Har bett att få ett anbud från firma som varit hemma hos mig och tittat.
35.500 kr fick jag ett pris efter ROT och inklusive moms.
Detta skulle ingå: Rivning och bortforsling av gammalt golv.
Stegljudsmatta/isolering under nya golvet.
Kährs Askgolv 2 stav som i affär kostar 650 kr per kvm
Nya tunna smyglister vid väggsocklarna.
Det är 3 rum som ska göras: hall, sovrum och vardagsrum. Totala ytan är 31 kvm

Är detta jättedyrt? Eller rimligt? Vågar inte anlita någon jag inte sett få bra omdöme på REJTA eftersom jag inte kan se referenser eller så. Eller vågar man anlita någon liten golvläggare man inte hört talas om som t ex golvaffären anlitar?
Tacksam för snabbt svar. Måste återkomma med besked snarast.
 
Eftersom det gamla golvet skall rivas och kastas så känns det väl okej.
 
  • Gilla
Hjaal och 1 till
  • Laddar…
Och skall det gamla golvet rivas så skall det inte till några "smyglister" utan man byter även socklarna.

Det märkliga är att man lämnar prisuppgift efter ROT hantverkaren vet väl inget om din ekonomi eller. Ja jag vet att det är vanligt men det är fel, du kanske inte har något ROT kvar att utnyttja och då skall du betala hela summan till hantisen, så redan där bör man vara vaksam. Offerten skall vara på totalbeloppet och specificerad material och arbetstid.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Att riva upp den gamla parketten tar inte så lång tid.
Att lägga 3 rum inkl nya socklar tar ca 2 dagar, så JAG tycker det låter lite i överkant.
Är det vid dörrarna/trösklarna smyglisterna ska vara?
Sen vet man ju inte hur det ser ut under det gamla golvet..
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Tips 1: Ta in två offerter till så vet du vad just ditt arbete ska kosta.
Tips 2: Ha inte bråttom med att beställa, då blir det fel och dyrt.
Tips 3: Använd Hantverkarformuläret.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Låter som rimligt pris, men lite svårt att säga utan mer detaljer.
MathiasS råd ovan är bra.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Kan säga också att de gamla socklarna ska sitta kvar. Jag vet att man ska ta bort dem och lägga golv inunder, men dessa är från 40-talet och jag har precis efter att själv försökt riva bort en länga fått specialbeställa en ny sockel för det skulle se bra ut. (hade tidigare en firma som misslyckades med slipningen av mina golv).
Jo, jag vill nog ha en skriftlig offert på jobbet. Känns inte bra att bara få det muntligt på telefon.
 
Förresten, jag har använt ROT-avdrag 2013 för måleri och ett annat jobb. Har jag rätt till ROT 2014?
 
Du får en ny "pott" varje år, hur mycket (max 50 000:) du kan utnyttja beror på hur stor inkomst du har.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Användaren Listos89 håller på med ett liknande jobb, samma yta också verkar det som.
Har för mig att han/hon fick ett pris på 7000 kr + material.

Du kanske skulle fråga honom/henne om råd och erfarenheter!

http://www.byggahus.se/forum/golv/228498-saltad-faktura-ja-eller-nej-snalla-hjalp.html

PS
Efter påpekande från Thomasx ber jag Marijairena att bortse från det jag skrev här.
Jag inser att det var ett dumt försök att göra mig lustig, och ber om ursäkt.

Tack Thomasx för påpekandet!
 
Redigerat:
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Användaren Listos89 håller på med ett liknande jobb, samma yta också verkar det som.
Har för mig att han/hon fick ett pris på 7000 kr + material.

Du kanske skulle fråga honom/henne om råd och erfarenheter!

[länk]
KOW, det där var nästan taskigt ;)

Marijairena, mitt råd till dig är att gå på de tips och råd du fått i tråden. Även jag instämmer i dem alla och tycker det verkar hyfsat rimligt pris. Fasta pris är alltid högre än det lägsta man/vi kan räkna oss fram till. Tid för materialinköp, bortforsling av gammalt golv, risk att något oväntat dyker upp, ja sånt m.fl. saker ska också rymmas i det fasta priset.
 
Jag såg att hennes (Listos89) tråd blev stängd och dessutom anmärkte hon på reseersättningen från hanverkaren.
Svårt att veta när man inte har en susning av vad sådana arbeten ska kosta. Tycker på något sätt att det borde vara lättare att lägga ett golv än att slipa om det. Folk gör ju läggningar själva om de är lite händiga. Men jag vågar mig inte på det därför vill jag anlita någon mer kunnig.
Nu tar jag in flera offerter för att jämföra. Har haft en till som varit hemma och tittat, de verkar något billigare, men jag ser inget omdöme på dem. Får se vad mer jag får in för förslag. Tack för alla tips. Svårt är det i alla fall.
 
Hej alla! Nu fick jag ett annat pris av en mindre enmansfirma. 21.900 inkl ROT-avdrag + tillägg för lite tjockare Stegljudsisoleringmatta och eventuellt något tillägg för socklar. Kan tänka mig att det kan landa på max 25.000 kr Han hade jobbat åt Olle Lind golv tidigare och drev nu eget. Hade rabatter på golv 680 kvm inkl läggningen. Priset låter mer rimligt för mig än 35.000. Väntar på fler offerter. Nackdelen att killen inte har några omdömen på REJTA, man vet liksom inte vem han är. Vågar man anlita en sådan person? Kanske ska jag kolla om han har skulder?
 
  • Gilla
Sindac
  • Laddar…
Det är helt rätt att kolla innan, Rejta är väl bara en i raden av konstig förmedling, eller vad vi kan kalla det. Dom poppar upp som krokusar om våren men försvinner efter ett tag. Dom är ingen garanti för någonting. Däremot så skall du vänligt fråga efter referenser och ringa dem och höra hur dom upplevde hantverkaren och arbetet. Det är enda chansen att få en någorlunda bra uppfattning. Har du firmanamn och organisations nr. så kolla på skatteverket det är väl så mycket man kan göra, sedan blir det som det blir. Men A och O är att alla ingående moment och material samt slutdatum står med i kontraktet. Inget annat skall du godta,om det är fastpris som handlas upp. Jo en sak till skriv in vite vid försening för det är ganska besvärligt att bo utan golv om han inte färdigställer i ök tid.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Marijairena skrev:
...Vågar man anlita en sådan person? Kanske ska jag kolla om han har skulder?
Han kanske kan lämna några referenser till folk han gjort jobb för i din närhet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.