lt1cobra skrev:
Det står så här i länken :
Till skillnad från dagens friggebodar ska bostäderna kunna användas som permanentbostad, men också som garage, förråd eller gäststuga.

Inget om carport dock
carport ingår sannolikt är nog bara glömt,skulle förvåna om det blir ett undantag på carport
 
D09 skrev:
Är det byggyta eller bostadsyta?

Om man t ex vill ha källare under utbyggnaden?

Edit.

Tycker att det är lite snålt tilltaget men ett steg i rätt inrikting

Ska man gnälla lite nu så finns det säkert en borgarbaktanke med det hela.

T ex att placera ett 25kvm hus vid strandkanten och öka sin hemfridzon dvs inkräkta på allemansrätten etc

Kanske kommer en lucka i lagen ang strandskydd snart ;)

Oj, nu började jag visst gnälla ;)
Sovit dåligt inatt he he

Tycker det är bra att man får börja få lite frihet med byggandet :) 
Omfattas du av strandskydd få dur inte uppföra en friggebod utan dispens från strandskyddet så det kommer nog inte ändras.
 
pelpet skrev:
Det ska läggas till att det gäller utöver begränsningar om byggyta i detaljplan. Dvs har man max 150 kvm byggnadsyta på sin tomt och huset är så stort får man ändå bygga ett komplementbostadshus och en friggebod.

Undrar vad som gäller angående punktprickad mark. En friggebod får man ju ställa på punktprickad mark.
På aftonbladet står det såhär idag:
Nuvarande regler för friggebodar behålls men det blir alltså möjligt att bygga både ett 25 kvadratmeter stort komplementbostadshus och en 15 kvadratmeter stor friggebod, enligt bostadsminister Stefan Attefall.

Stämmer detta måste du placera din komplementbyggnad på mark som tillåter detta vilket (oftast?) inte prickmark gör. Vi har i vår plan kryss-markerad mark där det står att komplementbyggnad får uppföras.

Tilläggas bör också att det fortfarande är ett förslag, det har en bit kvar och det är inte alls säkert att det går igenom ännu.
 
Här i Falun så får man placera friggebodar på prickmark, jag har kollat med stadsbyggnadskontoret. Så förhoppningsvis får man klämma in ett komplementbostadshus också.

Med lite tur så är regeringen tydlig med det och skriver direkt att man får placera byggnaden på prickad mark.
 
pelpet skrev:
Här i Falun så får man placera friggebodar på prickmark, jag har kollat med stadsbyggnadskontoret. Så förhoppningsvis får man klämma in ett komplementbostadshus också.

Med lite tur så är regeringen tydlig med det och skriver direkt att man får placera byggnaden på prickad mark.
Så är det med friggebod att den får placeras på prickmark. Men jag trodde det var lite olika saker, för när vi höll på att bråka om vårt bygglov sa de att de kunde bevilja en komplementbyggnad på tomten (deras förslag var att flytta ut tvättstugan trots att vi har tvättstuga i källaren och behövde sovrum) men ingen utbyggnad. Men nu när jag googlar ser jag att de kallar friggebod för komplementbyggnad...

Läser man även på expressen står det:
Inte ett hus utan två kan man från i sommar bygga på sin tomt utan bygglov.
Förutom en friggebod tillåts även bygget av ett litet komplementhus.

Jag tolkar det som att friggebod på 15 kvm; samma regler, ok på prickmark, inget bygglov, bara att smälla upp.

25 kvm hus: behöver bygganmälan. Jag gissar att man även kommer behöv redovisa iallafall avloppsplan (och kanske ventilationsplan) om man tänker inreda den som bostadsutrymme, annars kan de ju bli helt tokigt om folk bygger "bostäder" utan godkända avlopp, det går ju inte ihop med reglerna samt kommunens tillsynsansvar. Antar att även placeringen kan bli en sak som måste godkännas mot detaljplanen med. Grejen är väl att de inte kan neka dig att bygga 25 kvm på tomten, däremot kommer de nog behöva "lägga sig i" hur..
 
Redigerat:
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Däremot är det lite oklart om de läggs ihop, dvs om du har 15 kvm idag, får du bygga till 25 till? På expressen står det:
Huset ska kunna delas upp i t ex 20 kvadratmeter bostad och 5 kvadratmeter förråd på ett annat ställe på tomten.
Det tyder ju på att det fortfarande är 25 kvm ihop så om du har 15 kvm bod idag kan du inte bygga 25 till utan 10 men dessa måste placeras någon annanstans på tomten, annars gäller andra regler (bygganmälan). Men detta är väldigt luddigt men kanske solklart om man läser utredningen...
 
Lane skrev:
Däremot är det lite oklart om de läggs ihop, dvs om du har 15 kvm idag, får du bygga till 25 till? På expressen står det:
Huset ska kunna delas upp i t ex 20 kvadratmeter bostad och 5 kvadratmeter förråd på ett annat ställe på tomten.
Det tyder ju på att det fortfarande är 25 kvm ihop så om du har 15 kvm bod idag kan du inte bygga 25 till utan 10 men dessa måste placeras någon annanstans på tomten, annars gäller andra regler (bygganmälan). Men detta är väldigt luddigt men kanske solklart om man läser utredningen...
Det är solklart, det är den totala byggytan utöver ditt/dina beviljade bygglov.
 
"Nuvarande regler för friggebodar behålls. Det blir således möjligt att bygga både 25 kvadratmeter komplementbostadshus och 15 kvadratmeter friggebodar i anslutning till ett en- eller tvåbostadshus."
Källa:
http://www.regeringen.se/sb/d/18061/a/233400

Det tolkar jag som att man får bygga både en komplementbostad på 25kvm och en friggebod på 15kvm. Borde det inte rimligtvis vara så? Mycket intressant om så är fallet =)

 
Nog för att jag är för att man lättar upp reglerna lite och gör det lite mindre byråkratiskt... Men det finns risk för att det kommer bli rätt rörigt i kvarter där tomterna är små och för att inte tala om att det öppnar för konflikter mellan grannar. Där vi bor är tomterna oftast inte mer än 800kvm och är bebyggda med hus som har byggyta på ca 80-100kvm, sedan tillkommer ofta garage eller car-port. Ska man utöver det klämma in 1 friggebod på 15kvm, en komplementbyggnad på 25kvm och bygga ut huset med 15kvm...

Men nu ska jag sluta vara negativ och börja fundera(på arbetstid :rolleyes:) över vad vi kan hitta på med vårt hus med de här nya reglerna :D
 
Bara för att det är bygglovsfritt så innebär det inte per automatik att kommunen godkänner att man bygger 25m2 komplement hus på tomten, eller en tillbyggnad på 15m2.

Men visst kan/kommer det att bli vissa konflikter mellan grannar, där tomterna är mindre eller har utsikt.
 
ullberg
MB77 skrev:
Bara för att det är bygglovsfritt så innebär det inte per automatik att kommunen godkänner att man bygger 25m2 komplement hus på tomten, eller en tillbyggnad på 15m2.
Hur menar du det skulle funka? (ärligt menad fråga), det är anmälningsplikt, men en anmälan kan de väl inte stoppa, det är väl just lovet som gör att de kan stoppa och utan det är det fritt att göra, eller?
 
Aaaaaaalm skrev:
"Nuvarande regler för friggebodar behålls. Det blir således möjligt att bygga både 25 kvadratmeter komplementbostadshus och 15 kvadratmeter friggebodar i anslutning till ett en- eller tvåbostadshus."
Källa:
http://www.regeringen.se/sb/d/18061/a/233400

Det tolkar jag som att man får bygga både en komplementbostad på 25kvm och en friggebod på 15kvm. Borde det inte rimligtvis vara så? Mycket intressant om så är fallet =)

Så tolkar jag det oxå
 
ullberg skrev:
Hur menar du det skulle funka? (ärligt menad fråga), det är anmälningsplikt, men en anmälan kan de väl inte stoppa, det är väl just lovet som gör att de kan stoppa och utan det är det fritt att göra, eller?
Kanske lite slarvigt formulerat.

I följande situationer föreslår regeringen att det även framöver ska ställas krav på bygglov:

- om kommunen i detaljplan kräver bygglov för ett område som utgör en värdefull miljö

- om byggnaden är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt eller ingår i sådant område

- om tillbyggnaden är inom eller i anslutning till en flygplats eller ett övnings- och skjutfält som är av riksintresse för totalförsvaret enligt bestämmelser i miljöbalken
 
Det är jättebra om de lättar på reglerna kring bygglov och minskar kommunernas makt med planmonopolet och att man tillämpar mer sunt förnuft än en massa gamla detaljplaner som ska följas till punkt och pricka..
Men jag vet inte om detta är rätt väg att gå. Nu kommer det bli ännu svårare att få bygglov för att bygga ut sitt hus (mer än 15kvm) eftersom bygglovshandläggarna/nämnden kommer att hänvisa till att man kan bygga 25kvm "friggebod" istället.. Vilket ju kan vara helt värdelöst ifall det är en utökning av det hus man har som man vill åstadkomma.

Om vi ska tänka något på miljön så är det ju inte speciellt energi-effektivt om alla som behöver mer boyta ska bygga en separat byggnad (25kvm friggebod) med separat uppvärmning osv. Jag antar att dessa "komplementbostadshus" i de flesta fall inte kommer att vara lika välbyggda och välisolerade som riktiga hus, inte så energieffektivt. Man får ju inte bygga ihop sin "25kvm friggebod" med huset vad jag kan förstå.

Om jag låt säga vill bygga till 50kvm så kan jag ansöka om bygglov för 35kvm och sedan när det är byggt så är det bara att bygga ut 15kvm till bygglovsfritt (enligt förslaget)? Blir ju inga snygga byggnader när man "tvingas" att bygga de sista 15kvm när de första 35kvm är klara..
 
weissblau skrev:
Men jag vet inte om detta är rätt väg att gå. Nu kommer det bli ännu svårare att få bygglov för att bygga ut sitt hus (mer än 15kvm) eftersom bygglovshandläggarna/nämnden kommer att hänvisa till att man kan bygga 25kvm "friggebod" istället.. Vilket ju kan vara helt värdelöst ifall det är en utökning av det hus man har som man vill åstadkomma.
Vad får dig att tro det? Så länge du håller dig inom vad DP anger så finns det ingen anledning till att handläggarna ska tvinga dig till att bygga en komplementbyggnad ist.
 
  • Gilla
Elkludde och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.