MathiasS skrev:
...och vad bra det är att ha en "säker" lur när alla andra länkar i kedjan har tillgång till all info ändå......
Du väljer ju vad du vill skicka. Installera ORWeb (en Android-implementation av TOR bundlad med en browser) så är du genast mycket säkrare. Stäng av sådant som delning av GPS. Använd inte GMail, alternativt kryptera din mail. Så jäkla svårt är det inte.
 
Ja låta bli att skicka saker kan man säkert göra på en Iphone också....:)
 
Lutar mig tillbaka och lyssnar på allt fantastiskt tweekande o moddande man kan göra med en Android..... något som 99,999% av androidägarna vare sig förstår eller har lust att bry sig om. Det handlar ju mest om att prata, messa, fotografera, spela, surfa och kanske lyssna på några ljudfiler.

Vill man inte lägga 5 papp på en telefon så får man köra Android, vill man kliva in i Apples ekosystem så kostar biljetten 5k men det är en ganska mysig miljö måste jag säga. Förutom det förb...de Itunes
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Jag hade verkligen tänkt hålla tyst i denna världens mest utslitna fråga men nu gick det inte mer.
Apple gör tekniskt mycket fina produkter men deras ekosystem är verkligen inte mysigt utan står för censur, girighet och feghet:

http://www.wired.com/dangerroom/2012/08/drone-app/
http://www.wired.com/wiredenterprise/2014/02/blockchain_apple/
http://www.theregister.co.uk/2012/06/13/app_store_apple_remove_speak_for_yourself/

Men tycker man det är ok så är det ju bara att köra på det.
 
Apple har byggt ett förbaskat listigt ekosystem som man inte kan göra annat än att beundra. Google, är precis lika duktiga dom, fast på ett annat sätt. Skillnaden är möjligen att dom lyckats med konsttycket att göra alla mobiltillverkare utom Apple till en del av deras ekosystem. Grymt listigt.

Apple låser in dig så du bara kan och vill handla vita produkter. Google säljer information om ditt liv till andra företag och tjänar så mycket pengar på det att dom kan ge dig gratis mail, navigation och OS till telefonen. Bland annat.

Båda är bra och dåliga, men på olika sätt. Själv använder jag båda alternativen och kommer fortsätta med det.
 
MathiasS skrev:
Ja låta bli att skicka saker kan man säkert göra på en Iphone också....:)
Fast där är själva telefonen redan komprometterad, så det hjälper inte dig...
 
Nimajneb skrev:
Lutar mig tillbaka och lyssnar på allt fantastiskt tweekande o moddande man kan göra med en Android..... något som 99,999% av androidägarna vare sig förstår eller har lust att bry sig om.
Du menar som att installera appar och lattja lite med deras inställningar? Det är inte krångligare än så. Inte ens att roota luren är idag (för de flesta telefoner) krångligare än att installera en app.
 
Troberg skrev:
Du menar som att installera appar och lattja lite med deras inställningar? Det är inte krångligare än så. Inte ens att roota luren är idag (för de flesta telefoner) krångligare än att installera en app.
o fan, så man kan inte installera appar och göra inställningar på dessa på en windows o iOS telefon. Sorry det visste jag inte, håller med om att Android måste vara helt unika här och det måste ju vara anledningen till att folk väljer Android.:cool:

Skämt åsido, är det inte lite barnsligt när vuxna människor blir som helt fanatiskt galna när vissa frågor dyker upp. Som jag uppfattar det så fyller alla tre plattformar ett syfte idag och som kund väljer man den som passar sina egna behov bäst.
 
Jag tror att Per's iakttagelse i http://www.byggahus.se/forum/ovrigt-off-topic/227274-basta-mobilen-3.html#post1925000 är det viktiga för svenssonanvändaren. Vi har haft exakt samma upplevelse i detta hushåll. Och när den första Iphonen stals var det ett jädra gnäll tills den nyligen ersattes med en ny. Enkel att använda, gör det den ska, punkt slut. Helt avgörande för många.

Är man konspiratoriskt lagd ska man nog inte använda mobiltelefoner alls, oavsett operativsystem.
 
Bästa mobilen i mitt tycke är i dagsläget LG Nexus 5. Grym skärm och senaste Android.
 
bobas skrev:
Bästa mobilen i mitt tycke är i dagsläget LG Nexus 5. Grym skärm och senaste Android.
Eller så kör man en Samsung Galaxy S4 med senaste Android =) hur bra som helst.
 
På sikt kommer nog detta stämplas som religion eller politik och inte vara tillåtet att diskutera här.. :)
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
o fan, så man kan inte installera appar och göra inställningar på dessa på en windows o iOS telefon. Sorry det visste jag inte, håller med om att Android måste vara helt unika här och det måste ju vara anledningen till att folk väljer Android.:cool:
Jodå, men på Android kan du göra MER med dina appar.

Nimajneb skrev:
Skämt åsido, är det inte lite barnsligt när vuxna människor blir som helt fanatiskt galna när vissa frågor dyker upp. Som jag uppfattar det så fyller alla tre plattformar ett syfte idag och som kund väljer man den som passar sina egna behov bäst.
Kanske det, men jag har provat alla tre, och för mig så är Apple och MS inte på långa vägar när lika bra som Anrdoid.
 
Jag tycker man kan få köpa vilken telefon man vill utan att bli hackad på. Bara den inte börjar på i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.