MathiasS skrev:
Om man tänker sig att köpa en ny bil spelar väl drivmedlet ingen roll, värdeminskningen när den rullar över tröskeln från handlaren slår hål på kalkylen ändå.


Ontopic: diesel på vardagsbilar, tfsi på bil med lite sportigare ambitioner.
Mm, mina tankegångar går lite åt det hållet. Den här bilen är ju lite av båda världarna, där av våndan :)
 
spekerök skrev:
Bensin! Fast det saknas några cylindrar, får kalla kårar när jag ser en snygg premium bil som audi a5 sportback och det skorrar under huven.

Mvh
Om man hade oändligt med $ hade det blivit en s5 men det kommer aldrig bli en realitet....
 
Men det låter som det är en tjänstebil vi snackar om => behöver inte bry dig om restvärden, du kör väldigt lite så förbrukningen är ointressant => köp det som är roligast att köra, dvs bensin.
 
  • Gilla
1457g
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Men det låter som det är en tjänstebil vi snackar om => behöver inte bry dig om restvärden, du kör väldigt lite så förbrukningen är ointressant => köp det som är roligast att köra, dvs bensin.
Nja, inte riktigt tjänstebil. Administrativ leasing eller nått sånt. Det går via arbetsgivaren men det är jag som tar alla kostnader inkl bensin. Är restvärdet högre är beräknat så får jag tillbaka pengar efter avtalets slut, är det lägre får jag betala
 
Personligen tycker jag högt vridmoment är roligare än hög maxeffekt, att det dessutom är bekvämare och mer praktiskt gör ju inte saken sämre.
Jag skulle med andra ord troligtvis valt Diesel.
 
noone70 skrev:
Nja, inte riktigt tjänstebil. Administrativ leasing eller nått sånt. Det går via arbetsgivaren men det är jag som tar alla kostnader inkl bensin. Är restvärdet högre är beräknat så får jag tillbaka pengar efter avtalets slut, är det lägre får jag betala
Om du behöver ta hänsyn till restvärdet skulle jag absolut rekommendera dieseln. Jag tror att dieselbilen kommer att behålla sitt andrahandsvärde avsevärt mycket bättre än motsvarande bensinmodell.

Vridmomentet i dieseln i kombination med automatlåda är en riktigt trevlig kombination. Visst låter den lite "otrevligt" vid kallstarter men det är inte något som märks så mycket när du väl sitter i bilen själv.

Finns det utrymme skulle jag absolut också rekommendera quattro - men då kanske kalkylen spricker helt?

/Krille
 
Om du nu ska köpa en Audi så se till att köpa med 4-hjulsdrift. Det är värt mer än dubbelt än det kostar :)

Är det S-tronicen eller multitronicen du tittar på? S-tronicen kan du chippa upp till 205 hkr och 435Nm i vrid för runt 5000 kr. :D
 
Totte_S
Jag bytte min SAAB med V6 (250 hk) och automat mot en Audi A6 med 170 hk diesel, manuell. Hade jag haft pengarna hade det alla gången blivit en Audi med i första hand quattro, därefter med större motor.
Den jag har nu funkar visserligen helt ok när man börjat vänja sig, men man måste alltid fundera om man hinner köra om, det behövdes sällan med saaben...(Bilarna väger ungefär lika mycket)
45 hk är 45 hk, det märks skillnad, så om det är viktigt för dig så köp effekt.
 
Nog för att jag brukar höja Audi över alla andra bilmärken, men inte ens ingenjörerna i Ingolstadt klarar av att få en 170 hkr motor piggare än en 250. Än ;)
 
mexitegel skrev:
Om du nu ska köpa en Audi så se till att köpa med 4-hjulsdrift. Det är värt mer än dubbelt än det kostar :)

Är det S-tronicen eller multitronicen du tittar på? S-tronicen kan du chippa upp till 205 hkr och 435Nm i vrid för runt 5000 kr. :D
Glömde att skriva att det är frågan om en Quattro... Det är mer eller mindre en nödvändighet om man bor här i fjållträsk. tro det eller ej, har aldrig känt att jag behövt det när jag bodde uppe i Norrbotten, men här nere behövs det pga att snöröjningen e så otroligt kass. Iaf där vi bor.
Iom att det är quattro så är det s-tronic
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Krille4 skrev:
Om du behöver ta hänsyn till restvärdet skulle jag absolut rekommendera dieseln. Jag tror att dieselbilen kommer att behålla sitt andrahandsvärde avsevärt mycket bättre än motsvarande bensinmodell.

Vridmomentet i dieseln i kombination med automatlåda är en riktigt trevlig kombination. Visst låter den lite "otrevligt" vid kallstarter men det är inte något som märks så mycket när du väl sitter i bilen själv.

Finns det utrymme skulle jag absolut också rekommendera quattro - men då kanske kalkylen spricker helt?

/Krille
I dag kanske det är dieseln som har högst andrahandsvärde men Audi i sverige säljer nästan bara TDI av A5an just nu pga alla kampanjer. Om 2-4 år när dessa kommer ut på marknaden finns risken att det kommer vara ett rätt stort överskott av a5 tdi. Men det är bara spekulationer... Eller så är det mitt undermedvetna som försöker övertala mig att ta bensinaren ;)
 
Sluta nu tänka så rationellt och köp det som du vill ha istället ;).
 
Exakt. Diesel är blaha blaha....

Go for it:
1380052185605397006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Sluta nu tänka så rationellt och köp det som du vill ha istället ;).
Skulle jag köpa vad jag vill ha skulle det bli nått i stil med den bild som MathiasS laddade upp... och i förlängningen indraget körkort
 
Nu har jag varit och provkört bensinaren. Det var isf den gamla motorn (211hkr) och automat, men oj vilken skillnad... Trots att det var en halv seg automatlåda (äldre variant än i dieseln jag körde)så gick bilen som ett skållat troll.
Alla tvivel är borta, bensin blir det! :)
Har fått offerten och har skickat in den till ansvarig för beställning :D
 
  • Gilla
spekerök
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.