Men, Jenny, vad jag förstår har ni inte betalat hantverkaren och har därmed rent ekonomiskt en uppsida på detta än så länge?

Be hantverkaren, skriftligen, att inkomma med specifikationer senast inom 10 dagar på skickade fakturor (om ni inte redan gjort det) samt be dem åtgärda utestående punkter senast till datum x/x. Ett datum så pass långt fram i tiden att de rimligen kan lösa uppgiften, men inte mer.

Förklara att om så inte sker kommer ni att anlita annan hantverkare för att åtgärda och göra klart. De extra kostnader det medför er kommer ni att räkna av från det belopp som er första hantverkare kan visa att han har rätt till, dvs specificerade fakturor.

Ni behöver inte betala en enda krona till nuvarande hantverkare innan han specificerat sina fakturor.
När han väl har specificerat dem behöver ni å andra sidan riktigt bra på fötterna för att med framgång hävda att de inte är korrekta. Vad gäller felaktigt utfört arbete har ni så klart fortfarande rätt att få det åtgärdat eller avdrag, som jag nämnde ovan.
 
Tja entreprenören kan hävda att just de tider kunden råkade vara hemma då var hantisarna ute och luncha eller köpte material. Tiderna är svåra att kolla.
Material, det räcker med att E använder leverantsedlar som är ospecade, det förekommer tex fakturor som ej går att härleda till enskilt projekt, det torde vara ovanligt med projektkonton på leverantörsfakturor i små villaprojekt.
jag har sett semifalska mateiralfakturor i projekt där materialleverantör skriver ut fakturor utan rabattillägg för att ge E möjlighet till större avans än avtalat. Många byggvarohus är beroende av lokala E:s ordrar och gör nog som E vill för att inte stöta sig mot en storkund. Det sista är givetvis bara en gissning utefter vad jag har erfarit.
 
Villa vista skrev:
Tja entreprenören kan hävda att just de tider kunden råkade vara hemma då var hantisarna ute och luncha eller köpte material. Tiderna är svåra att kolla.
Material, det räcker med att E använder leverantsedlar som är ospecade, det förekommer tex fakturor som ej går att härleda till enskilt projekt, det torde vara ovanligt med projektkonton på leverantörsfakturor i små villaprojekt.
jag har sett semifalska mateiralfakturor i projekt där materialleverantör skriver ut fakturor utan rabattillägg för att ge E möjlighet till större avans än avtalat. Många byggvarohus är beroende av lokala E:s ordrar och gör nog som E vill för att inte stöta sig mot en storkund. Det sista är givetvis bara en gissning utefter vad jag har erfarit.
Blanda inte ihop B2B med konsumentärenden. Hantverkaren är skyldig att specificera det material som använts och fakturerats.

När jag handlar på byggmarknaden frågar de mig alltid om fakturan ska märkas, varje faktura kan märkas unikt och det är enkelt att tillexempel ange en särkild slutkunds namn som referens på fakturan. Det är också bra att göra det för då är det enkelt att sortera fakturorna på rätt kund när de kommer. Det är heller inga problem att dela upp en shoppingrunda till flera olika kunder på olika fakturor, en för var kund, men vardera referens på. Inget konstigt med det. Har entreprenören gjort så är det utomordentligt enkelt att speca ingående material. Har han blandat kundordrar på samma faktura från byggmarknad, ja då är det istället utomordentligt viktigt att han sen faktiskt specar, så man är säker på att det blir rätt.
 
När jag handlar på byggmarknaden frågar de mig alltid om fakturan ska märkas, varje faktura kan märkas unikt och det är enkelt att tillexempel ange en särkild slutkunds namn som referens på fakturan.
Detta är självklart kutym men om E inte vill ha märkningen för E ämnar salta kundfakturan då säger E till byggmarknaden att märkning är onödig och vips har E mycket underlag till kundfaktura.
 
Villa vista skrev:
Detta är självklart kutym men om E inte vill ha märkningen för E ämnar salta kundfakturan då säger E till byggmarknaden att märkning är onödig och vips har E mycket underlag till kundfaktura.
Ja visst, men det kan bli besvärligt om materialet sedan inte återfinns hos kunden.
 
Jag har förståelse för att man som kund är misstänksam men att gå till överdrift är väl helt onödigt. Jag vill starkt påpeka att detta som jag säger här har inte mad TS att göra utan mer en reflektion över Villa vistas olika utspel.

Är man E så är man kund hos en eller fler materialhandlare och kanske inom fler områden tex trä,el,vvs,markprodukter. Då använder man projekt Nr eller namn för att man själv skall kunna härleda sina inköp för fakturering och bokföring. Bokföring och fakturering lägger man gärna hos ett utomstående företag för att det är för tidskrävande att hålla på med på kvällar och helger. Då duger det inte som vissa tror att man åker och handlar på brädgården och får en följesedel med no name som sedan kan användas till vad som helst. Är det så att man medvetet vill fuska sig till material så finns det betydligt bättre och enklare sätt en att försöka blåsa någon med en entreprenad på löpande räkning. Vilket är den bästa upphandlingsformen för alla inblandade, om det är riktiga yrkesmän som man anlitat. Är det billiga Nisse som är ofantligt trevlig vid genomgången av vad som skall göras och som ofta använder uttrycket att "det är inga problem" då är det en varningsklocka stor som Big Ben. Det är inte helt ovanligt att på dagen för arbetsstart är han där med någon/några inte svensktalande personer i blåkläder med cigg i mungipan mest hela dagen. Då är man näst intill garanterad problem innan projektet är slutfört.
 
Redigerat:
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
@cecar33Varför hänvisar du till mina "olika utspel". jag förstår inte ordavalet men jag tolkar det som din oförmåga att uttrycka dig i skrift då det inte handlar om "olika utspel".
Tillåt mig förtydliga för dig då jag starkt känner det nödvändigt. Det jag har skrivit ovan handlar om TS:s ospecade faktura som TS bedömer som för stor och att den är i nuläget ospecad. Jag ställde frågor kring KKL och efter rättelse av
thomasx ,KTjL, då det förefaller som att KTjL inte motverkar möjligheten för E tex i detta fall att inkomma med underlag som är efterkonstruerade för attstyrka sin ospecade faktura. Dvs om TS:s entreprenör sent omsider redovisarfakturar trots att det förefaller vara "saltad" då är det svårt förkonsumenten (TS) att bestrida den. Med detta tog jag exempel på fuskmetoder somgivetvis pga min ringa kunskap om mygel inte kanske var de mest effektivametoder.
Du däremot förefaller vara väl bevandrad i mygel- och fuskkonsten.
Är det så att man medvetet vill fuska sig till material så finns detbetydligt bättre och enklare sätt en att försöka blåsa någon med en entreprenadpå löpande räkning.
Det skulle vara uppskattat om du ville delge dina erfarenheter ang fusk och hur man myglar bäst då det troligen är viktiga kunskaper för många konsumenter,jag skulle i alla fall uppskatta informationen. Att referera till rökandeutlänningar och trevliga hantverkare anser jag dock inte som något genombrott i jakten på fuskbyggare. Prova själv det där med att vara trevlig det kan kansketill och med ge positiv effekt.

Vänligen Villa vista
 
Redigerat:
Nu är jag gansk obevandrard i "mygelkonst" men t.ex. virke kan väl knappast vara någon konst att råka "få över" lite vid diverse projekt. Det är väl ingen kund som har 100% hur många meter 45-reglar som gått åt, eller hur mycket lärkträ det gick åt till altanen?
 
thomasx skrev:
Men, Jenny, vad jag förstår har ni inte betalat hantverkaren och har därmed rent ekonomiskt en uppsida på detta än så länge?
Det stämmer, vi har inte betalat slutfakturan än baserat på främst tre saker
- Vi anser att den överstiger offerten (och alla löpande avstämningar) för mycket.
- Vi vill veta vad det är för material som har inhandlats, samt hur lång tid olika moment har tagit (baserat på exempelvis att materialkostnaden är över 140 000 kr och vi kan inte förstå vad mer än en tiondel av det kan bestå av)
- Arbetet är inte avslutat - de har inte ens bytt färdigt takpannorna och de har lämnat ingjutna osb-skivor i grunden, utöver att det dessutom finns ett gäng besiktningsanmärkningar

På så vis har vi förstås en fördel, sedan är det lite frustrerande att entreprenören istället för att visa material- och arbetsspecar, göra klart jobbet och ta en diskussion kring varför priset sprungit iväg så mycket, väljer att gå vägen via kfm, personlig konkurs och tingsrätt. Kanske är vår advokat för snäll, jag ska diskutera med henne om det inte är läge att vara lite hårdare. Fast å andra sidan, så är det ju inte vi som sitter i sjön. Bollen är ju till stor del hans nu, det är ju han som vill ha pengar.

Vi har faktiskt anlitat en annan hantverkare att göra klart vissa saker som vi inte längre kunde vara utan, så under denna vecka har vi haft plåtslagare på plats som har försett huset med återstående plåtar samt hängrännor och stuprör. Hur det löser sig ekonomiskt får väl bli en senare fråga, men vi kan inte låta huset bli förstört på grund av den här konflikten. Nästa vecka kommer det dessutom hem en hantverkare till oss för att uppskatta kostnaden för besiktningsanmärkningarna, och så tänkte vi be honom om en ungefärlig kostnadsuppskattning för materialet till tillbyggnaden (exkl vvs, el, mark, ytskikt, fönster, dörrar). Det blir intressant.

Det är gott att ha er att bolla med!
 
Styrman_jansson skrev:
Nu är jag gansk obevandrard i "mygelkonst" men t.ex. virke kan väl knappast vara någon konst att råka "få över" lite vid diverse projekt. Det är väl ingen kund som har 100% hur många meter 45-reglar som gått åt, eller hur mycket lärkträ det gick åt till altanen?
Om det gick åt 100m reglar och det faktureras 110m så är extrakostnaden marginell, antagligen ingen som bråkar om det. Men om det faktureras 200m, det är då kostnaden drar iväg så att konsumenten börjar undra, men då blir det också lättare att ifrågasätta, det är trots allt inte helt svårt att beräkna materialåtgång. För en altan är det ännu enklare, kvm + lite spill. Spillet finns som regel kvar, det tillhör konsumenten. E kan inte slänga det utan ok från kunden, särskilt inte om det visar sig ha ett betydande ekonomiskt värde, dvs utgör en inte försumbar del av fakturerat material.

Så,
- JA, det är lätt att salta fakturan med någr få felräkningsprocent, som inte kan mätas eller "bevisas"
- NEJ, det är inte så lätt att salta fakturan så att det blir några större extrabelopp, för då kan det ifrågasättas var materialet gått åt eller tagit vägen.

Tid är det svåraste att motbevisa. Men E tar där en risk att de specificerade tiderna faktiskt blir motbevisade om han specat tid han faktiskt inte varit på plats. Återigen, några procent är svårt att motbevisa, större skillnader blir det en större risk för E.
 
Villa vista skrev:
@cecar33Varför hänvisar du till mina "olika utspel". jag förstår inte ordavalet men jag tolkar det som din oförmåga att uttrycka dig i skrift då det inte handlar om "olika utspel".
Tillåt mig förtydliga för dig då jag starkt känner det nödvändigt. Det jag har skrivit ovan handlar om TS:s ospecade faktura som TS bedömer som för stor och att den är i nuläget ospecad. Jag ställde frågor kring KKL och efter rättelse av
thomasx ,KTjL, då det förefaller som att KTjL inte motverkar möjligheten för E tex i detta fall att inkomma med underlag som är efterkonstruerade för attstyrka sin ospecade faktura. Dvs om TS:s entreprenör sent omsider redovisarfakturar trots att det förefaller vara "saltad" då är det svårt förkonsumenten (TS) att bestrida den. Med detta tog jag exempel på fuskmetoder somgivetvis pga min ringa kunskap om mygel inte kanske var de mest effektivametoder.
Du däremot förefaller vara väl bevandrad i mygel- och fuskkonsten.

Det skulle vara uppskattat om du ville delge dina erfarenheter ang fusk och hur man myglar bäst då det troligen är viktiga kunskaper för många konsumenter,jag skulle i alla fall uppskatta informationen. Att referera till rökandeutlänningar och trevliga hantverkare anser jag dock inte som något genombrott i jakten på fuskbyggare. Prova själv det där med att vara trevlig det kan kansketill och med ge positiv effekt.

Vänligen Villa vista

Det kan givet vis vara så att min uttrycka mig i skrift är som du säger, trevligt att du påpekar de så behöver vi inte orda mer om det. Men värre är väl att jag har svårt att riktigt ta till mig di tråkiga ton.

Angående hur man kan fuska som små skuttande hantverkare, kan jag inte referera till här på grund av forumvillkor tyvärr. Men om man är en kund insatt i vad det handlar om, när man skall handla upp en entreprenad så är risken för att bli lurad betydligt mindre. Det betyder att man läser på om kök eller badrum,fasadbyte etc.etc. så att man kan göra en bra offertförfrågan, dessutom på flera ställen där man även inhämtat referenser. Det som du inte anser som ett genombrott i jakten på fuskbyggare förstår jag inte varför du skriver, vem skall jaga vem. Vi skulle väl "jaga bra och duktiga seriösa hantverkare" är det inte så. Däremot så må man vara blind om man inte ser den varianten som jag refererar till men det är upp till var och en att avgöra.
För att vara lika finstämd som dig så kasta inte sten i glashus, för hur skriver du själv, jag bara undrar.
 
Redigerat:
Nu blev det bättre med stavningen eller.
 
:wow:Man gapflabbar när man läser mitt "rättade" inlägg:wow::wow:
 
@cecar33 Inte skall vi träta om stavning, ordval eller tonläge. Jag ber om ursäkt för mitt tidigare inläggs ev tonläge.
Du skriver dock att du inte kan återge mygel pga forumvillkor, har jag då brutit mot något villkor? Vad för villkor förhindrar dig att ge allmängiltig information ang fusk?

Jag håller med ang "bilförsäljare"-hantisen som kör mantrat "inga problem" som svar på frågor ang bygget de skall man nog se upp för men utländsk arbetskraft är som svensk, det finns både bra och dålig så där ser jag ingen koppling till dåligt byggande. Flera stora entreprenörer (NCC, Skanska, etc) som jag har arbetat med anlitar många gånger utländska företag och hantverkare med gott resultat.
Det där med jaga vet jag inte riktigt vad du menar men bra seriösa entreprenörer skall lyftas fram för de verkar i en bransch som består av allt för många okunniga och oseriösa aktörer vilka det inte alltid kan vara enkelt att konkurera med.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Så, dags för en liten update, kanske. Det som hänt sedan sist är att entreprenören skaffat sig ett juridiskt ombud - jippi säger vi, som därmed äntligen får en vettig diskussionspart. Vi träffades faktiskt tillsammans med våra ombud för några veckor sedan, ett möte som blev ganska intressant och i efterhand lite underhållande. Många konstiga och slingrande förklaringar.

Hur som helst, en vecka innan mötet skulle vi få specifikationer på en av de posterna vi bett om. Det fick vi förstås inte, men han skulle ha med det till mötet, vilket han sedan inte heller hade. Det positiva från mötet är väl ändå att vi fick både ombud och entreprenör att förstå att vi kommer inte vidare förrän vi fått specifikationer på allt material. Vi blev lovade att få detta en vecka efter mötet. Nu har det gått drygt tre veckor och ännu har vi inte fått något. Däremot fick vi ett brev från tingsrätten där det står att entreprenören dragit tillbaka sina ärenden mot oss och att de är avskrivna. Detta visste dock hans ombud ingenting om visade det sig när vi kontaktade honom för att få svar på hur vi ska tolka detta återtagande. Och sedan dess har det varit tyst från dem båda.

Vi har själva räknat på materialkostnaden, och vi har diskuterat med en annan entreprenör kring vad en rimlig materialkostnad bör ligga på och siffrorna skiljer sig markant från det entreprenören har fakturerat. Min gissning är att hans fakturering ligger omkring 200 000-300 000 kr för högt, och det är rätt mycket pengar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.