Vi har nu fått vårt hus tillbyggt och jag ska börja färdigställa invändigt. Jag ska lägga golvvärmeslang i spårade spånskivor i tre rum, totalt tre slingor, och kommer göra detta i omgångar. Med det menar jag att jag ska lägga slang och sedan övergolv färdigt i varje rum innan jag påbörjar nästa. Detta innebär att rörläggaren måste komma för att provtrycka tre gånger, vilket känns onödigt kostsamt. Så jag undrar...

1. Är det värt att chansa och skippa provtryckning? Kanske är det mikroskopisk risk att slangen läcker.
2. Om jag nu ska provtrycka. Skulle det räcka att provtrycka hela slangrullen innan jag lägger ner slangen? Eller är risken för att skada på slangen uppstår störst när man lägger den?

3. Tror ni det går att få tag på utrustning för att provtrycka och göra jobbet själv?
 
Ska du lägga flytande golv eller skruva ovanför?
 
Exakt en sådan köpte jag när vi skulle ha in slinga i badrummet. Kolla blocket.
 
Kan inte en vanlig kompressor användas till provtryckning?
 
Självklart kan du använda en vanlig kompressor! Då slipper du lägga ut pengar på en pump.
Ta det försiktigt bara så det inte blir för högt tryck i golvvärmeslangen..
 
Fast pumpen trycker väl med vätska och inte med luft som en kompressor? Skal man följa instruktionerna skal det vara vätska plus att det är massor av regler runt att provtrycka tryckkärl. Men vet man vad man gör så.
 
  • Gilla
Trizz
  • Laddar…
xyle skrev:
Ska du lägga flytande golv eller skruva ovanför?
Det blir flytande golv (klick-ekgolv) i två rum och flytspackel och plastmatta i ett litet badrum.
 
Claesk skrev:
Kan inte en vanlig kompressor användas till provtryckning?
Jag har kompressor men vad behövs mer? Jag kommer inte ha fördelare på plats innan slangen läggs så jag antar att jag dessutom måste fixa nån typ av koppling mellan slang och testutrustning.
 
Kan man inte trycka in luft i ena endan och en tryckmätare på andra sidan.

Eller nått?
 
Claesk skrev:
Kan man inte trycka in luft i ena endan och en tryckmätare på andra sidan.

Eller nått?
Problemet är väl att slangen ska vara under tryck en längre tid, typ nån timme eller två.
 
Plugga ena änden låt rörmockaren provtrycka och montera en manometer så ser du om trycket skulle sjunka om du nu inte hellre gör det själv. Jag skulle lägga slangen först och trycksätta innan övergolvet monteras.
 
Sätt en manometer i ena änden å en ballofix i andra med en luftnippel.
Tryck i rätt tryck, stäng ballofixen och håll sedan koll på trycket:)

Så gjorde jag efter råd av min golvvärmelevrrantör, dock monterat på fördelare men borde ju funka direkt
På slangen med:)
 
Det första du ska göra är att ringa din rörmokare och fråga om du kan få låna eller hyra provtryckningspumpen. Jag fick låna en pump av min röris i närmare två månader utan problem. Om rörisen är motsträvig så åker du till Jula och köper en manometer samt en T-koppling att sätta den i så kan du provtrycka själv med en vanlig trädgårdsslang. Du kommer visserligen inte kunna få upp trycket till de ca 10bar som tillverkarna vill men det räcker gott att provtrycka med 3-4 bar för att se om slangen är tät eller inte.
 
Gör det själv om du tycker rörisen är för dyr. Det ska vara vatten och inte luft i slangen. Med kompressor är risken stor att något sprängs. 10 bar?? När jag provtryckte var vattenledningstrycket mer än tillräckligt. Jag köpte en billig tryckmätare på Rinkaby och kopplade den och trädgårdsslangen på fördelaren. Wirsbos 20 mm har jag. http://www.rinkabyror.se/artikel/manometer-0-6-kg/


Att hoppa över det här steget skulle inte jag göra. Om man får ett oförklarligt tryckfall efter att golvet lagts är det ju bara att riva upp det. Att tillverkarna anbefaller provtryckning betyder ju att deras kvalitetskontroll inte är hundraprocentig. Antagligen billigare att ersätta eventuella reklamationer än kostsam kontroll. Det finns ju också en möjlighet att något brister under själva installationen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.