Har nyss flyttat in i en lägenhet där huset är byggt 1935. I vardagsrummet och i skafferiet har jag klaffventiler. Då klaffventilen i vardagsrummet var övermåldt så ville jag få den i bruk och karvade fram den. När jag öppnar luckan så ser jag ett material som jag först tror är nåt slags tyg som är söndervittrat. Jag läser på och ser att man kan ha använt asbest i gamla klaffventiler. Den i köket är intakt och där är det som att man isolerat luckan med ett mjuk material som är ca en/två millimeter tjockt. Kan detta innehålla asbest?
 
Ja, det kan vara asbest men man ska ju komma ihåg att det bara är damm från asbest som är fraligt. Att ha asbest i kanaler etc. är ingen fara så länge man inte rör det.
Asbest är bara farligt om man arbetar med det frekvent och kommer i kontakt med dammet, t.ex. om man river ut asbest och slår sönder det.
Om du renoverar en lägenhet själv räcker det med ett vanlig munskydd medan du sliter ut det.

Som sagt, asbest som sådant är inte farligt och du ska utsättas under längre tid för damm innan det blir någon fara.
 
Då låter jag luckan vara stängd och tar kontakt med föreningen och hör om det har eller ska göras en undersökning.
Tack för svar!
 
Sotnilsson, ser det ut ungefär så här? image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som en papp på baksidan av luckan.
Är detta vad du menar med klaffventil?
 
Ja, ungefär, @Stina71. Nu var min söndervittrad, så jag vet inte säkert. Men det är en sån klaffventil jag menar. Tog en bit och eldade lite på för att se om det brann. Det gjorde det inte.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Sotnilsson, såg ditt söndervittrade ut som papp? Färg?
Mitt ser ut som beige/grå/brun papp, under allt damm.
Hur agerar du nu?
Jag tycker detta är obehagligt, har haft luckan öppen, länge, och dessutom i rum jag och min dottern vistas mycket i..
Även i tilluftskanal...
 
Gråaktig i färgen skulle jag säga. Den var färgad vit av väggfärg som sipprat in. Försöker få kontakt med ordföranden i Brf för att höra om de gjort nån undersökning. Hon är lite svår att få tag i. Om inget är undersökt så skickar jag in ett prov själv. Nu är luckan stängd och fönstret står på glänt. Alla jag pratat med tror dock inte att det är asbest i. Men ingen av dem är å andra sidan någon expert.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Jag får inte igen min lucka helt. Kanske kan tejpa med typ maskeringstejp runt, så länge.

Har du någon bild förresten?
Skulle vara intressant att se.

Grå skriver du, ljus eller mörkgrå?

Var det som en typ papp?

Att det det inte brinner kan ju tyda på asbest tydligen.

Hur gör du för att ta prov?
Klipper loss en bit?
Jag vill ogärna klippa/riva i pappen och funderar på att istället plocka ner luckorna med pappen kvar på och slänga "skiten". Är det asbest kan jag ändå inte göra något ogjort, och prov kostar säkert typ lika mycket som att byta luckan. Tänker jag.
 
Du överdriver faran med asbest något fruktansvärt.
Det krävs rejäl exponering för att det ska vara farligt.
Tunnelbanan är tex betydligt farligare att vistas i.
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Jag skulle inte heller oroa mig särskilt mycket över asbest. Det verkar inte finnas några konstaterade exempel på icke asbestarbetare som drabbats av asbestrelaterade sjukdomar. Det talar för att asbest är en liten till försumbar riskfaktor för medelsvensson, och att man bör prioritera hanteringen av större risker innan man ger sig på asbest.
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Fredrik Å skrev:
Tunnelbanan är tex betydligt farligare att vistas i.
Då är det tur att både Sotnilsson och Stina71 inte bor i "Tokholm" då. ;-)

Skämt å sido.
Till både Sotnilsson och Stina71.
Asbest är inte särskilt farligt, det är vid bearbetning som det "farliga" kan inträffa. Förr var det asbest bl.a. i bromsbeläggen, i svetsarkläder, i "bearbetningsdukarna" för glas i glashytterna. I dag finns det kommunala driksvattenledningar som fortfarande används. För ca fem år sedan så rev jag bort ca 25 meter eternitkanaler, några av kanalerna var jag tvungen att ta sönder för att kunna få bort dom. Jag använde andningsmask när jag tog sönder kanalerna, jag blötte en handduk som jag försökte svepa runt kanalen innan jag bände sönder den med kofot. Anledningen till att jag tog bort eternitkanalerna var att vi skulle installera FTXventillation.
 
Redigerat:
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Vederbörande kanske är här på besök någongång och åker tunnelbana:)
Det antalet partiklar man får i sig under 20 min är nog betydligt farligare än en ventilationslucka:)
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Min Farfar fick Asbestskador på sina lungor när han sågade i Eternitplattor på 50-60 som snickare. Som tur slutade han med rökningen på 70-talet och det räddade hans liv så han blev 89år trots skadorna.
 
Föräldrarnas granne har just fyllt 85 och flyttat in på hemmet, och han har jobbat en hel del med asbest. Han berättde att man hällde upp säckar med asbestcement för att blanda så att dammet yrde, och några skydd fanns inte att tala om. Förutom lite bypassoperationer är det fortfarande hyfsad fart på gubben och han har inga lungproblem som han känner till. Hans fru gick bort tidigare, men hon rökte.
 
Sotnilsson:

Pappen på baksidan av mina luckor är asbest.
Tog hem en saneringsfirma och fått detta bekräftat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.