Skall köpa gångjärn till mitt nya kök men får inte igång hjärnan när det gäller vilken variant som är vad :surprised: Gångjärnen finns i höger- och vänster-utförande. Jag tänkte att det var så att högerutförande innebar att gångjärnen sitter på höger sida om dörrluckan, och vice versa (stängd dörrlucka). Men när jag ser denna bild på http://www.kulturbeslag.se:

5076.gif

så står det i beskrivningen till bilden att det är högerutförande som visas. Jag får då till det att högerutförande innebär att luckan sitter till höger om gångjärnet...dvs. vad jag trodde var vänsterutförande :confused: Jag ska alltså tänka att högerutförande = gångjärn på vänster sida, vänsterutförande = gångjärn på höger sida?
 
Är det inte så med beslaget på bilden att luckan monteras på den högra delen som sen viks åt vänster, övrr den vänstra delen? Dvs högerhängd.
 
Högerhängt betyder att gångjärnen sitter på höger sida om dörren sett ifrån den sida där man ser gångjärnen, mao samma sida som från vilket håll man öppnar dörren.
 
Jag börjar tro att när ett gångjärn benämns "i högerutförande" så är det inte samma sak som att en dörr är "högerhängd".
 
Men hur kan någonsin ett högerutförande hänga till vänster på den vänstra dörren?
 
Om ovanstående gångjärn (som är högerutförande) skulle monteras på högra sidan om en dörr så skulle den ju rasa ned i golvet (dörren alltså) ? Eller har jag total hjärnsmälta?
 
Som jag ser bilden, så skruvas den vänstra delen av gångjärnet fast i skåpet, och den högra i luckan. När luckan är stängd, så är gångjärnet på höger sida, vilket ger en högerhängd lucka. Och inte rasar den väl i golvet om man öppnar den?

Jag tycker det verkar rätt. Men jag kan ha fel.
 
Bara för bevakning, svåra problem skall med kompetens lösas. (ej elakt menat)
 
Pratade med Kulturbeslag som tillverkar gångjärnen ovan och svaret var, som antagits, att gångjärn i högerutförande = högerhängd lucka. Jag får själv inte till detta med bilden ovan men jag får helt enkelt tillskriva detta med min inkompetens att tolka bilden! :)
 
bonnier skrev:
Jag får själv inte till detta med bilden ovan men jag får helt enkelt tillskriva detta med min inkompetens att tolka bilden! :)
Tänk dig att du tar den högra delen av gångjärnet och viker den över den vänstra delen.

Den vänstra delen av gångjärnet sitter alltså i skåpet och den högra delen i dörren. Stäng dörren och gångjärnet sticker du ut på högra sidan av dörren som du öppnar mot dig, högerhängd alltså... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.