Hej

jag har ett litet problem som jag hoppas någon kunnig kan hjälpa mig att lösa, eller åtminstone vägleda mig.

jag skulle behöva råd om hur jag ska göra nu när det är dags att
deklarera försäljningen av min bostad i utomlands.

Jag har förstått att det är samma regler som om huset hade sålts i
Sverige.

Jag har också förstått att det är vinsten som ska skattas.

Huset köptes aldrig färdigbyggt, utan började byggas i början av
80-talet från grunden. Jag köpte tomten och har genom åren (ca 15) byggt
huset tills den blev färdig.

I samband med försäljningen (2013) blev huset värderat av en bank, banken som
godkände lånet av familjen som köpte mitt hus. Värderingsbeviset finns
så klart och teamet som gjorde värderingen bestod av arkiteker, advokater
samt andra representanter från banken, som för övrigt är en av landets
största banker. Jag vill bara klargöra att det är en dokument som inte
gjordes på 5 minuter av en gatusäljare, utan den kan när som helst
veriferas och dess äkthet bevisas.

Frågan är hur man beräknar inköpspriset på en egendom som byggdes från
grunden (sen början av 80-talet)?

vilka regler gäller här i Sverige? samma regler ska gälla vid försäljning av bostad utomlands.

Jag fick ett ganska luddigt svar från SKATTEVERKET, ungefär som om de bara
läste rakt igenom en lathund utan att ge mig konkreta svar på hur det hela
ska värderas.

har ni några tips annars på en bra skattejurist i internationell beskattning?

mvh
 
Redigerat:
Det är väl så att det är verifierbara kostnader alltså inköpspriset på fastigheten och dom kostnader som finns i samband med bygget material och löner etc. Eget arbete är väl inte avdragsgillt eftersom du varken betalat skatt eller moms för det. Värderingen av fastigheten har inget med skatten att göra utom då möjligen kostnaden för den, liksom andra försäljningskostnader. Summan av kostnaderna dras sedan från försäljningen och mellanskillnaden är vinst.

Men som sagt det är ju skatteverket som skall svara på dina frågor eller hänvisa till sin skrifter om reglerna.
 
Redigerat:
Kan vara bra att prata med någon på Skatteverket....det går bra att vara anonym och man brukar få bra svar och även tips...
 
OM vi antar att det rakt av är Svenska regler som gäller. Då är det din totala anskaffningskostnad, dvs. köpet av tomten, köp av byggmaterial, arbetskostnad. Här i Sverige får man även göra avdrag för ex. lagfartskostnaden vid köpet. Jag antar att du haft en del "administartionskostnader", dessa skull jag i så fall prova att dra av, men det gäller att vara väldigt tydlig om vad det är för kostnad. I så fall är det värsta som kan hända att det avdraget avslås, annars blir det även skattetillägg.

Den värdering som gjordes i samband med försäljningen har ingen betydelse för beskattningen.

Sedna har du en liten svårighet med att bygget pågått i 15 år. Troligen kan skatteverket anse att en del av dina kostnader är renoveringskostnader
 
Hej och tack för svaret. vi tog aldrig någon lån för att bygga vårt hus därför tog det den tid det tog (ca 10 år uppskattningsvis och inte 15).

Och här snackar vi om en 4 våning hus med 6 sovrum, 4 badrum, matsal, två vardagsrum, kök, bar, bibliotek, fjärrstyrd garage, trädgård och terrasvåning (något som svenska hus inte brukar ha men vi snackar om en annan kontinent här).

Jag fick samma svar skatteverket, att jag skulle räkna uppskattningsvis alla kostnader jag har haft och sen får man se vad de säger. jag behöver vattentätt beräkning så att vinsten blir det faktiska vinsten och inte en krona mindre.

kan någon tipsa mig om en bra skattejurist inom internationell beskattning?
 
och tvättrum
 
Bra skattejurist eller inte, det handlar ju i grund och botten om faktiska kostnader som skall dras från försäljningssumman. Det är inte svårare en så, men skatteverket skall kunna godkänna din siffror annars så slutar det med ett beslut från dem, det blir svårt att ta sig förbi för där råder det bevisföring från din sida. Så skattejurist kan kanske var aktuellt med först när det uppstår ett sådant scenario, innan är nog bara bortkastade pengar. Besluten kan vad jag vet endast överbevisas inte överklagas.
 
Akahigi
cecar33 skrev:
Bra skattejurist eller inte, det handlar ju i grund och botten om faktiska kostnader som skall dras från försäljningssumman. Det är inte svårare en så, men skatteverket skall kunna godkänna din siffror annars så slutar det med ett beslut från dem, det blir svårt att ta sig förbi för där råder det bevisföring från din sida. Så skattejurist kan kanske var aktuellt med först när det uppstår ett sådant scenario, innan är nog bara bortkastade pengar. Besluten kan vad jag vet endast överbevisas inte överklagas.
Beslut från Skatteverket kan alltid överklagas. Bättre dock att se till att det blir rätt innan beslut. Prata fler gånger med skatteupplysningen.
 
Akahigi skrev:
Beslut från Skatteverket kan alltid överklagas. Bättre dock att se till att det blir rätt innan beslut. Prata fler gånger med skatteupplysningen.
Inte utan bevis som styrker något annat en vad S beslut säger. Det äger rum genom förhandling i Kammarrätten.
 
Ja men hur kan skatteverket motbevisa mig, som är den som sett till att huset blev byggt och vet ungefär hur mkt allt kostade? Isåfall måste de ta sig en trip till landet och studera bostadsmarknaden.

jag snackade med en polares revisor och hans svar var att hur i helvete ska de veta hur mkt allt kostade än det som kommer från dig? på vilka grunder skulle de bestämma NÅGOT ANNAT?

nä, eftersom inga kvitton finns behöver jag en skattejurist som hjälper mig att "bygga upp" en beräkning som går igenom deras jävla beräkningar helt enkelt. med tanke på de endast vill utgå från mina ord och har ingen möjlighet att motbevisa mig kan jag i stort sett skriva vad som helst och det är där jag behöver hjälp med. Av en erfaren person.
 
Akahigi
cecar33 skrev:
Inte utan bevis som styrker något annat en vad S beslut säger. Det äger rum genom förhandling i Kammarrätten.
Nej, förvaltningsrätten. Kammarrätten hamnar man i först om någon part överklagar förvaltningsrättens dom.

Man kan ju också överklaga om man tycker SKV har fel om tolkningen av en regel eller gjort något formellt fel, det behöver ju inte vara en fråga om att man ska bevisa något.

Men det är lite off topic.

Skulle prata med skatteupplysningen och be att få prata med någon som är bra på kapitalvinster från utlandet.
 
Myterna om skatteverket säger väl att utan kvitton har inget köpts.
Det blir svårt att bevisa dina utlägg utan kvitton.
Försäljningsvärdet minus alla kvitton blir vinsten som du får skatta för.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
DobermannDDR skrev:
Ja men hur kan skatteverket motbevisa mig, som är den som sett till att huset blev byggt och vet ungefär hur mkt allt kostade? Isåfall måste de ta sig en trip till landet och studera bostadsmarknaden.

jag snackade med en polares revisor och hans svar var att hur i helvete ska de veta hur mkt allt kostade än det som kommer från dig? på vilka grunder skulle de bestämma NÅGOT ANNAT?

nä, eftersom inga kvitton finns behöver jag en skattejurist som hjälper mig att "bygga upp" en beräkning som går igenom deras jävla beräkningar helt enkelt. med tanke på de endast vill utgå från mina ord och har ingen möjlighet att motbevisa mig kan jag i stort sett skriva vad som helst och det är där jag behöver hjälp med. Av en erfaren person.
OK här var lite ny information.

Det saknas alltså kvitton? NÅGON form av kvitton eller dokumentation måste väl ändå finnas, åtminstonde på tomtköpet?

I princip så får man göra avdrag även för materialkostnader om kvitton försvunnit. Men då gäller det att bevisa eller göra sannolikt att du faktiskt har haft kostnaden. Där bör det ge god hjälp att ex. med bilder dokumentera före/efter.

Men strikt så ligger bevisbördan på dig, väljer skattemyndigheten att inte tro dig så måste du bevisa att de har fel.

Du skriver "tripp till landet och studera bostadsmarknaden". Nej bostadsmarknaden i landet är totalt ointressant, möjligen är byggmaterialmarknaden intressant.
 
  • Gilla
DobermannDDR och 2 till
  • Laddar…
Akahigi skrev:
Nej, förvaltningsrätten. Kammarrätten hamnar man i först om någon part överklagar förvaltningsrättens dom.

Man kan ju också överklaga om man tycker SKV har fel om tolkningen av en regel eller gjort något formellt fel, det behöver ju inte vara en fråga om att man ska bevisa något.

Men det är lite off topic.

Skulle prata med skatteupplysningen och be att få prata med någon som är bra på kapitalvinster från utlandet.

tack för tipset, det skall jag göra på måndag.
 
Glöm inte heller att dom uppgivna kostnaderna som du åberopa, skall du kunna visa att du har haft ekonomi till. Det vill säga, du hävdar kostnad på 1 miljon så skall du även kunna redogöra för dom pengarna. Dom köper inte bara att man påstår att man hade dom eller lånat av morfar för någonstans finns dom registrerade om dom är ärliga och därmed beskattade. Så visst möjligheten att få avdrag även om kvitto saknas men då skall man visa att materialet finns på plats och att man betalat det,alltså genom uttag från bank eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.