Jag letar efter gångjärn till infällda luckor men tror att jag på något sätt tänker fel...
Jag ska ha ett litet, vanligt, enkelt gångjärn som monteras mellan den innanförliggande luckan och stommen. Men mitt stora problem är att jag inte förstår hur det är tänkt att de ska monteras utan att få en jättespringa mellan lucka och stomme. När gångjärnen är ihopfällda så är det ju en springa på 5-6mm i framkant medan de ligger ihop i bakkanten!!! De båda halvorna är alltså inte parallella som på ett vanligt dörrgånjärn. Så har det varit på massa olika modeller av små gångjärn jag tittat på.
Ska det vara så? Har jag inte hittat rätt gångjärn? Kommer springan på något magiskt vis bli mindre när det är monterat? Jag fattar inte hur det är tänkt... Hjälp! 😀
 
Tittade på ett skåp med infällda dörrar jag har, som nån snickare byggt på 60-talet. Där sitter ett långt gångjärn i hela luckans längd, som är ganska smäckert och kanske bara bygger 3-4 mm. Pianogångjärn har jag för mig att de kallas. I luckans handtagsände verkar man ha fasat den lite inåt för att inte skrapa i, men det är knappt synligt.
 
Köksskåp gångjärn. Finns på Biltema.
 
Claesk skrev:
Köksskåp gångjärn. Finns på Biltema.
Antar att du menar sådana vanliga luckgångjärn som sitter på insidan? Jag vill ha den gamla stilen med synliga små gångjärn...
 
Jag har monterat sådana gångjärn, som jag tror du menar, i vårt kök. Dvs sådana här gångjärn. Man fäller in gångjärnen lite grann både i dörren och stommen, glipan som blir sedan är inte stor alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.