Hej efter mycket om och men har jag blivit lurad och tyvärr bunden till canal digital.
Och nu efter att ha haft skiten liggandes i en låda i några månader tänkte jag koppla in det (betalar ändå för det)

Skruvade upp parabolen och ställde in den med hjälp av telefon.
Sen kopplade jag in boxen och skulle "ställa in allt" Signal styrka 98% men kvalitets styrkan står på 0%

kvittar hur jag vrider och vänder på allt.
Vad kan detta bero på?
 
Vad menar du med "ställde in den med hjälp av telefon"?
Det är inte så lätt att rikta in en parabol. Boxen eller ett mätinstrument måste vara inkopplat när du riktar den. Exakt rätt riktning är mycket viktigare än för en vanlig TV-antenn.

När boxen är inkopplad kan du få bekräftat att du siktar på rätt satellitposition. Ett mätintrument gör det mycket lättare att finjustera för bästa signal.
Jag har testat att ställa en TV på gräsmattan så att jag från taket kan se boxens indikator för signalstyrka, men det är krångligt.

Kjell har enkla mätinstrument från 149:-
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/parabol/satfinder
 
Jag har haft parabol i snart 20 år och flyttat den ett antal gånger. Det är extremt känsligt, en centimer fel är skillnad mellan 90% och 0%...
Det finns två saker som är mycket viktiga och en sak som är viktig men inte kritisk. De två första är vinkeln i horisontalplanet, dvs att få rätt vädersträck. Mitt tips är att använda kompass (analog), inte en telefon. Det andra är parabolens lutning i horisontalplanet. Båda dessa finns tillgängliga på CD's hjälpsidor och har alltid fungerat för mig.
Det tredje är huvudets vridning.

Justera i omvänd ordning:
1) Huvudets vridning.
2) Paraboldens lutning.
3) Vädersträck.

Bortsett från detta är kontakteringen viktig och kan vara orsaken till att du har bra signal men dålig kvalité. Var noga med kontakter och se till att inget från höljets fläta kommer i kontakt med signalledaren.

Om du har tålamod behövs inga dyra manicker för installationen.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Som sagt, kan ju vara så att du har lyckats få till bra träff på en satellit med tanke på din signalstyrka men det är kanske fel satellit...
Det finns ju trevliga program både på nätet samt på iphonen för detta. Enligt tidigare nämnt kanske inte det optimala än vad man får fram med ett riktigt mätinstrument....
www.dishpointer.com via nätet.
quicksat som app via iphone....
 
brukar inte installation ingå när man köper CD paket?
 
När vi skaffade canal digital, så kom det en gubbe och monterade upp grejerna. Det kostade inget extra. Antennkabel drog jag dock själv då jag ville ha den infälld.
 
monostump skrev:
Som sagt, kan ju vara så att du har lyckats få till bra träff på en satellit med tanke på din signalstyrka men det är kanske fel satellit...
Det finns ju trevliga program både på nätet samt på iphonen för detta. Enligt tidigare nämnt kanske inte det optimala än vad man får fram med ett riktigt mätinstrument....
www.dishpointer.com via nätet.
quicksat som app via iphone....
Det va det programmet jag använde. Men om jag köper sån mätare på tex biltema. Hur vet jag då att jag är och letar på satellit?
 
Kompassapparna till telefoner är helt värdelösa i såna här sammanhang, antagligen ligger din parabol mot fel sattelit.
Det brukar finnas en gradskala på fästet för vinkeln i vertikalled, Upgifter om vad vinkeln ska vara där du bor finns på nätet.Förutsätter att fästet är monterat helt lodrätt, använd vattenpass. Har du detta på plats så brukar det gå bra att hitta rätt med hjälp av signalindikatorn i boxen. Du ska ju ligga i närheten av rakt söderut till att börja med. En vanlig kompass ger en bra utgångsriktning.
 
Jag gillar ju att vara en Emma tvärtemot så jag börjar alltid med att se till att få höjdinställningen rätt.
En magnetisk kompass på ett plåtttak är i mina erfarenheter totalt värdelös. MIn siktade mer på Mecka än söder i alla fall.

I det fallet gjorde jag som så att jag räknade ut motsatta kompassriktningen nere på gräsmattan och syftade fram en linje från där jag stod till antennen. När jag var på rätt plats så satte jag ned spettet där.
Väl uppe på taket så var det bra att rikta mot spettet så var jag hyffsat rätt i sida.

Finjusteringen gör man sen med signalindikatorn på boxen. Ett tips där är att man kan finjustera med fastskruvningsmuttrarn. Släpp på ena sidan och dra åt på andra så rör sig parabolen lite snällt och försiktigt
 
Mats skrev:
Finjusteringen gör man sen med signalindikatorn på boxen.
Hur gör du för att se boxens indikator när du sitter på taket? Jag har som sagt ställt en TV på gräsmattan, men även testat att ha telefonkontakt med en person som tittar på indikatorn. Båda sätten är ganska värdelösa. Det är lätt värt 149:- eller mer för att själv kunna se signalstyrkan tydligt när man finjusterar riktningen.

PS
Du kanske inte har parabolen på taket? Då blir det ju mycket enklare.
DS
 
Hade tv kort i datorn när det var aktuellt. Fjärranslutning från telefonen :)

Har även varit med om att helt enkelt lyfta upp en liten 14" tv på taket
 
Tack för alla svar. verkar som att canal digital är svår inställd.
Idag köpte jag en sån satellite finder med display 0-10

Troligen är jag helt ute och cykla eller så är biltemas manual svår läst.jag har aldrig haft parabol innan.

Först och främst så ska man koppla in TO LNB och andra änden står TO RCVR vilken ska va inkopplad till parabolen och vilken ska va inkopplad i antenn sladden till "boxen"

1. koppla in mellankabeln från LNB till satelite-instrumentetes uttag from LNB. ( frrån LND är alltså TO RCVR och vad är LNB? är det den satelit saken som sitter på parabolen?

2.Koppla ur mottagaren. Koppla koaxialkabeln från mottagaren till ( to Rcvr) (koppla ur mottagaren menar de Digital boxern då som jag har inne?)

3. Plugga in satelitmottagaren och sätt på on mätaren ska då visa mellan 0-1 (Koppla in satelitemottagaren vilken är det?)

4. Justera signalstyrkan till ca5 med reglaget (Level ADJ) (finns på baksidan av Satellite findern) så där förstår jag.

5. justera positionerna på antennen och lnb för högsta avläsning . Du kan sänka avläsningen genom att vrida tillbaka Level ADJ.

6. Aktivera mottagaren genom att sända 13-18v med 22khz signal led lampan på framsidan kommer att lysa.
(det är en ratt på framsidan av satellite findern som man startar med samt höjer khz eller volt antar jag. )

7. Stäng av mottagaren och plugga ur. (ska jag alltså stänga av Satellite findern? eller menar de digital boxern?)

HAHAH vilket projekt. någon som kan lösa några av mina punkter?
 
LNB betyder Low-noice Block downconverter och det är namnet på själva mottagaren på parabolen, Den kan också kallas för low-noise block, LNC (för low-noise converter), och ibland för LND (för low-noise downconverter),

Du ska alltså stänga av din Canal digitalbox inne, koppla in din satelitletare på sladden mellan huvudet och digtalboxen, och sen starta din digitalbox igen. Satelitletaren kommer bli strömförsörjd igenom digitalboxen precis som LNB huvudet är.
Solklart? :)
 
Redigerat:
kopplade Lnb till huvudet på parabolen.
Och starta som det stod. så stod den mellan 0-1 så vred jag upp den till 5an.

så piper det massa för att vissa att den har "kontakt" men hur jag än vrider och vänder parabolen så står den fortfarande på 4-5an.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.