D09
Guffe skrev:
Klart vi har självklar utrustning som

Micro
Lågenergilampor överallt
Ugn
Kaffebryggare
Dammsugare
Klockradio
Stereo
köksfläkt

men inget av det andra du sa. vi har inget utöver det normala så att säga. skall jag verkligen behöva kolla
hur det drar tycker du inte det låter orimligt med 3339 kwh på 4 månader ?
Tänkte mer i banorna att få ett rimligt underlag att bemöta din elräkning med.

Elförbrukning är något väldigt personligt, håller med om att det är mycket.

Mitt hushåll drar ca 7-800 kW/h / månaden på vintern

Då är det massa elgrejor som diskmaskin, tvättmaskin, kylfrys, tv, stereo, datorer, värmekabel till vattnet, luftluft till garage, belysning, vattenpump, byggvertyg, dammsugare, kaffebryggare, ugn. Spis, ventilation, cirkpump, trädgårdsbelysning etc etc

2 vuxna, 2 barn.

Värme kommer från vedpanna.

Tycker tipset med att skruva ur säkringarna lät som ett kul test.. Kanske du hör en granne svära över strömavbrott ;)
 
para skrev:
Ingår uppvärmning och varmvatten i hyran?
Jajjamen det gör den. vi betalar enbart hushållsel
 
D09
Guffe skrev:
Kan ev. sitta en 5:e mätare våningen under de andra 4 mätarna. alltså alla lägenheter har egna ingångar så det finns inget trapphus utan endast en utvändig hiss. kan faktiskt ta med mig en tångampere mätare från jobbet då jag stängt av min elcentral i lägenheten så kan jag ju se om det drar nån ström. de 3 ledarna var tillgängliga såg jag
Tänk på kyl/frys när du klipper strömmen ( läkage )

:)
 
D09 skrev:
Tänk på kyl/frys när du klipper strömmen ( läkage )

:)
Jaja det är lugnt en kvart klarar dom sig allt utan ström :)
 
D09 skrev:
Tänkte mer i banorna att få ett rimligt underlag att bemöta din elräkning med.

Elförbrukning är något väldigt personligt, håller med om att det är mycket.

Mitt hushåll drar ca 7-800 kW/h / månaden på vintern

Då är det massa elgrejor som diskmaskin, tvättmaskin, kylfrys, tv, stereo, datorer, värmekabel till vattnet, luftluft till garage, belysning, vattenpump, byggvertyg, dammsugare, kaffebryggare, ugn. Spis, ventilation, cirkpump, trädgårdsbelysning etc etc

2 vuxna, 2 barn.

Värme kommer från vedpanna.

Tycker tipset med att skruva ur säkringarna lät som ett kul test.. Kanske du hör en granne svära över strömavbrott ;)
Det du beskriver är ju hushållselen för ett hus. jag bor i en lägenhet, då garage utebelysning vattenpump byggverktyg värmekabel m.m går bort då du kan inte jämnföra mig mig med någon som bor i villa
 
Allt mellan 5 000 och 15 000 kWh/år kan räknas som "normalt" när det gäller hushållsel, men dom flesta ligger mellan 5 000 och 10 000 kWh/år.
 
Det finns möjligen inte hönshus på grannfastigheten?
 
Redigerat:
D09
Guffe skrev:
Det du beskriver är ju hushållselen för ett hus. jag bor i en lägenhet, då garage utebelysning vattenpump byggverktyg värmekabel m.m går bort då du kan inte jämnföra mig mig med någon som bor i villa
Det var ingen jämförelse i bemärkelse att normalisera din förbrukning utan att visa hur tokhög din enligt elbolagets uppmätta förbrukning för en lägenhet är jämfört med ett hus med fler i hushållet.

:)
 
Ring nätägaren och be om ditt avtal....
 
Inget seriöst fastighetsbolag sätter ström för allmänytor/hiss på en boendes elabonnemang.
Man kan göra det, men då måste man informera om det och avtal för ersättning göras baserat på förbrukning. Men ytterst ovanligt.

Jag tror inte Boklok(Ikano+Skanska) skulle göra det. Det är enkelt att kolla upp, med hjälp av fastighetsskötaren. I övrigt tror jag du ska se över din elförbrukare. Elektrisk golvvärme i badrum är en osynlig tjuv:)
 
Så om jag förstår det rätt, en gammal man, bor kanske i en etta-tvåa, betalar 1600 för 800 kWh och er familj, två vuxna och två tonårsbarn i en fyra betalar över 4000 för 2149 kWh och allt detta för ett vinterkvartal i ett nybyggt hus, värme ingår i månadsavgiften?
Låter mycket tycker jag men som sagt kolla förbrukarna, gå genom centralens gruppförteckning.

Sen kanske du har fel abonnemangsform, ligger du under cirka 8000 kWh/år kan det löna sig att välja bastariffen, lägre årsavgift och högre överföringsavgift beroende på vilket område du tillhör också. Jämför även de som säljer el, finns ganska mycket att spara med din förbrukning.
 
Jag använder 2-300 kWh/månad på min lägenhet med skillnaden att jag inte har egen tvättmaskin/tumlare eller golvväre i badrummet.

Är golvvärmen eldriven tycker jag inte alls du har orimliga siffror!
 
Förhoppningsvis kan Guffe nu svara på hur det gick, för tråden är nästan ett år gammal.
 
Det hade varit skoj att veta :)
 
Ja, hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.