Annars är det väl bara att prenumerera på GP eller nåt så får man lagom med tändmaterial. ;) Tyvärr kommer ju reklam oftast på blankt papper och det brinner inget bra.. :/
 
är det bara jag som har en i familjen som samlar kvistar? Vi har mängder med kvistar i ett av uthusen det är ju utmärkt tändmaterial.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jugend skrev:
är det bara jag som har en i familjen som samlar kvistar? Vi har mängder med kvistar i ett av uthusen det är ju utmärkt tändmaterial.
Ja, det är bara du... Hade jag ett extra uthus finns det mycket grejer jag hellre skulle ha där än just kvistar..
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
jensaro skrev:
Ja, det är bara du... Hade jag ett extra uthus finns det mycket grejer jag hellre skulle ha där än just kvistar..
Uthus kanske var överdrivet. :D Vi har ved och kvistar i det och det är nog att beteckna som ett skjul! Rivning kommer att ske.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Haha, själv är man egenföretagare och småbarnsförälder och har knappt tid att klippa gräset så att samla kvistar kändes grymt avlägset.. 😳 men på nått år kanske..
 
D09
xdigger skrev:
Annars är det väl bara att prenumerera på GP eller nåt så får man lagom med tändmaterial. ;) Tyvärr kommer ju reklam oftast på blankt papper och det brinner inget bra.. :/
Ha ha har svåra minnen av gp sen jag bodde i lgt och jobba kväll.

Blev väckt varje gång gp kom ha ha

Läser bara tidningen via ipad/ mobil numera :)

Men metro har vi i högar på jobbet.

Reklam på blankt papper borde förbjudas ;)
 
  • Gilla
Kire_78 och 1 till
  • Laddar…
Hehe.. Själv fick jag högvis med tidningar av mina föräldrar som tändmaterial, själv läser jag endast tidningar ibland.
Och inte orkade man spänta och hålla på. In med vedklabbarna och sen pula in blad från 2 tidningar och hoppas på det bästa.. ;) Måste vara grymt effektivt med fläkt, då hade det säkert räckt med nåt enstaka blad bara.
 
D09
Stämmer, förbrukar kanske en halv metro och då är det mycket papper tycker jag he he

Påminn mig imorgon att ta hem en påse metro ;)

Ska ju elda om någon dag he he

Imorgon blir det dock en extra bal isolering till tanken som läcker för mycket värme fortfarande.
Samt den sista takskivan till vedboden :)
 
D09
Någon mer som skaffat en Rödis?

😊
 
Inte ännu, jag har svårt att bestämma mig för flis eller ved, sedan kommer det angenäma problemet att bestämma sig för panna. :)
Blir det vedpanna så står väl valet mellan Hargassner, ETA och Fröling tror jag.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Drömhus2012 skrev:
Inte ännu, jag har svårt att bestämma mig för flis eller ved, sedan kommer det angenäma problemet att bestämma sig för panna. :)
Blir det vedpanna så står väl valet mellan Hargassner, ETA och Fröling tror jag.
Ha ha det är inget lätt val ;)

Fröling läste jag dock inte in mig på, varför vet jag inte nu i efterhand.

Tror inte man blir missnöjd oavsett vad man väljer av dom.

Grymt nöjd med min Rödis samt vedeldningen :)

Har sparat en hel del på elräkningarna detta året :)

Trots att tiden inte varit min vän i höst/vinter så har det inte blivit övermäktigt med att hålla igång systemet :)
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Jag tycker att din hargassner verkar vara en lyxpanna.. Hade mycket väl kunnat tänka mig en sån. :)
 
D09
xdigger skrev:
Jag tycker att din hargassner verkar vara en lyxpanna.. Hade mycket väl kunnat tänka mig en sån. :)
Har ju inget riktigt att jämföra med förutom kaminen som jag numera sålt.

Men man gör ju inget annat än att lägga in ved och trycka på play, iofs så kör jag oftast med en mindre gassvetständare eller vad det heter.

Pannan sparar ju kol om man vill och bara o lägga in veden och köra någon sekund med lågan på kolet och så är det klart.

Har inte använt tidningspapper på länge.. Blir väl till våren då jag ska börja leka med automattändningen igen :)

När jag pratar med kollegor på jobbet så pratar dom om spjäll o grejor, fattar inget av det där ha ha

Jag matar bara in ved och går därifrån typ

Skulle tändningen misslyckas så blinkar innegivaren, har väl hänt 2 ggr när jag haft brådis/ slarvat och jag har gått ner o kollat.

Sen har givetvis vedeldning med ett helt nytt system varit en omställning :)

Trycktankar, ventiler och grejor.
Känner mig fortfarande väääldigt grön men det funkar ändå :)

Hur funkar din flispanna? :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Sitter med en 30 år gammal panna nu utan keramik men med underförbränning i alla fall och 1m3 tank, på tok för litet till ett hus på 300m2 med 120m2 uppvärmd källare... Förra vintern sade jag att det blir inte en vinter till med den pannan och på den vägen är det :D
Kravlar tempen ute ner lägre än -5 s bör det vara brasa i pannan 24/7.
 
Inte flis, pellets.. :) Jorå, det funkar, har haft lite stopp då och då men det beror nog mest på felaktiga inställningar. Har ändrat lite nu så vi får se när den stannar härnäst. ;) Men jag är nöjd, ganska liten kostnad för uppgraderingen med! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.