KnockOnWood skrev:
Även om det är riktigt OT tycker jag att det är en intressantare diskussion än vilken färg man skall ha på badrumsgolvet. (Det skall ju vara blått, det är inget att diskutera)

Jag tror ju inte att toleransen mot mor, far, mormor, morfar osv skulle var så stor om de gick runt och småskvätte lite här och där.

Nej, på människor sätter man en blöja. Eller i svårare fall en kateter eller något ännu mer avancerat.

Varför inte göra detta på de älskade husdjuren då? Förmodligen för att det kostar så mycket.
Så då återstår väl egentligen bara den slutliga lösningen...
Bra då är vi överens om att man inte bör avliva dem av "humana" skäl ;)
personligen tycker jag inte ekonomiska är ok heller när det rör sig om så små belopp. Som redan nämnts funkar medicinerna som regel bra.
 
Chaly
thomasx skrev:
Det har jag. Inget konstigt med det. Kan finnas tusen och en skäl.
Men det är klart, om man omdefinierar "sjuk hund" till "pinkar inne" så blir en hund per definition sjuk så fort den pinkar inne; då återstår egentligen bara att reda ut när eller om den blir frisk igen. :rolleyes:
Ja, om jag hade en välrastad hund som regelbundet börjar pinka inne så skulle jag ta den till vetrinären för koll efter medicinska orsaker.
 
Det är mycket vanligt med klinkers på golven i toaletter på arbetsplatser och varuhus/gallerior så uppenbart är det inget problem med det, om man använder rätt grejer. Det är även lite märkligt att man oroas av en drill i "bland" det händer ju hela tiden när man har små killar som börjar använda muggen och skall stå om vuxna gör.
Det låter på TS undran om åtgärd, att det verkar vara mera frekvent. Eftersom hunden gör detta på en bestämd plats så har hunden också bestämt sig för att göra det där. Vad gör man då? Kattlådan kanske borde tömmas oftare, kan hunden plocka bajskorvar ur den så görs uppenbart inte det. Men man kan även skaffa en bättre kattlåda om nu inte hunden är lika liten som en katt. För det låter definitivt inte som en inkontinent tik för den gör inte så, den läcker överallt och oftast mest när den sover. Det är snarare ett beteende som går att lära bort det är endast engagemang i sin hund som gäller ja givetvis även i katten och dennes låda.
 
Nej hon är inte inkontinent hon har bara bestämt sig för att kissa på golvet just där. Aldrig någon annan stans. Och bajskorvar i lådan plockas direkt vi ser dem. Men tyvärr lämnas ju de tre kattlådorna obevakade ibland då vi sitter i ett annat rum, är och handlar eller, gudbevars, arbetar. Hundar och katter är aldrig ensamma mer än fem timmar.

Det fanns jättesnygga plastgolv, så det blir så. Verkar säkrast. Och kiss svabbas upp så snart vi ser de så det är ingen dirkelt risk för missfärgning.

Fortsätter så klart att läsa om ni skriver mer, men diskussioner om anledningen till att vår tik kissar på golvet på toaletten håller jag mig borta från. Hon är frisk och kry och dessutom skitliten, så pölarna är följdaktligen mycket små. Ingen urinvägsinfektion eller annat. Ingen feber och kollad av veterinär, självklart. Älskar att ligga på rygg bredvid mig i sängen på nätterna eller i soffan eller var jag nu befinner mig så hon lider knappast. Eller jo, hon snarkar på grund av att hpn är aningen för kort i snoken, men det är tyärr inte helt ovanligt hos chihuahua.
 
Hahahaa Har du chihuahua! Ja det är sannerligen en rolig typ, har själv en på 10 månader och är det roligaste och tuffaste hund jag någonsin träffat ja hon är allt, även enveten och att hindra den att gå i kattlåda är omöjligt vi slängde ut kattlådan. Kommer aldrig att skaffa en stor hund efter den sista går ur tiden. Katten och hunden är bästa vännerna och så dom busar och slåss kan man inte drömma om fören man sett det med egna ögon
.
 
fia_mstd skrev:
...men diskussioner om anledningen till att vår tik kissar på golvet på toaletten håller jag mig borta från. Hon är frisk och kry och dessutom skitliten, så pölarna är följdaktligen mycket små...
Bra, det låter som du har kontroll på läget.
Och att välja plastmatta tror jag är klokt.
Den går dessutom alltid att ta bort om man senare vill ändra till något snofsigare.

Men jag tycker det är lite eget när människa och hund sover ihop.
Har du försökt vänja henne med att sova för sig själv?
Kanske hon tycker det är för kallt. Ett litet täcke i så fall?

PS
För länge sedan, när min sambo hade hund hos oss, var jag livrädd.
Vi, dvs sambon och jag, var nykära, och varje gång jag nuddade vid tjejen hördes ilskna morranden från hunden.
Han "sov" på golvet vid hennes fötter, och det hjälpte inte att släcka ljuset.
Hans morrande hördes i nattens mörker. Han sa klart och tydligt "Bort med tassarna". Ruskigt!
 
Att sova utan en chihuahua i sängen innebär att man måste låta den sova i en bur, det gör vår. Det är mer en ren skyddsfråga då vi även har en stor hund som gärna smiter upp när man somnat, när den lägger sig så skulle en så liten hund gå sönder. Chihuahuan är en ren sällskapshund och därmed mycket tillgiven den som den valt till sin favorit och det går inte att stoppa. Under täcket är bästa platsen tycker hon. Nu låter det som om jag skulle blivit expert på den hundrasen på bara några månader men nej, det är däremot oundvikligt att man hör från andra med samma ras. Vår hade son helt ny i huset egenheten att lägga en korv på ett speciellt ställe i sovrummet. Det var bara att ge upp efter flera försök att få den till att inte göra så, stängde den dörren och problemet försvann, det hade inget med att hon inte fick gå ut att göra, minst 5 ggr om dagen på min 1,5 km till det ett antal kisse vändor utanför huset.
 
Stänga ut djuren från sovrummet finns inte på kartan! Två chihuahuor, en på täcke och en under, en nakenkatt under täcke, en mindre katt och en större katt ovanpå täcke. Ibland en tolvåring med. Trångt? Njä. Två stycken 120-sängar. Vi tycker det är mysigt och helt perfekt.
 
Redigerat:
O
Självklart ska djuren få vara med i sovrummet... men det kan vara jobbigt med en labbe som gärna ska lägga sig tväröver.....

En annan sak... tycker de är intressant uttrycket humana anledningar... vi pratar om djur.... inte männsikor:)
 
peternicklas
Försökte läsa igenom tråden men den handlar om allt annat än TS fråga.
Det finns särskilda medel för att täta fogar. Kolla med de som säljer fogmassa. Hur väl de håller mot urin vet jag inte.
 
Tur att ni inte har ormar och ciklider till husdjur :)
 
peternicklas skrev:
Försökte läsa igenom tråden men den handlar om allt annat än TS fråga.
Det finns särskilda medel för att täta fogar. Kolla med de som säljer fogmassa. Hur väl de håller mot urin vet jag inte.
Det verkar som om fia_mstd har bestämt sig för plastmatta, så då tyckte vi att vi kunde släppa loss lite.
En tråd utan off topic blir som att läsa Karlebo Handbok :p
 
Odjuret skrev:
En annan sak... tycker de är intressant uttrycket humana anledningar... vi pratar om djur.... inte männsikor:)
Och?
 
Det bästa med djuren är att dom gillar sina ägare, och det är ju tur det för det finns många djurägare som inte gillas av andra människor.
En sak till, dom struntar i om det vi skriver är OT bra vi lämnar burken för promenader och lek emellanåt.
 
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Det verkar som om fia_mstd har bestämt sig för plastmatta, så då tyckte vi att vi kunde släppa loss lite.
En tråd utan off topic blir som att läsa Karlebo Handbok :p
Ja där ser du själv vad bra det skulle vara utan offtopic ... :p

Sen läser jag gärna ELFA-katalogen också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.