bra-byggare skrev:
Jag får löv på min uppfart ibland så jag måste ha fyrhjulsdriven bil.
Hmm..
 
Troligtvis en kommentar av en som inte har AWD. Jag kommer aldrig köpa 2-hjulsdrivet igen, finns ingen anledning.
 
A
Stefan N skrev:
Troligtvis en kommentar av en som inte har AWD. Jag kommer aldrig köpa 2-hjulsdrivet igen, finns ingen anledning.
Nää, det var en kommentar från en som har en Volvo XC90 och försökte motivera det med något annat än att det helt enkelt bara är underbart med fyrhjulsdrift och att jag aldrig kommer köpa en bil utan det igen, någonsin.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
TheStills skrev:
Jag bodde i Stholm i 40år och aldrig haft behovet av en snöslunga och inte heller har jag känt något behov av någon 4x4 bil. men efter ha flyttat till Skåne så har jag efter 5år skaffat snöslunga och nu vill jag bara ha en Subaru! Av dom 5åren vi bott här i Skåne har vi fastnat i snö alla år! I Stockholm snöare det uppifrån, i Skåne kommer det från sidan och skapar enorma vallar. Jag har nog aldrig i Stockholm sett dessa vallar som skapas i Skåne. Så snacka inte att det inte snöar i Skåne. Du vet nog inte vad du pratar om.

Till TS Om du hade kunnat sträcka dig lite i pris så kanske en Subaru XV varit något.. Det är en Impresa på styltor men annars finns det äldre Subaru Outbacks (Legacy på styltor) som är ganska billiga. Jag letar själv efter en alternativt en Forester..
Jag är uppväxt i uppsalatrakten (bott länge) och har inget emot vinterkörning på nått vis.. gillar snö och brukar normalt inte ha problem med körningen.. flyttade till sundsvall och bodde där några år också.. nada problem med bilkörning eller fastkörning där heller.. (bodde inte med "egen väg" där, men ändå på landet).. sen flyttar man till skåne (tror att.. "där har de ingen vinter ju").. och visst.. det gick jättebra när man bodde i stan och inte var ute på flacka landet.. nu när vi flyttat ut på landet.. har vi kört fast flera ggr på bara några veckors vinter!

Och då är ingen av oss sådär överdrivet försiktig.. alltså.. ta sats tuta och kör .. stanna inte!! Men ja.. är vallarna mer än bilen vill ta sig över .. ja då sitter man där! ..

Som maken sa..(uppvuxen i luläää..) innan trodde man skåningarna bara inte kunde köra i snö.. och visst många är lite överdrivet rädda när det blir snö/halt.. men det finns också goda skäl till försiktighet härnere! Det drevar igen så kopiöst på sina håll..plogbilarna går på de stora vägarna ganska ofta. men tar bara en kvart innan halva vägen börjar bli osynlig..

.. och vi som bosatt oss i en dal.. i ett område söder om hörby (flackt område).. ja vi inser att om vi får en riktig vinter nästkommande år.. då kommer vi behöva en annan bil ( i år är det ju eg oviktigt.. för vintern är trots allt eg redan slut i skåne.. även om vädret inte fattat det haha).

- -

Budgeten är inte helt spikad ju.. bra bil för rätt peng helt enkelt! Sen är väl önskemålet att inte behöva ha så mycket billån (vi köpte som sagt en ny bil bara för nått år sedan, bra stadsbil för att åka till affären med.. inte för att bo på landet med..). Ska kika lite på ditt tips :)

MVH Sandra
 
anders07 skrev:
Nu har jag kört en hel del olika bilar och har själv en Nissan X-Trail nu av samma orsak som ni, bor på "landet" (i Stockholm) men smal enskild väg... Jag har förmånen att ha bil via jobbet så jag kan välja utan att behöva fundera alltför mycket på inköpspriset.
Den Nissan jag har kostar nästan 400.000 kr men då är den knökfull med all utrustning man kan tänka sig och Skatteverket skrockar gott varje månad när jag betalar staffbeskattningen... :surprised:

Den är väldigt, väldigt trevlig och en "riktig" fyrhjulsdriven bil. Se till att du har lågväxel och kan välja om du vill köra fyrhjulsdrivet eller inte. Min Nissan är diesel och drar runt 7,5 med fyrhjulsdriften på i Stockholmstrafiken.

Vi hade tidigare en Audi A4 Quattro men den var hemsk på vintern, en riktig tvålkopp att köra. Konstant fyrhjulsdrift ger ju också en konstant högre förbrukning. Audi service i Stockholm är under all kritik och jag kommer aldrig igen att skaffa en Audi. Den första jag hade hade en del fel men tänkte att man kan ju inte ha otur två gånger med smma märke när jag bytte, men, jo, det kan man... Den andra Audin jag fick var ännu värre än den första och var på verkstad sex (!) gågner under första året... :(

Jag skulle kolla på Skoda och Dacia om inte prestige är en fråga...
Beggad skulle jag titta på en XC Volvo eller Subaru, tyvärr är båda dyra i andra hand... men bra, därav det lite dyrare priset...

Alla "små" SUV'ar jag testat, typ Rav4, Citroen's C-crosser, Suzuki Vitara är alla lite plastiga och inte direkt framtagna för "tuffa" tag (läs off-road). De är mer för att komma över snödrivan när du blivit inplogad inne i stan... :)

Detta är mina 2 ören i debatten! :)
Bra två ören! Tackar för inputen!
Ha en trevlig lördag,
MVH Sandra
 
daugaard skrev:
köp en Power Wagon och åk som en kung! tyvärr så kanske budgeten är lite för liten.
[bild]
Den där va grymt häftig, kanske inget att pendla i.. men den fräck.. hmm behöver nog trappsteg för att ta mig upp i den dock hahaha.. (y)
 
Snigla skrev:
Tackar för tipset.. (därför jag va lite nyfiken på om det finns något slags listpris för inbyte hos bilhandlare.. men det beror kanske på vad man köper där!)..

MVH Sandra
Bilpriser.se, som är en del av KVD, är den värderingstjänst som bilhandlarna brukar använda när de bestämmer hur mycket du ska få betalt för ditt inbyte. Men de vill ha betalt för sina tjänster så klart, så du kan som privatperson bara få del av några av alla deras tjänster gratis.

Men jag ser att man nu mer som privatperson kan få tidsbegränsad tillgång till alla deras tjänster mot en extra kostnad, inklusive inbytespris. http://www.bilpriser.se/plus
 
Stefan N skrev:
För 150 000:- hade jag nog köpt en sån här. [länk]
Kikade på nått liknande härneråt.. de ser fina ut!

Men många bilar ser fina ut och är man inte så insatt i området så ber man om tips här haha.. så får man se vad alla andra tycker och tänker (även när de tycker och tänker olika)..

Men det är bra med tips/erfarenheter ju.. i slutänden kan man ju få ett "Måndagsexemplar" av vilken bilsort som helst.. om man har otur :|

Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra
 
Vill också passa på att tacka ALLA som kommenterar i min tråd (speciellt ni som inte fått några "personliga" svar).. Uppskattar alla inputar/åsikter/kommentarer/tips och tankar.. :)

Kommer ni på nått mer att tipsa om är det bara att "kasta in" kommentarer i tråden.. den är fortsatt öppen (y)

MVH Sandra
 
Snigla skrev:
Den där va grymt häftig, kanske inget att pendla i.. men den fräck.. hmm behöver nog trappsteg för att ta mig upp i den dock hahaha.. (y)
men då är ju denna bil perfekt. det fälls ut fotsteg på bägge sidor automatiskt!!!! :)
 
Hej

Jag bor själv på landet och det är lite halt och eländigt här då och då. Kan dock inte jämföra med hur det är där ni bor. Men det kan kan tillföra är lite kring fyrhjulsdrivna bilar då jag numera själv har en sån. Har dessutom spenderat mkt tid med att fundera på vilken typ jag skulle köpa mig.

Det jag kommit fram till är att egentligen behöver inte jag alls ha 4wd där jag bor. Men man kan inte låta behov styra vad man köper sig. Men jag är i alla fall övertygad om att det endast handlar om att ta sig fram på snöig väg så duger nog alla fyrhjulsdrivna bilar. Möjligen kan lite högre markfrigång var att önska. Skall man däremot ut i skogen och köra så kommer ju mer krav på lågväxel och ev diffspärrar. Köpa japanskt är nog ett sätt att undvika problem med bilen då de verkar ha bra kvalite. Mina föräldrar hade under 6 år en Vitara och det enda problemet med den var att den rostade som tusan.

Vad köpte jag då för bil själv? som tidigare nämts

"jo Bästa bil du kan hitta för framkomlighet är en gammal subaru pickup. Bilen är som en konservburk att åka i men med grym framkomlighet. Mycket rost för pengarna, oxå."

fast jag fick inte så mkt rost för mina pengar då den var välvårdad och endast gått 8000 mil. Kan intyga att framkomligheten är imponerande vad som också är imponerande är att en så liten bil kan sörpla i sig så mkt soppa.
Men man kan inte annat än att älska den.
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Ska jag "ta mig fram" tar jag min JeepJeep Grand Cherokee. Bra markfrigång, lågväxel med låst mittdiff samt bra diffbromsar på båda axlarna (köp Overland varianten). Man får bete sig riktigt korkat för att inte ta sig fram.

Ska jag åka lite längre och vaknar med en känsla av att 1,8 liter milen (på vintern, vart fan tar bensinen vägen!) inte är ok så blir det XC70 istället. Man kommer fram, man åker bekvämt, mycket bil för pengarna. Lite trist.

Båda bilarna finns ju med dieslar som kanske är klokt om man kör lite mer....
 
fast skatten på en jeep grand cherokee med diesel är nog inte att leka med
 
Fredrik_Lerum skrev:
[länk] bild på bilarnas bil ;)
Huwa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.