Är det något sagt kring regler för bygge av komplementhus i tomtgräns? Fortfarande 4,5m och tvärnit närmare gräns om där finns väg eller grönområde?
 
Vilka regler är det för friggebodar mot väg? Är det också 4,5 meter?

På gamla och nya reglerna.
 
4,5 meter och inget utrymme för undantag för kommunen. Nya regler, vet ej, antagligen samma men jag håller tummarna för en ändring.
 
Men åtskilliga friggebodar står ju närmare en gata än 4,5 meter.....
 
MathiasS skrev:
4,5 meter och inget utrymme för undantag för kommunen. Nya regler, vet ej, antagligen samma men jag håller tummarna för en ändring.
Attefall sa att de var medvetna om problemet och skulle titta på det.
 
4,5 metersgränsen gör ju att på små villatomter kommer det knappast bli aktuellt med stora friggebodar/extrahus. För granen måste ju godkänna om det skall stå närmre gränsen, så det kommer ju knappast bli trångt på dom små tomterna, det kan ju inte byggas där.
Vad gäller undantag från bygglov, 15 kvadratmeter, gäller det för ytan på bottenvåningen, eller är det sammanlagda ytan på alla våningar? Jag skulle vilja bygga ett torn på huset och då blir det ju tre våningar. Blir det då bara 5 kvadrat per våning blir det ju ett väldigt pluttigt torn... Men man kan ju söka bygglov förstås, men då blir ju allt krångligare och dyrare.
 
GoForIt skrev:
Men åtskilliga friggebodar står ju närmare en gata än 4,5 meter.....
Jo men det betyder förstås inte att dom får stå där och kommunerna är knappast konsekventa. Ska jag bygga bastu och förråd a 20kvm i god standard så vill jag nog vara säker på att inte behöva riva om jag har otur och någon klagar eller någon inspektör har vägarna förbi av andra skäl.
 
Hobbymekk skrev:
4,5 metersgränsen gör ju att på små villatomter kommer det knappast bli aktuellt med stora friggebodar/extrahus. För granen måste ju godkänna om det skall stå närmre gränsen, så det kommer ju knappast bli trångt på dom små tomterna, det kan ju inte byggas där.
Vad gäller undantag från bygglov, 15 kvadratmeter, gäller det för ytan på bottenvåningen, eller är det sammanlagda ytan på alla våningar? Jag skulle vilja bygga ett torn på huset och då blir det ju tre våningar. Blir det då bara 5 kvadrat per våning blir det ju ett väldigt pluttigt torn... Men man kan ju söka bygglov förstås, men då blir ju allt krångligare och dyrare.
Tyvärr Hobbymekk så får du inte bygga dig ett muminhus eller trevåningsutedass. Högsta punkt på taket får på Friggebod vara 3 meter över marken och för de nya komplementbyggnaderna 4 meter.
 
Ok, jag var otydlig. Det är ett tillbygge på huset jag vill göra. Där finns inga höjdregler så vitt jag sett.Dessutom kollade jag på kommunens hemsida, 30% eller 30 kvadrat får jag bygga redan idag eftersom jag bor utanför planlagt område.
 
En tolkningsfråga
om man får bygga ut sitt hus med 15 kvadrat. Får man då bygga ihop huset med garaget, eller räknas garagets yta med i utbyggnaden? Garaget finns redan och är med på mitt gällande bygglov



Med vänlig hälsning, Martin
 
ggusten, det var en intressant tanke! Hoppas någon vet.
 
ggusten, men kan ju bara ana vad kommunen skulle säga ;) Jag tror dom skulle se det som bygglovspliktigt på grund av bl.a. brandrisk.. det är lite tråkigt att man sällan tjänar på att fråga kommunen.. känns som de vill ha bygglov på de flesta specialfall. Jag var med i ett projekt när ett tak på ett flerbostadshus hade brunnit av och vi bytte samtidigt även ventilationsaggregaten som också hade brandskadats. Efter att vi gjort en bygganmälan ringde kommunen och frågade om det inte var bygglovspliktigt, jag höll på att ramla av stolen. Som tur var kom kommunen på bättre tankar över ett internt möte. skrattretande. I min värld syftar främst ett bygglov att pröva om man får bygga eller inte. När det är uppenbart att man har rätt att bygga så är det anmälan som gäller. Jag tänkte för mig själv, tänker kommunen att "nja då ska vi se om de ska få återställa taket, det kanske är bättre utan..." haha..
 
men attefallshuset plus friggebod blir ju 40 kvadrat
måste väl kunna bygga allt i ett ??
bara att dela av 15kvadrat som är under 3m högt
står det verkligen att det måste vara 2 byggnader
 
Rocket63. Förstår din poäng men för att det ska vara bygglovsfritt så får byggnaderna (15+25m2) inte sitta ihop eftersom det då ses som en byggnad, på 40m2 = bygglovspliktigt inom detaljplanelagt område.
 
rocket63 skrev:
men attefallshuset plus friggebod blir ju 40 kvadrat
måste väl kunna bygga allt i ett ??
bara att dela av 15kvadrat som är under 3m högt
står det verkligen att det måste vara 2 byggnader
Det är olika regler, samma regler kommer gälla för friggebod dvs max 15 kvm, lägre höjd, får inte användas som boutrymme och får placeras relativt fritt men i nära anslutning till hus. För 25 kvm kommer det krävas bygganmälan, det får användas till bostad och höjden är högre. Eftersom man idag inte får bygga ut tex ett garage med 15 kvm, dvs bygga på en friggebod så skulle jag säga att samma kommer gälla för dessa två byggnadstyper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.