Prisläget på bostäder och den stora bristen på tomter i Stockholm gör att priserna är väldigt höga. Dessutom köper byggföretagen upp tomter för att ha någonstans att bygga.

Det är dessutom dyrare med både arbetskraft och hyra av maskiner i Stockholm (Gäller förmogligen Göteborg och Malmö också). Maskin och arbetskostnad kan vara flera hundra tusen kronor högre i Stockholm än på de billigaste platserna i landet.
 
Hej!
Jag och min familj har precis köpt en tomt i Mellansjö, Huddinge. Tomten är kraftigt kuperad och 3062m² stor. Det är en strandtomt med ca 10 meter allmänning mellan tomten och sjön Magelungnen. Tyvärr sluttar tomten ner mot Magelugnen i nord.

Vi planerar att stycka tomten i två för att finansiera husbyggandet. Vi kommer att behöva spränga en del men vi vill försöka att utnyttja marknivåerna för att få en spännande planlösning med vardagsrum i etage med kök mm. Vi kommer att försöka skriva lite om projektet varefter det rullar på.

Nu väntar vi på att kommunalt vatten och avlopp ska börja byggas. Det beräknas klart om ca. 1,5 år. Detaljplanen har vunnit laga kraft och byggrätten är satt till generösa 250m² samt uthus på 50m² varav det största enskilda på 40m².
 
Ja, det är ju lättare (och billigare) att hitta tomter där VA inte är framdraget. Tyvärr brukar det ju vara så att det ofta blir förseningar i tidplanerna för detta. Det gäller att ha tid att invänta färdigställande.

Har man bara tid så kan man både få en trevligt tomt och kanske tjäna en hacka.
 
Halloj!

Vi har precis som många här gått i husbyggar tankar en längre tid. Efter en massa letande och funderande på möjliga tomter så har vi nu valt att köpa en tomt med befintligt mindre hus. Detta i Roslagen strax norr om Stockholm. Planen som ligger just nu är att boin huset i ett per år och under tiden planera för bygge lite längre fram. Förmodligen kommer vi då göra en hel del själva för att få ner kostnaden. På detta sätt slipper man att stressa på bygget.

Huset är på knappt 80m2 och tomten 3400m2. Stället ligger naturskönt och med närhet till både komunikationer och Östersjön. Pris 1.890.000 kr. Som hittat ;D

Det är bara att inse att det ÄR svårt att hitta en trevlig större tomt i Stockholms (och förmodligen GBG+andra större städer) till ett vettigt pris.

Hur har ni andra gjort?

Mvh Stefan
 
Hej, tomter i stockholmsområdet är inte kul, svårt att hitta någon bra till ett vettigt pris. Läge och storlek betyder ALLT när det kommer till pris. Jag har sett tomter som sluttar i nordöst, dvs helt utan ljus för 750', plana tomter i syd mot sjö för 2,0 MSEK, osv. Dyrare ju närmare stan man kommer. Det finns tomter i Nacka som i sig är rena stupen men med utsikt högst upp, dock får man ju förståss då inte bygga just där, suck.

Nåja, letar man tillräckligt länge har man till slut vant sig vid att priset är högt, kraven på hur tomten skall se ut ökar dock hela tiden. Det har medfört att vi just nu är spekulanter på en tomt för 1,6 MSEK ute på Värmdö, högt läge, sjöutsikt i höster och sol hela dagen, vad mer kan man begära? :p

Lycka till!

 
Som Palm skrev så är det stor skillnad på tomt priser om man bara tittar lite längre ut.

Vi köpte vår tomt 2200 kvm i S läge på Färingsö (Ekerö) för 550' inklusive nyanlagd infiltration. Visst, det är ju inte sjöutsikt, men fritt läge och trevliga grannar :)
 
Palm har rätt. Vi betalade 275' kr för en tomt på 1384 m2 med bra läge strax utanför Knivsta (inklusive VA). Visserligen utanför Stockholms län men man når de flesta platser i norra stor-Stockholm på 20-45 min med bil och på 30-60 minuter med kollektivtrafik så når man södra stor-Stockhom.
 
Det finns alltid för- och nackdelar med alla val. Det vi är på väg att köpa låter helsickes dyrt men samma situation var vi i 1988 när vi köpte en tomt för 550' och kom upp i sammanlagt 1,8 MSEK med hus och garage. Nu har vi en tänkt total budget på max 3,4. Säljer vi nuvarande hus till en nivå 2,5-2,7 så är det nästan så att effekten av att inte ha någon fastighetsskatt de första fem åren gör att månadskostnaden för nya huset bara marginellt överstiger nuvarande. :surprised:

Stockholm kommer alltid ha en hög prisbild, även om det gick ner ganska drastiskt runt 95 så är det ju nu uppe igen. Jag är säker på att man alltid vid något tillfälle minst kan få ut det man gav, det gäller dock som vanligt att kunna sälja vid rätt tillfälle.

Mvh Ingvar
 
Lisa har rätt men fel.
Behöver man bil för att komma till jobbet så får man göra skatteavdrag för (en del av) bilkostnaderna.
Vidare så tror jag de flesta Stockholmare anser att en halvtimme till jobbet är helt acceptabelt. Allt under en timme får man acceptera i Stockholm brukar de flesta säga. Restiden till och från jobbet kommer man inte ifrån så att räkna det som lönebortfall tycker jag är fel.
 
Själv vill jag bo så att jag slipper ta bilen till jobbet, det är ju en aning irriterande när genomsnittshastigheten blir ca 15km/h under de två milen till jobbet. Har dock ännu inte bestämmt mig för om det är bilköerna eller citypendeln som är det värsta irritationsmomentet.

 

Hej!

För oss betyder boendet utan tvivel mycket mer än 30-60 minuter till jobbet men detta är ju en högst personlig uppfattning. Visst kan priserna gå ner framöver om man har tur (eller ska jag kanske säga otur?!!) men hela prisbilden beror nog mer på vilket tidsperspektiv man tittar på. Vi har i varje fall hittat en tomt med stora möjligheter och där vi planerar att bo en lång tid framöver.

Just my 2 cents ;)

Mvh Stefan
 
Förvirrande med två användare på samma dator :) Det var jag som utförde de mästerliga beräkningarna i ett tidigare inlägg här. De var nu inte menade som exakt vetenskap men en påminnelse om att det finns flera faktorer att ta med i beräkning när man bestämmer sig för att välja plats att bygga bo på.

Nu är jag personligen av den uppfattningen att man inte bör välja bostadsort endast utifrån vad tomten kostar. Då skulle man bosätta sig på Höga Kusten eller någon annan avlägsen utflyttningsort.

Jag själv är inbiten stadsbo och skulle inte trivas långt ut i skogen. Hästar är jag allergisk mot och hektar med mark ser jag bara som besvärligt att sköta :)
Däremot vore det trevligt med en egen crossbana på tomten hmmm.

Rätta mig om jag har fel nu, men inte kan man få restiden att ingå i arbetstiden? Jag syftar på tidigare inlägg om att löneavdrag inte gjorts för längre pendlingsavstånd. Jag tror missförstånd uppstått. Jag menade att man kan använda tiden till trevligare saker alternativt övertid istället för att resa till arbetet. Visst, en haltimme eller 45 minuter är normalt att det tar oavsett om man bor i Johanneshov eller Farsta pga köerna men den tiden slipper man inte bara för att man bosätter sig långt från stan. Den tillkommer till de extra 30 minuterna det tar att köra "finbiten" innan köerna kommer.

Bilavdragen missade jag, erkännes. Vad innebär dessa i nettopengar? Vissa kan iofs känna behov av att ta bilen som inte utgör grund för bilavdrag. Långt till kommunala transportmedel eller hämtning av barn etc.

Jag köper livskvalitets argumenten. Vissa föredrar landets lugn framför stadens brus. Jag gillar en lagom blandning av de två.

/Kenneth
 
CallMeKenneth skrev:
Rätta mig om jag har fel nu, men inte kan man få restiden att ingå i arbetstiden?/Kenneth
Är man enterprenör i byggnadsbranschen så tar man betalt för restiden till och från jobbet. Men de flesta andra får ta restiden från egen kassa.

Argumentet med pendlingstiden var fel för att det tar ungefär lika lång tid att ta sig till en plats i Stockholm oavsett om man bor fem mil från centrum eller någonstans mitt i smeten (kanske något överdrivet men i stort sett sant). Det eventuella "löneavdraget" är alltså något som alla i stockholmsområdet får räkna med.
 
General Failure skrev:
Argumentet med pendlingstiden var fel för att det tar ungefär lika lång tid att ta sig till en plats i Stockholm oavsett om man bor fem mil från centrum eller någonstans mitt i smeten (kanske något överdrivet men i stort sett sant). Det eventuella "löneavdraget" är alltså något som alla i stockholmsområdet får räkna med.
Ok, jag antar att de första milen avverkas i överljudsfart :)

 
Bob_the_builder
CallMeKenneth skrev:
Bilavdragen missade jag, erkännes. Vad innebär dessa i nettopengar?
Ett räkneexempel:

5 mil enkel resa till jobbet ger ca 2000 mil per år. Detta ger ett bilavdrag på 25 kkr (32'-7'). Vid 50% marginalskatt ger detta således 12,5 kkr tebax i plånboken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.