Som jag skrev i en annan tråd funderar vi på att göra en renovering av köket utan att byta stommar. Detta för att det är en massa spännande vinklar i köket som de befintliga stommarna är anpassade till. Det går såklart att ordna det med nya också, men vi har ett helt hus att renovera, så tanken är att ytrenovera köket som förstarum, och sedan renovera det helt som sista rum, om vi känner att det behövs.

Har en idé om hur jag kan förändra det befintliga köket, men stommarna är inte så roliga tyvärr. Tror ni det är värt att ge sig på att laga och spackla, eller är det lika bra att inse att detta inte kommer bli bra?

ImageUploadedByTapatalk1391426736.647386.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1391426748.222575.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk1391426778.710598.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1391426788.308813.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ni kommer på sikt att vilja byta köket. Och definitivt om ni renoverar resten av huset. Så mitt råd är att ni snabbfixar köket och lägger krutet på resten av renoveringen. När ni sedan kommer tillbaka till köket får ni värdera hur ni vill göra.
 
Från bilderna verkar det som att stommarna är av massivt trä under masoniten. För egen del skulle jag tänka både en och två gånger innan jag bytte dem mot mdf och spånskivor...
 
Mexitegel - så tänker vi också. Men det är inte så kul att lägga ner ett par veckor på köket om det ändå inte blir bra.
 
Gnejsarn - åh, tror du? Massivt trä vore ju himla synd att riva ut!! Men hur renovera upp dem på bästa sätt då?
 
Med snabbrenovera menade jag högst ett par dagar ;)
 
Mexitegel - det är inte lönt. :D Vi måste fixa golvet (ta bort söndriga, smutsiga korkplattor), måla om väggar, byta bänkskivor och kakel, och måla eller byta ut luckorna och knopparna.
I give you the kitchen! ImageUploadedByTapatalk1391428925.729065.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi gjorde som Mexitegel föreslog. Budgetrenoverade köket. Nu har vi gjort "klart" resten av huset och har blivit sugen på att bygga oss ett helt nytt kök!

Se min tråd http://www.byggahus.se/forum/kok/206026-att-budgetrenovera-ett-kok.html

Måla kaklet, lite nya snygga knoppar till luckor och lådor. Släng in ett snyggt klinkersliknande klickgolv. Måla taket kan också ge ett fräschare intryck. Byt bänkbelysning.
 
Min poäng är att jag tycker att man ska göra saker ordentligt om man ändå ska göra dem. Dvs ska man renovera köket så ska det göras ordentligt så man får det som man vill. Att man vill fräscha upp det för att "överleva" fram tills dess innebär ju då att man vill komma undan så billigt och enkelt som möjligt för att nå en acceptabel standard fram tills man gör den riktiga renoveringen.
 
Jag vet inte om jag håller med. Det är bra att bo in sig lite innan man lägger för mycket pengar på köket. Vi satte in kök 2001. Direkt ramlade en bit fanér av. Kaklet var fel och det har vi levt med i 13 år, spishällen likaså.

Vad är det för saker ni har tänkt göra? Jag tycker att luckan är neutral och inte allt för sliten, helt ok att leva med tills ni har renoverat resten.
 
Lägg ner så lite pengar och jobb som möjligt.....själv skulle jag måla över kaklet, bytt knoppar och kanske ett laminatgolv...inget mer....
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Det var egentligen bara en gissning utifrån sista bilden i första inlägget - det ser ut som man har vanliga brädor som man klätt med vitlackad masonit för att få en slät och lättavtorkad yta. Luckorna ser ut att vara av senare datum. Jag hade undersökt möjligheten att bara byta ut luckorna för att fräscha upp det hela. Men bo in er först, som Marlen föreslog. Det tjänar man nog på i längden, även om det kan kännas tråkigt i nuet.
 
Tack för alla svar hitills! Vi har bott in oss i ett halvår och tänker fortsätta göra det i minst ett år till innan vi sätter igång med renoveringen.
Köket fungerar som det är idag, men någon fröjd för ögat är det inte. Det jag mest funderar på är om det överhuvudtaget är lönt att göra något, som kommer funka i typ fem år eller så, eller om stommarna är så dåliga att det ser ut som en ulv i fårakläder, och därmed lika gärna kan renovera rubbet direkt.
 
Marlen - det jag tänkt isåfall är att ta fram trägolvet under det befintliga golvet (ligger i alla fall trä i skafferi och städskåp, som ej syns på bilderna), måla om skåp, väggar och luckor. Byta bänkskivor (men ha kvar den rostfria!), byta knoppar, byta kakel (är tre olika nu), och sätta in en köksö (istället för matbordet, som skall få flytta in i matsalen i rummet bredvid).
 
...och måla taket, såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.