Har försökt läst på men är väl för korkad förmodligen...

Förutsättningar:
Svetsade armeringsmattor/järn
Ett järn sticker upp i samma vägg som elc ska sitta
Inga inkommande serviser i metall
Elc matas från fasadmätarskåpet som sitter på garaget.

Kan man sätta en pus-skena direkt i husets elcentral? Förslag isf på skena?
Vad ansluter jag järnet med?
Skall diskbänk anslutas?
Fläktaggregatet?
Armering i badrum?
Fler saker som ska dit?
 
Du behöver inte känna dig korkad för detta är ett område som det fortfarande råder en del förvirring kring. Så här har jag uppfattat det (just nu...):

- Du ska ha en PUS-skena utanför centralen. Det kan vara så att tele- och rörgubbar kan vilja göra en anslutning och då ska de inte behöva rota i centralen. Dock tror jag inte elsäkerhetsverket riktigt har bestämt sig ännu för om anslutning till PUS-skenan är behörighetskrävande...

- Eftersom armeringen i plattan kan anses vara tillförlitligt sammanbunden så bör den anslutas, oberoende av om det verkligen behövs eller krävs. Använd RK6 eller vajer mellan järnet och PUS-skenan.

- En annan RK6 ska givetvis gå till elcentralens PE-skena.

- Sedan ska allmänt alla andra inkommande rör och ledande delar anslutas, dvs delar som har kontakt med jord utifrån, vatten, tele, fjärrvärme. Detta förutsätter att de kommer in på ung samma ställe. Alla rör måste passera PUS-skenan, helst inom en halvmeter ifrån, och anslutas med en kort bit RK6. Skulle t.ex vattenrör om du mot förmodan har järnrör komma in några meter ifrån så behöver du ta en U-sväng med detta förbi PUS-skenan.

- Diskbänken ska inte behöva anslutas. Antingen har den ingen kontakt med jord utifrån, eller så är den ansluten med järn/kopparrör som redan är PUSade i källaren.

- Armering i badrum vet jag inte. Var finns badrummet, marknivå? Är armeringen berörbar (direkt eller indirekt)? Hur kan det ha en armering som inte redan är sammanfogad med plattans armering? Reglerna säger att armering i betong ska anslutas, men det står ingenting om att den måste ha kontakt med jord för att skyddsutjämning ska vara ett krav, men i praktiken är det så. Det finns ingen anledning att skyddsutjämna metalldelar som inte har kontakt med jord eller som inte är berörbara.

- Ventilationssystemet ska anslutas enligt reglerna, men det har diskuterats en hel del om det verkligen gäller mindre system i bostäder. Det är ju normalt ingen del som har kontakt med jord. Dessutom är den sannolikt skyddsjordad någonstans. Jag tror inte det tillför något att dra en 10 meter lång RK6, men om delar av ventilationssystemet finns i källaren så varför inte.
 
Tack!

Följdrågor:

Ska inkommande PE direkt till PUS och sedan till PE-plinten i centralen? Det känns isf om potentiell felkälla.

När du skriver alla inkommande rör, menar du då rör som leder ström? Jag har bara pex och pemslangar. Eller är det så vansinnigt så fördelare, kopplingar mm kan utgöra ngn fara?:eek:

Ang armeringsnätet i badrummet så avser det på andra vån ingjutet i flytspackel. Om det inte ska anslutas, vad är då skillnaden mot den armering som är i plattan?

Fläktaggregatet sitter på vinden så lång bort som det öht är möjligt...

Kommer att bli en "mediagarderob" med ett rackstativ för all möjlig bråte. Antar att den också ska anslutas?

Lämplig placering, om den nu inte får sitta i centralen?
 
Rent praktiskt måste ju inkommande el först gå till centralen. Den och PUS-skenan måste ju därför sitta nära varandra så att ledningen däremellan håller sig under en meter, helst en halvmeter. Vet inte hur man praktiskt gör i andra fall där elcentralen sitter en våning upp, kanske en liten centrallåda i källaren där inkommande huvudledning skarvas och ansluts till PUS.

Alla inkommande (=som har kontakt med jord) ledningar och ledande delar som därmed kan leda ström ska anslutas, inklusive ström från blixtnedslag i marken.

byggnad.jpg

Inkommande PEM-slang, armeringen i badrummet, ventilationen och mediarack uppfyller inte villkoret att ha kontakt med jord, så dessa behöver inte anslutas. De är redan skyddsjordade i tillämpliga fall. Det skyddsutjämningen ska skydda mot är fallet som bilden visar. Jordfel i matande nät eller åska kan skapa en farlig potentialskillnad mellan jordade höljen (utsatta delar) på apparater och andra främmande ledande delar som har en egen kontakt med jord.

Armeringen i plattan har kanske inte heller någon (bra) kontakt med jord, men den brukar man rekommendera att anslutas i alla fall för ev skydd mot störningar.

Men detta är som sagt så som jag uppfattat det...
 
Men då är det väl i stort sett bara inkommande serviser i metall som skulle behöva anslutas till pus?
Det är ju 400mm cellplast under plattan så armeringen lär knappast ha kontakt med marken. Dessutom så är det ganska svårt att lyckas komma åt den. Förutom det järnet som nu sticker upp ur plattan.
 
Ja i ditt fall finns ju inte mycket att ansluta till utjämningen men eftersom du har enkel möjlighet att koppla in armeringen så skadar det givetvis inte. Och med bara en punkt och precis intill behövs ingen särskild plint i så fall, se bara till att få bra klämma till järnet och dra fram en RK6 till PE i centralen.
 
Det blir ju enkelt och bra :)

Om jag skulle vilja jorda rören vid sugdosorna till c-dammsugaren för att minska statisk elektricitet behöver det utföras på ngt skärskilt vis? Räcker det med fk 1,5 till närmaste kopplingsdosa eller ska det till centralen?
 
Elrond och Obo Betterman har mycket bra produkter och support....
 
Köp en dammsugare som har en slang av "rätt" matr. så slipper du den statiska elektriciteten.
 
Rören är vanliga gråa avloppsrör och jag har förstått att dom rören kan bli uppladdade.
 
Mattiaz skrev:
Det blir ju enkelt och bra :)

Om jag skulle vilja jorda rören vid sugdosorna till c-dammsugaren för att minska statisk elektricitet behöver det utföras på ngt skärskilt vis? Räcker det med fk 1,5 till närmaste kopplingsdosa eller ska det till centralen?
Ja så kan du göra, det behöver inte vara mer komplicerat. Vi får se om någon anmärker, finns lite spetsfundigheter i det fallet men ok för ett sånt ändamål i min mening.
 
Ok. Vad är det som isf inte skulle vara bra?
Kommer att ha två kopplingsdosor till dammsugaren där påslagståtarna kopplas samman. Är det bättre att samla jordningen där och gå i samma rör som klenspänningstrådarna ut till dosorna? Kan ju dra en jord direkt till elc isf.
 
I det fallet blir det bra hur du än gör, välj smidigaste sätt bara. Finns alltid regler och vill någon vara motvalls kan vi bli slagna i huvudet med dem, men inte mycket att bry sig om här.
 
Ok, tack!
 
Att jorda bort statisk elektricitet kräver ju inga korta ledare som för åska. Du kan försöka få till en trädstruktur av jordningssystemet, alltså undvika tvärkopplingar av skyddsjorden mellan grenar i trädet. Du bör alltså ta all jord från dosan och grena ut den i dammsugarrören utan att koppla ihop den med skyddsjorden från någon annan grupp längst bort. Det kanske inte har någon betydelse i praktiken med det blir mer sunt så. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.