag inte har så stor förhoppning om att en övervakningsfilm, ens i 1080p i goda ljusförhållanden och med en omaskerad bov skulle leda till något. Kräver nästan att man tar någon på bar gärning med tanke på hur ligorna fungerar. Kamera är väl främst för att det "känns bra" om man ska vara ärlig. Jag tänker att om jag får ett larm i mobilen, ser nåt fuffens i kameran, eller får indikation på att kameran osannolikt nog är ur funktion i samband med att en notifiering skickats och jag INTE är hemma så får man la ringa 112 manuellt. Kan ju inte vara trögare än att gå vägen via väktare iaf eftersom de ska ut först och kolla hur det ligger till. Vägrar polisen åka ut så kan de räkna med en helsida i Aftonbladet som de kan klistra upp på väggen på stationen.
 
Kör med APC:s UPS'er. Kan inte påstå att jag märkt av ngn massiv energiåtgång på dem. Ligger på ca 150W med två PC, router, switch m.m. Det känns Ok.
Köpte en HP men den är som din, drar 100W i tomgång! Ska kasta skiten!

Egentligen borde man göra en egen UPS med 5V ut från ett ett gäng NiMh-batterier som hålls fulladdade via en nätdel. Är ju inte mkt som behöver mer än 12VDC idag ändå! Märkligt att det inte finns sådana UPS'er som ger 12VDC, 9VDC, 7,5VDC samt 5VDC direkt ut till prylarna dvs en lågspännings-UPS!

..kanske ngt att klura på.. :)
 
Har denna. Fungerar bra. efter ett långt strömavbrott då den laddade ur så ville den inte starta upp själv när strömmen kom tillbaka. Vet inte om det var tillfälligt eller systemfel:
http://www.dustinhome.se/product/5010447903/apc-back-ups-es-700va/

Har även föregångaren till denna. En beige. Har fungerat hyfsat men en av de tre har strulat mkt! Kan hänga sig med tjutande summer varnande för överlast å bortkopplad last trots att det är typ 50W som är inkopplat. Har tagit ut logar å skickat t APC men de hittar inget fel. Tror det var värmepumpens tillslag, som gav spänningsdipp och gjorde att UPS:en kopplade in en sekund å sedan ur igen, som fuckade upp logiken i den så den låste sig. Märkligt nog bara en av dem. Gav upp å utrangerade just den som trasslade:
http://www.dustinhome.se/product/5010075915/apc-smart-ups-sc-620va/

Kopplade in denna istället och den har fungerat helt klanderfritt hela tiden:
http://www.dustinhome.se/product/5010070569/apc-back-ups-cs-650va/
 
Nu handlar ju den här tråden om olika typer av kameror, men när det gäller just ip kameror och särskilt billiga Kinavarianter, så tror jag många missar att tänka på säkerheten.

Läs gärna igenom tråden jag länkar till, och de länkar som finns i tråden.

https://www.flashback.org/t2278796
 
123abc skrev:
Axis kameror behöver high POE för att klara uppvärmningen.
[länk]
Nja, vad jag har sett så klarar sig dom flesta axis kameror med PoE klass 2 ("Low power" <6,49W) men om man skall ha IR, värme eller elektrisk pan/tilt/zoom så får man gå upp till klass 3("Mid power" <12.95W).
 
AXIS 225FD:
"Note that PoE only provides power for the camera and the fan (not the heater)."
 
Har inte en enda kamera med fläkt eller värme och de har klarat sig hur bra som helst - kanske på grund av kapsling (IP66 och 54 tror jag). En vattentäta kamerahus för dykning har inte heller fläkt eller värme men värme skulle vara en fördel så fingrarna inte frysa ;)

//Alkemist
 
Precis, utomhuskameror klarar typiskt - 20 till +50 grader (man får förstås kolla detta i databladet) utan värmare eller fläkt, så sådant klarar man sig nog i praktiken utan, om det inte är arktiska eller öken-förhållanden.
Kameran producerar ju lite värme på egen hand, tror att detta för det mesta räcker för att slippa frost på objektivet.
 
Har ni kollat på http://www.ubnt.com/airvision ?

[video=youtube;nIYs0triWns]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&amp;v=nIYs0triWns[/video]
 
Snygga kameror men bara NVR kostar 3500 kr från Dustin. Alla kameror är också 1MP. Ett bra analogt system är billigare och uppnår samma resultat.
 
Mja, IP-baserade system har sina fördelar, och man vinner något med högre upplösning.

Även om man tycker att Axis' kameror ligger i ett för högt pris/kvalitets-segment, så finns det en del material på Axis' web som kan vara av nytta när man planerar ett hem-övervakningssystem, oavsett kameratillverkare. Här kan man t.ex. läsa om hur stort område man kan planera att övervaka med en given upplösning hos en kamera: http://www.axis.com/academy/pixel_count/simple_model.htm
(t.ex. bör man planera 40-80 pixlar över bredden på ett ansikte om man vill kunna identifiera en person)
 
Redigerat:
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
När det gäller inspelning så borde väl varje respektive ström sparas med minst 720p för att ha vettig upplösning så man ser lite detaljer och ha nytta av de HD-kameror man (förhoppningsvis) investerat i, eller behöver man upp i full HD?

Undrar också hur det är med antal bilder per sekund (frame rate), generellt kör man ju 25 eller 30 bilder per sekund. Men bör det i normala fall räcka att går till tex 15 bilder/sek för att spara utrymme för lagringen?
 
Jag tror att 720p fortfarande är lite av en sweet spot. Man kan säkert vinna en del på att gå upp till 1080p, särskilt för dyrare / mer högkvalitativa kameror, men det ställer också större krav på framförallt optik och bildsensor för att man verkligen ska få ut mer information från bilden. Ofta har själva bildsensorerna för 720p och 1080p samma fysiska storlek => varje pixel i 1080p-sensorn är mindre än i 720p-fallet, med tillhörande sämre prestanda.
I de flesta normala tillämpningar tror jag att 12-15 bilder per sekund räcker bra.
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Alkemist skrev:
Snygga kameror men bara NVR kostar 3500 kr från Dustin. Alla kameror är också 1MP. Ett bra analogt system är billigare och uppnår samma resultat.
Fast om man ska köpa något i teknikväg så handlar man ju aldrig på dustin som oftast är dyrast, dessutom så finns det ett kit med den nvr och 3 kameror för 3995 +moms.

Sen behöver man inte den nvr om man inte vill utan kan installera en programvara löst på sin pc.
 
Är det någon som vet om det är lagligt att även spela in ljud med kameran
eller behövs det någon speciell skylt eller tillstånd då?

Jag har micingång på NVR:en så jag blir lite sugen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.