Sjukt snygg bil A5 sportback. Vill själv ha en vit med stora svarta fälgar, lagom sänkt. Synd att de kom med tre punktsbälte bak så sent som 2012, när man kikar runt på begagnade A5 som en annan gör imellanåt.


Mvh
 
sir_daniel skrev:
Ska man tänka logiskt så finns det ingen anledning att köpa en ny bil utan dieselmotor nu när de med partikelfilter är vettiga i skatt. Men generellt så känns bensinarna roligare och man slipper låta som en "traktor" när den är kall
Beroende på hur länge man ska ha bilen kan priset på partikelfilter vara intressant.

http://www.teknikensvarld.se/2011/02/18/12086/byta-partikelfilter-ar-hutlost-dyrt/
 
spekerök skrev:
Sjukt snygg bil A5 sportback. Vill själv ha en vit med stora svarta fälgar, lagom sänkt. Synd att de kom med tre punktsbälte bak så sent som 2012, när man kikar runt på begagnade A5 som en annan gör imellanåt

Mvh
Det är bara att hålla ut, priserna rasar rätt snabbt. Vilket är bra för dig :) och kanske inte lika bra för mig... ;)

Om 1-2år kan du nog hitta en 2014 för runt 200-250tkr, lite beroende på utrustning och hur långt den har gått.
 
bobas skrev:
Beroende på hur länge man ska ha bilen kan priset på partikelfilter vara intressant.

[länk]
Audis filter regenereras av sig själva så länge bilen körs normalt och inte enbart korta sträckor. Om filtret inte regenereras tänds en lampa och man ska då följa en körinstruktion i instruktionsboken.

Filtret ska hålla bilens livslängd, vad det innebär i reda tal är dock inte helt klarlagt. Personligen har jag dock positiv erfarenhet av Audis goodwill de få gånger något havererat och garantier inte funnits kvar.
 
Gällande partikelfilter har jag under mina år på verkstad (MB) aldrig bytt ut något. De regenererar sig självt och kör man för mycket korta sträckor så att det inte utförs börjar motorlampan lysa och man får köra lite längre så att regenereringen sätter igång.
 
Hur långt måste man köra för att regenereringen ska fungera? Och hur långt måste man köra om lampan tänds?
 
Med vår honda cr-v ca 20min
 
Bilar går på bensin.
Lastbilar och traktorer går på diesel.
 
  • Gilla
sirlongfellow och 2 till
  • Laddar…
bobas skrev:
Hur långt måste man köra för att regenereringen ska fungera? Och hur långt måste man köra om lampan tänds?
Lite olika men säg att du kör bilen varm och filtret är fullt så kan en regenereringsprocess ta t.ex 16min att genomföra. Det beror förstås på om tidigare processer utförts som planerat, annars kan det ta längre tid.

Om man kör minst 25km per resa och ca hälften av sträckan är >50km/h kommer man inte att ha problem med detta.
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Bilar går på bensin.
Lastbilar och traktorer går på diesel.
Kul. Den här "traktorn" vann väl Le mans något år har jag för mig ;)

2011-Audi-R18-TDI-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Visserligen ett ilandsproblem och offtopic i tråden. Småstör mig på diesel som jag har på arbetsbilen är att pumphandtaget alltid verkar små läcka diesel hos tapparna och handen luktar sedan diesel hela dagen. Vet att man kan ha handskar när man tankar och riktiga män luktar diesel osv. Vem vet kanske är det bara jag som stör mig på kladdet i pumphandtaget:confused:.

mvh
 
Är det inte så att både bensin och diesel handtagen sölar, men bensinen dunstar snabbt?

Men visst är det tråkigt, jag åker också dieselbil i jobbet och man får alltid diesel på händerna.
 
Redigerat:
Har aldrig tänkt på det där med handtaget men det kanske är för att jag nästan aldrig behöver tanka min dieselbil :)
 
MathiasS skrev:
Om man tänker sig att köpa en ny bil spelar väl drivmedlet ingen roll, värdeminskningen när den rullar över tröskeln från handlaren slår hål på kalkylen ändå.


Ontopic: diesel på vardagsbilar, tfsi på bil med lite sportigare ambitioner.
Han kanske inte köper den av anledning att sälja den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.