Ja, har ju postat en del inlägg på andra ställen inför vårt köks inköp som vi inom kort ska bestämma oss vad vi ska välja för leverantör.

Började med annons på Epoq och 25%rabatt, gled över på HTH gds men då vi hörde "rykten" så backar vi nog ur från denna leverantör. IKEA var nästa alternativ som vi från början inte var speciellt intresserade av.

Sedan av en händelse så gick jag in hos Kvänumkök för att få ett pris på en bänkskiva de är återförsäljare för (Corian). Säljaren bad att få räkna på ett kök efter de layouter vi räknat på hos GDS alternativen och det pris vi fick presenterat var inte alls så avskräckande vi trodde det skulle vara.

Nu har vi ett ganska basic rakt 4m kök och vi vill ha släta lackade luckor samt "lyfta" köket stilmässigt med en Corian skiva och silgranitho/blandare. Detta gäller alla 3 leverantörerna (Epoq säljer Avonite bänkskiva). För alla 3 kökena skulle vi montera upp köket själva.

Från Kvänum känns servicen på en helt annan nivå med inmätning, CAD på kök och miljön runt detta, säkerställande att allt kommer passa som det är tänkt och stommarna kommer färdigmonterade. Sedan har de lösningar med förlängda luckor att täcka belysning under överskåpen. Allt till ett pris som inte är ljusår ovan GDS kökena. Andra saker med Kvänum känns overkill som besticklådor och låddelare i ek.

På IKEA och Epoq ritar de köket men servicen är inte alls på samma nivå och inte heller möjligheterna att anpassa något. Dock är priset lägre och vi får göra lite mer arbete.

Nu till fråga om erfarenheter av Kvänumkök, kvalite på dem? Hur har leveranser fungerat? ev. reklamationer? Vi tittar på Lindö ren vit luckor. Går det att stoppa in inredningar och låddelare från ex. IKEA, passar sopsorteringsinsatser från IKEA?
 
  • Gilla
Route66
  • Laddar…
Får du verkligen ett Kvänumkök till IKEA pris? Då skulle jag välja Kvänum. De var tyvärr inte ens i närheten när jag köpte kök. En intressant sak var att Kvänum och Epoq bägge hade samma fabrikat på gångjärn och lådmekanismer, Grass men priset var inte riktigt samma :) Kvalitetsmässigt är det nog ingen större skillnad på trädetaljerna, spånskiva och lackad MDF hos alla men utbudet är större på Kvänum och lådor i trä. Köpvillkoren och garantierna hos IKEA och Elgiganten är i en klass för sig med bl.a. öppet köp.
 
Får du verkligen ett Kvänumkök till IKEA pris? Då skulle jag välja Kvänum. De var tyvärr inte ens i närheten när jag köpte kök.
Näe, har inte nämnt att de ligger i samma prisklass. Priset vi fått på Kvänum var dock inte tillräckligt avskräckande och inte i den prisnivån vi läst att de kan vara. Nu är ju vår kökslayout en ganska "vanlig" 4meter rakt kök. Säljaren av Kvänum nämnde att de kan anpassa precis hur som helst och då drar priserna iväg ganska rejält.

Angående kvalite och känsla, träfiber är träfiber och industrilack är industrilack, oavsett vilken märkning slutprodukten har. Nu har jag konstaterat att lackningar och känsla i lådor är bättre på Kvänum köket. Man kan ju tänka sig att där IKEA/Epoq lackar 2varv tar ett kvalitetskök 3 varv lack osv. Man betalar inte bara för märke och service.

Priset vi fått på Kvänumköket är ungefär som att ni räknar ihop ett 4meter rakt kök(9-10stommar) hos Epoq/IKEA och dubblar den summan + lite till....Tror vi fått bra pris ändå då exempelkök hos HTH/Ballingslöv haft ännu större prislappar.

Som nämnt, känslan och servicen är helt annan på det exklusivare köket. Man betalar för denna och även för detaljer som GDS kökena inte har.
 
Redigerat:
Frågar du mig är det bättre att "hotta upp" ett IKEA kök. Köp stommar och lådor, inredning från IKEA. Beställ Corain skiva, luckor från t.ex. http://pickyliving.se/ och sen piffar du ytterligare med en snygg blandare, snygg belysning och en back-splash som sticker ut.
Billigare, garanterat och du får ett unikt kök!

Kvänum annars är bra, mina föräldrar har det och det har fungerat fint många, många år...
 
anders07 skrev:
Frågar du mig är det bättre att "hotta upp" ett IKEA kök. Köp stommar och lådor, inredning från IKEA. Beställ Corain skiva, luckor från t.ex. [länk] o
Har faktiskt räknat på länkade sida och IKEA stommar, det blir inte så jättemycket billigare med IKEA stommar och luckor från dem. Lite billigare absolut, men inte jättemycket.
Angående Epoq och deras beslag, till lådorna använder dem ett som heter Grass Dynamic XP för 40kg, tog ett foto för att kunna kolla detta och det stämmer. Vad Kvänum har kollade jag aldrig.
 
Redigerat:
Jo, pickyliving hör ju till de dyrare. http://www.jarfallalackering.se/ använde vi för några garderobsdörrar...

Är det bara färgen man vill ändra kan man köpa IKEA's luckor och föra till måleri.
Dock tycker jag att IKEA har rätt bra urval nu med snygga luckor...
 
Ok, inga med egna Kvänumkök som ni vill dela erfarenheterna och åsikter om?

Just nu väljer vi mellan Kvänum och Epoq, är det värt de 30 000:- extra ett Kvänumkök kostar?
Tyvärr får vi betala 10 000:- extra för att få en Corian skiva från Kvänum kontra en motsvarande Avonite med Epoq köket, denna kostnad gör att det svider mer än prisskillnaden på själva snickerierna.

Studerade Epoq igår, de har samma beslag som Kvänum, säljaren av Epoq nämde det flera gånger att de har likadana Grass som Kvänum och de är enda tillverkarna med dessa beslag. Dock påpekade han att Kvänum har 11lager lack och Epoq 5 lager på sina lackade luckor så kvalitetsskillnader fanns. Servicen mellan de båda köksleverantörerna ska jag inte gå in på men de kan nog ni med Kvänumkök avgöra.
 
ullberg
Har kvänum på landet (lite släkt att fördela kostnader över) och IKEA (dock inte Metod, utan gamla Faktum) hemma. Broby dimgrå på landet och Ädel vit (off white?) hemma. Det är stor skillnad mellan dessa, går inte att komma undan. Dock är köket på landet över 5 år gammalt, så mina erfarenheter är inte helt färska

För att återkoppla till dina konkreta frågor:
- Servicen var helt ok på Kvänum, men inte over the top på något sätt
- Leveransen var inte perfekt, några prylar blev försenade, men vi kände oss i alla fall inte bortglömda.
- Vi köpte "nyckelfärdigt" dvs. deras egna snickare som monterade, dessa snickare var väldigt väldigt bra, riktigt fint arbete, bra helhetssyn och gav förslag på mindre ändringar som vi nu i efterhand är väldigt glada att vi följde.
- Vi har inte provat några inredningar från andra tillverkare, så där kan jag inte säga så mycket.

Totalt sett är vi väldigt nöjda med vårt kvänumkök och platsmålade stommar kan liksom inte riktigt mäta sig med melamin. I vårt fall var det dock väldigt stor prisskillnad, totalt sett kostade köket på landet nära nog 5 gånger mer än det hemma (dock inklusive montage på landet, inget hemma) och det trots att det är betydligt färre stommar på landet. Dessutom är vi över måttan nöjda med vårt IKEA hemma, funkar precis som utlovat och passar vårt vardagliga (rätt hårda då vi gillar matlagning) slitage utmärkt.
 
I vårt fall är det nära dubbel kostnad för köket, då vi kommer göra jobbet själva vilket vi än väljer. Som jag skrev, snickerierna är mer gedigna på Kvänum än Epoq, IKEA har vi inte ens sett den nya serien men haft den gamla i en lägenhet för ett antal år sedan. Det som svider mest är att bänkskiva i Corian kostar 10kkr mer än en Avonite med exakt samma diskho, kvaliten på materialet ska vara likvärdig enligt fabriken som tillverkar bänkskivan (mailat och frågat dem, de har bänkskivor i båda materialen)...Nu upplever jag Epoq som är vårt alternativ till Kvänum som ändå mycket kök för pengarna, frågetecknen runt dem är snarare service/garanti/leverans .

Vi upplever servicenivån på Kvänum väldigt hög och i en annan klass än "lågpris" märkena, sedan hur det fungerar då man väl lämnat sin beställning vet vi ju inte.

Vi gillar förövrigt matlagning, lägger hellre en större summa pengar på bra råvaror att laga till hemma än restaurangbesök.
 
ullberg
mangew skrev:
I vårt fall är det nära dubbel kostnad för köket, då vi kommer göra jobbet själva vilket vi än väljer. Som jag skrev, snickerierna är mer gedigna på Kvänum än Epoq, IKEA har vi inte ens sett den nya serien men haft den gamla i en lägenhet för ett antal år sedan. Det som svider mest är att bänkskiva i Corian kostar 10kkr mer än en Avonite med exakt samma diskho, kvaliten på materialet ska vara likvärdig enligt fabriken som tillverkar bänkskivan (mailat och frågat dem, de har bänkskivor i båda materialen)...Nu upplever jag Epoq som är vårt alternativ till Kvänum som ändå mycket kök för pengarna, frågetecknen runt dem är snarare service/garanti/leverans .
Och jag antar att du har frågat Epoq om det går att köpa skivan löst, och vad den i så fall skulle kosta? (visst blir det trassligt med två leverantörer, men man får väl ställa det i relation till det där gnagandet i bakhuvudet och prisskillnaden)

mangew skrev:
Vi upplever servicenivån på Kvänum väldigt hög och i en annan klass än "lågpris" märkena, sedan hur det fungerar då man väl lämnat sin beställning vet vi ju inte.
Jag har långt innan dessa kök anskaffades jobbat på en Marbodal ÅF (dock inte i rollen som kökssäljare) och min uppfattning är att vår kvänumsäljare var precis på samma nivå kontra våra säljare, servicemässigt såväl som kunskapsmässigt. Vi hade både bättre och sämre säljare än den på kvänum, och jag antar att även kvänum har det. Så jag skulle säga att jämför med "mellanköken" är det ingen skillnad på säljarna utan viktigt att man lyckas hitta den "bästa".

Jämfört med lågpris kanske det är en hel del skillnad, men det har jag ingen aning om då jag ritade mitt eget kök (med hjälp av en av mina gamla säljarkollegor som tyvärr också hade bytt jobb och inte längre kunde ge bra priser), och bara gick in på IKEA och beställde (eller om jag gjorde det online, minns inte riktigt).

Om det skiljer så lite som du säger tycker jag ändå att det låter rimligt att gå på Kvänumspåret, men det beslutet kan ju bara du fatta, det finns så många omständigheter som jag inte känner till och som påverkar.

/U
 
Och jag antar att du har frågat Epoq om det går att köpa skivan löst, och vad den i så fall skulle kosta? (visst blir det trassligt med två leverantörer, men man får väl ställa det i relation till det där gnagandet i bakhuvudet och prisskillnaden)
Tänkte på den möjligheten, men vid köp av Kvänum så är det ju dem som "garanterar" att allt passar och står för inmätning osv. Corianskivan och luckorna på Kvänum är färgmatchade dessutom, det skulle bli nyansskillnad på lucka/bänkskiva med två leverantörer .Sedan har vi ju allt genom samma butik vid ev problem. Så det är bara ta smällen på 10kkr eller köpa en billigare helhetslösning.

Jag har haft långt förhör hos Epoq, och svaren man får där gällande passformer, garantier, leveranser är betydligt med diffusa, därav vår största oro köpa det billigare köket. Kvänum känns på förhand mer tryggt.
 
Redigerat:
ullberg
mangew skrev:
Jag har haft långt förhör hos Epoq, och svaren man får där gällande passformer, garantier, leveranser är betydligt med diffusa, därav vår största oro köpa det billigare köket. Kvänum känns på förhand mer tryggt.
En nog så viktig anledning, det låter som att ni gör en bra marknadsundersökning och jag hoppas att det funkar för att förhindra problem, lycka till!
 
Känslan för det man köper måste också vara rätt, nu är jämförelsen Kvänum och Epoq lite som äpplen och päron jämförelse.

Av kvänum hittar man inte så mycket att läsa på nätet, annat än att det är dyrt så därför tar jag gärna emot alla erfarenheter om denna köksleverantör. Vi upplever inte det vara riktigt så dyrt men så håller vi oss ju ganska standardmässigt. Finns ju andra leverantörer av kök i området men vi orkar nog inte besöka vartenda en och ta in jämförbara offertar.
 
Pris och kvalitet tycks inte hänga samman för kök. Om det inte vore för IKEAs något klenare gångjärn skulle de vara bäst i test trots halva priset enligt Testfakta/SP http://www.testfakta.se/hem_hushall/article55934.ece
Dessutom erbjuder lågprismärkena 3 månaders öppet köp, gillar du inte köket så är det bara att lämna tillbaka grejerna och få igen pengarna. "Risken" att försöka spara 50% är ju inte direkt stor.
 
När vi renoverade vårt kök så skickade jag en fråga till Kvänum gällande att enbart köpa en speciell typ av handtag från dem, Jag fick då ett drygt svar från en av ägarna/inköpschefen att dom minsann bara tillverkar och säljer kompletta kök. Visst förstår jag att man vill sälja ett komplett kök, men man behöver ju inte vara otrevlig mot potentiella kunder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.