Jag är intresserad av VillaVarm, men hittar väldigt lite om dom här på forumet.

Beror detta på att ingen köper dessa hus, eller beror det på att dom gör så bra hus att det inte finns något att diskutera?

Tacksam för åsikter och synpunkter :D
 
Vi bygger ett VillaVarm, är det något speciellt du undrar över?
 
Hur har upphandlingen fungerat? om det varit något strul på vägen, har det lösts på ett smidigt sätt?

Gör ni allt utom vvs och el själva? bygger ni något av deras hus som dom visar på internet eller egenritat?

Har ni valt deras system för golvvärme?

Vi kan väl kanske börja med dessa frågor :p
 
Ingen som har något att säga om Villa Varm ::)
 
Hej.

Vi bygger ett egenritat hus som vi skickat ut förfrågan på till ett antal husleverantörer för offert, och när vi granskat offerterna och jämfört utrustning och standard så föll valet på VillaVarm.

Det mesta har funkat felfritt, det enda som inte varit perfekt är lite material som inte hade skickats med men det löses galant med ett samtal till fabriken.

Vi köpte huset stomrest och sedan gör vi allt utom elen och en del vvs själva.

Vi valde inte deras golvvärmesystem utan kör på vanlig platta på mark med ingjutna slingor.

 
Vad ingick mer i offerten än stomrest hus plus material för innerväggar, tak mm?

Tänkte du skrev att utrustning och standard var bäst hos villavarm?

Varför valde ni bort deras golvvärmesystem?

Hur stort bygger ni och vad tror ni att slutpengen kommer att bli?
 
Förstår inte heller de som gjuter in sin golvvärme.
Men jag har bara sett systemet med värmen i innergolvet hos Villa Varm.

Att gjuta in slingorna verkar lite feltänkt.
M.v.h
 
Det går att välja bort deras innergolv med spår för slangen, det blir en billigare lösning om man gjuter in slingorna och lägger vanligt golv.
 
Själv är jag helt såld på deras lösning , förstår fördelarna helt och hållet.
Men de lörde tvistar visst om fördelarna verkar det som.

Själv så när jag ser de som bygger med ingjutna slingor så tycker jag synd om dem.

Vi lever ju faktiskt på 2000 talet och inte på 60-70 talet.
Kommentarer tack !
M.v.h
 
När det gäller golvvärme så har jag funderat på: varför inte lägga slingorna ytligt i betongen? Då skulle det faktiskt vara möjligt att byta dem om 40 år!
 
Inte för att jag vet så mycket mer om Villa Varm än vad jag har kunnat läsa mig till på deras hemsida och på detta forum men JA!, jag skulle definitivt bygga Villa Varm (Avaliden) om jag hade råd!!!

(Om Villa Varm skulle vilja skänka mig ett Avaliden efter detta positiva inlägg så är det bara att skicka ett meddelande så får ni veta var ni kan ställa huset ;) ;) ;) )
 
athena skrev:
Vad ingick mer i offerten än stomrest hus plus material för innerväggar, tak mm?

Tänkte du skrev att utrustning och standard var bäst hos villavarm?

Varför valde ni bort deras golvvärmesystem?

Hur stort bygger ni och vad tror ni att slutpengen kommer att bli?
I offerten så ingick utöver det du nämnde även ett FTX-system från VillaVent, dörrar inne/ute, fönster, takpannor, regnvattensystem, yttre plåtdetaljer, lister, paneltak.

Vi valde dem både på grund av de hade bra ventilationslösning (FTX), bra isolering i väggar och tak, bra fönster (Elit), bra ytterdörrar (Bordörren), massiva träinnerdörrar (GK-door), samt en mycket trevlig och kunnig säljare/VD som verkligen bryr sig om sina kunder, även EFTER köpet! :)

En säljare/VD som Håkan på VillaVarm borde finnas hos ALLA hustillverkare, då skulle det inte behöva vara det ena inlägget efter det andra på detta forum om säljare som inte varken vill eller ids engagera sig efter kontraktet är påskrivet! :)

Anledningarna till att vi valde bort deras lösning med golvvärmen är att vi skall ha klinker på stora delar av golven, man sparar en del pengar, samt att vi blev avrådda av en bekant som jobbar på Anticimex.

Vi bygger ett 1-planshus på ~250kvm (med garage) plus carport på ~55kvm och ett uterum på runt 20kvm.

Totalkostnaden för huset inklusive grund och allt annat blir runt 1,8-1,9miljoner (exklusive tomt och kommunala avgifter) och då ingår merkostnader på runt 200.000:- som tillkom vid grundläggningen på grund av djup tjäle osv.
 
Jag måste börja med att hålla med om det du skrev om Håkan, en mycket trevlig kille med fötterna på jorden.

Han som avrådde från anticimex tänker på att om det skulle bli ett lekage och slangen ligger "ovan" platta?

Vad har ni valt för värmekälla i det priset?
 
Det var inte på grund av risken med läkage utan att slangarna kommer att knirra och knarra i golvet påstod han, det var något med fukt också men jag minns inte vad han sade om det....

Vi kör en elpanna till uppvärmningen.
 
Tack för svaren , intressant , jag har aldrig sett denna golvlösning och är idel öra.
Jag tänker kolla allt noga innan jag bestämmer mig.

Kan det bli kondens på slangarna i vissa lägen tro ?
Manär ju lite misstänksam när man inte ser lösningen hos andra fabrikanter.

Men alla andra kör också med frånluftspump som standard.

Tycker det också låter tokigt och gammalmodigt.
Släppa in kallluft genom ventiler i väggarna rakt in i rummen ?
Nej tack säger jag.

Pratade men en säljare minns inte vilken firma men läckage i ingjutna slingor kan hittas om man tillsätter en slags kontrastvätska för att sedan röntga betonggolvet.
Då kan man hitta läckan och sätta igång och bila just där.

m.v.h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.