Ska byta ut mina fönster och funderar på vilket fabrikat jag ska välja.
Har idag Traryds 3 glas fönster i trä, men tycker att kvaliteten på träet alt färgen inte är den bästa.
De nya fönstren skall vara i trä med alu på utsidan.

Någon som har erfarenhet av andra fabrikat ex Velfac?
 
Jag köpte från villafönster.se 2008, då hade dom en kampanj att det ingick alu utsida utan extra kostnad.
Ser att dom kör samma kampanj nu.

Jag köpte villaplus+ fönster och är nöjd än sålänge, jag ansåg att dom låg väldigt bra i pris när alu ingick.
 
Velfac är riktiga skit fönster om du frågar mej då dom inte har någon karm och det orsakar ofta problem som att det kan läcker in. Jak tycker sp fönster är snyggas även elits är snygga men har synliga gångjärn jag tycker inte om Traryd alu fönster för man kan se lite av trät.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
C
SP är inte så bra,kvaliteten är undermålig...men men man får ju vad man betalar för...
 
johan ivarsson skrev:
Velfac är riktiga skit fönster om du frågar mej då dom inte har någon karm och det orsakar ofta problem som att det kan läcker in. Jak tycker sp fönster är snyggas även elits är snygga men har synliga gångjärn jag tycker inte om Traryd alu fönster för man kan se lite av trät.
Håller med om velfac, fast du har fel om Traryd fönstret. SP och Traryd är exakt samma fönster det som skiljer är en extra fräsning på insida av karm och båge.
 
carra skrev:
SP är inte så bra,kvaliteten är undermålig...men men man får ju vad man betalar för...
Vad är det som är dåligt ? Kan du precisera? SP är ju inte något lågprisfönster så att säga att man får vad man betalar för stämmer ju inte då precis.
 
  • Gilla
sweac
  • Laddar…
Jag tror inte det är så stora skillnader. En stor del av alla svensktillverkade fönster görs väl (genom uppköp och sammanslagningar) i ett fåtal fabriker.
 
C
Glaset I fönstren är väl från 2 olika företag som helt dominerar marknaden......Bågarna skiljer sig givetvis från fabrik till fabrik. Jag köpte 20 fönster,STORA o små och 3 glasdörrar med aluminium utsida.Virket I ramarna var ju inte précis senvuxet, o det hade jag väl inte förväntat mig heller,men att skulle vara så dåligt trodde jag inte,massa urborrningar efter kvistar,undermålig ytbehandling(täckmålning)beroende på dåligt underarbete? Läcker så jag får mögel på en tröskel....Allt sammantaget= dålig kvalite,men kanske inte för priset.... Mycket påkostade glas o borde då ha valt bättre "båglevernatör"
 
S
satte in på ett ställe velfac fönster dom ser ut som nya fortfarande.
alu och trä fönster.
rekommenderar velfac starkt, blir dom när jag ska byta fönster
 
  • Gilla
JennyMathias
  • Laddar…
Sp, Elit och Traryd är det stora leverantörerna. De har samma kvalitet och pris.

Välj efter utseende det som passar dig (huset) bäst.

Ska man hitta riktigt bra träfönster får man kolla på mindre firmor som bygger fönster mer hantverksmässigt.

Sedan finns ju PVC och rena aluminiumfönster men det har jag sämre koll på.
 
carra skrev:
Glaset I fönstren är väl från 2 olika företag som helt dominerar marknaden......Bågarna skiljer sig givetvis från fabrik till fabrik. Jag köpte 20 fönster,STORA o små och 3 glasdörrar med aluminium utsida.Virket I ramarna var ju inte précis senvuxet, o det hade jag väl inte förväntat mig heller,men att skulle vara så dåligt trodde jag inte,massa urborrningar efter kvistar,undermålig ytbehandling(täckmålning)beroende på dåligt underarbete? Läcker så jag får mögel på en tröskel....Allt sammantaget= dålig kvalite,men kanske inte för priset.... Mycket påkostade glas o borde då ha valt bättre "båglevernatör"
Konstigt.... Eftersom SP och Traryd ej gör urborrningar för kvistar. Kvistar kapas bort i en såg med så kallad "woodeye" en maskin som läser av virket och kapar bort kvistar alternativt vänder virkesbiten så att så kallade A ytor dvs ytor som veter inåt eller utåt(synliga vid stängt fönster) ej innehåller några kvistar. Virket är för övrigt av stamblocksfura som vakuumimpregneras och sedan målas bit för bit så att allt ändträ blir behandlat innan fönstret monteras ihop.
Har monterat ca 9000 fönster av nämnda fabrikat och aldrig sett en kvist på en A yta. Önskvärt från fabriken skulle vara nya hyvlar då man kan ana en viss vågighet i hyvlingen (obalans i kuttern). Att dom läcker har garanterat att göra pga felmontage.
Jobbar idag med annat fabrikat men tycker absolut inte att fönsterna är dåliga. Tex om du köper laserade fönster från SP så får du aldrig fingerskarvat virke eftersom det då hade lyst igenom. Har sett från en annan STOR tillverkare uppemot 6 fingerskarvar på ett fönster.
 
Håller med verktygsgurun jobbar som plåtslagare och ser väldigt många olika typer fönster och sp fönster är jämt lika finna. Speciellt när det kommer alu på utsidan dom andra kan glipa ibland eller sitta löst självklart kan detta också hända med sp men har inte set det.
 
SBH skrev:
satte in på ett ställe velfac fönster dom ser ut som nya fortfarande.
alu och trä fönster.
rekommenderar velfac starkt, blir dom när jag ska byta fönster
Jag gillar designen på Velfac´s fönster och vad jag har hört tidigare skall det vara bra kvalitet.
Men vad jag har förstått så kan man inte köpa Velfac privat utan bara genom byggherrar,
eller vet du något annat sätt?
 
Säljs bara genom byggherrar och inget jag tycker men bör montera själv då Velfac är väldigt speciella att montera.
 
Velfac kan du köpa själv i en vanlig bygghandel som privatperson. Finns några saker att tänka på:

1: De är helt måttbeställda. Du få själv ange yttermåtten på fönstren baserat på hålet i väggen.
2: De kräver ca 1.5 cm luft runt om (uppe, höger,vänster) och ca 2-3 cm under, där fönsterblecket ska sitta. Så dina yttermått på fönstret ska vara mindre än hålet, med motsvarande.
3: Uppe, höger och vänster krävs plåtprofil eller svällist.

De är inte svårare att montera än vanliga fönster. Det karmskruv som vanligt.

Om du läser deras guider så har du alla svar där. De kräver ju en annan inramning än vanliga fönster som ju oftast täcks med lister runt om.
 
  • Gilla
Method Man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.