lt1cobra skrev:
Jag hoppas carport kvalar in som komplementbyggnad :( iofs kan man ju se det som ett. Förråd...
I vår detaljplan står att man får uppföra en komplementbyggnad på prickmark och där står alla gatans garage så jag tror garage är en komplementbyggnad. Tror de med annat menar t ex verkstäder som behöver tillstånd eftersom det är specialregler när(om?) de de är i villaområden. I garage kan det ju dock vara krav på exempelvis oljeavskiljning om man har golvbrunn så nån typ av bygganmälan måste det ju bli. Vi bygger ut nu och med tanke på att kommunen ska kolla för att få slutbevis (ventilation, energidek, avloppsplan osv) känns det konsigt att man bara skulle få smälla upp ett boende på tomten. Det borde ju vara samma krav som på vårt utbygge om nån ska bo däri. Annars blir det ju bara löjligt när man ställer dessa krav på utbyggnader på som i vårt fall hus från 70-talet där ingen bryr sig om resten av husets skick.
 
Någon som har uppdatering om /när reglerna ändras?
Borde ju även vara bra för bygghandeln och hantverkare om det kan byggas mera.
Det är ju inte alla som vill ha en hyresgäst på tomten, men att hyra ut några veckor på sommaren kanske man kan överleva.. Bra för turistnäringen?
Det fanns väl även förslag på att man skall få inreda befintliga komplementbyggnader till boende, jag har ett uthus på ganska många kvadrat, det hade blivit en rejäl bostad.
Men det är ju väldigt bra om regler tas bort, det gör ju livet enklare för många...
 
peterwesterlund skrev:
Tack, det svaret är jag nöjd med!

En annan fråga som egentligen inte har riktigt med denna tråd att göra men. Vi funderar på att bygga en friggebod med bastu. Frågan är bara vad som egentligen gäller med dusch. Har även i detta fall försökt läsa mig till information men inte hittat något rakt svar. Kan man ha dusch inne i friggeboden med avlopp rakt ut i skogen. Eller måste man ha reningsverk till detta?

Annars får vi ha duschen utanför. Då undrar jag om man får ha varmvattenberedare inne i friggeboden och då vattnet går tillbaka utomhus igen till duschen?
Rimligen gäller samma regler för spillvatten på hela fastigheten. Om duschen sitter i huvudbyggnaden eller i friggan spelar väl ingen roll.
Varför inte dra avloppet till befintlig 3-kammarbrunn, kommunalt avlopp eller vad du nu har?
Du är väl rädd om naturen och hälsan?

Men det är klart:
Ingen lär hindra dig från att gå ut och göra både 1:an och 2:an i skogen om du absolut vill.
 
Oerhört intressant! Många delar och följande verkar vara ok från och med 2:a juli redan i år:

- Komplementbostadshus på högst 25 kvadratmeter
- Tillbyggnad om 15 kvadratmeter
- Inredning av ytterligare en bostad
- Tillbyggnad med maximalt två takkupor

Öppnar onekligen upp för lite intressanta lösningar! :)
 
  • Gilla
perwahlin
  • Laddar…
D09
Är det byggyta eller bostadsyta?

Om man t ex vill ha källare under utbyggnaden?

Edit.

Tycker att det är lite snålt tilltaget men ett steg i rätt inrikting

Ska man gnälla lite nu så finns det säkert en borgarbaktanke med det hela.

T ex att placera ett 25kvm hus vid strandkanten och öka sin hemfridzon dvs inkräkta på allemansrätten etc

Kanske kommer en lucka i lagen ang strandskydd snart ;)

Oj, nu började jag visst gnälla ;)
Sovit dåligt inatt he he

Tycker det är bra att man får börja få lite frihet med byggandet :) 👍👍👍
 
Redigerat:
daddydj skrev:
Oerhört intressant! Många delar och följande verkar vara ok från och med 2:a juli redan i år:

- Komplementbostadshus på högst 25 kvadratmeter
- Tillbyggnad om 15 kvadratmeter
- Inredning av ytterligare en bostad
- Tillbyggnad med maximalt två takkupor

Öppnar onekligen upp för lite intressanta lösningar! :)
Det ska läggas till att det gäller utöver begränsningar om byggyta i detaljplan. Dvs har man max 150 kvm byggnadsyta på sin tomt och huset är så stort får man ändå bygga ett komplementbostadshus och en friggebod.

Undrar vad som gäller angående punktprickad mark. En friggebod får man ju ställa på punktprickad mark.
 
Vad betyder 2 Juli vid tex byggandet av takkupor? Är det dagen för rivningsstart eller färdigställande?
 
Jag tolkar det som att carport med förråd inte omfattas och att bygglov fortfarande måste sökas för detta? Järnspikar också isåfall..
 
Bygg ett garage på 25 kvm istället då.
Det tänker jag göra om ett par år.
 
Räknas ett garage som komplementbostadshus?
 
Onekligen mycket intressant. Men ska man verkligen kunna få bygga en bostadsbyggnad 25kvm på punktprickad mark (som är fallet friggebod)? Toppen när punktprickningen är omotiverad men ofta finns ju punktprickningen där för en anledning. Känns lite anarki.
 
Redigerat:
stake skrev:
Räknas ett garage som komplementbostadshus?
Det står så här i länken :
Till skillnad från dagens friggebodar ska bostäderna kunna användas som permanentbostad, men också som garage, förråd eller gäststuga.

Inget om carport dock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.