I mina amatörögon ser det rätt ut. Lyser detektorn upp?
Jag satte det andra motståndet istället för bygeln du gjorde av grön kabel. Jag slapp en skarv och elektriskt kan det ju inte ha någon betydelse, om det sitter före eller efter brytaren.
 
Bara för att dubbelkolla: i min central var ingång 1 förinställd som entrédörr och nummer 4 hette ir1. Visst har du själv bytt namn på ingång nr 1? Annars har du kanske gjort inställningarna på ingång 4, men kopplat på nr 1.
 
  • Gilla
ingenaning
  • Laddar…
Jag satt här och kliade mig i håret och undrade vad som var fel när jag såg ditt andra svar komma upp. Jo, ingång 4 har jag nog ställt in på :surprised: Jag undersöker och återkommer :)
 
Mycket riktigt, det var det jag hade gjort fel på. Nu verkar det funka klockrent! Jag testade att larma på och utlösa larmet via detektorn, det har aldrig funkat tidigare.

Tack för hjälpen!
 
RilleRock
ingenaning skrev:
Det är en Bosch Blue Line detektor. Jag har använt 4,7 kohm motstånd och även ställt in Dual 4k7/4k7 i centralen.

Jag har mätt så att alla kablar är hela och har kontakt. Detektorn (och alla andra lock) är stängd när jag testar. Nu larmar den inte för sabotage utan det står bara FEL IR1

En installationsanvisning för detektorn finns här: [länk]

Och jag laddar upp en bild på hur jag kopplat (jag har testat en massa olika varianter men detta har jag kopplat enligt skissen ovan (tror jag i alla fall :))

[bild]
Alla sätt är bra men för att slippa skarva moståndet så tar du bort grön bygel och sätter skarvmotståndet där och grön inkommande på NC.
 
  • Gilla
varmstro och 1 till
  • Laddar…
Börjar få det mesta på plats nu, och dessutom fungerar det finfint!
Funderar nu över hur man bäst ska dokumentera installationen, det är ju lätt att glömma bort exakt hur man dragit och vilka färger och motstånd och annat. Skulle man dessutom sälja huset kan det ju vara trevligt om det ser seriöst ut.
Finns någon färdig mall eller schema man ofta använder för sånt?

Har ni något tips på hur skissen över våningsplanen i appen görs snyggast? Har siemens något verktyg eller hur har ni gjort?
 
Fortsätter med mina frågor:

Har inte haft möjlighet att testa sirenen förrän idag, trodde ju det skulle vara öronbedövande. Inte direkt.
Lite irriterande i samma rum och knappt hörbart på övervåningen.
Är den inte mer högljudd än så? Sir1992, switcharna i defaultläge, "hög" volym. Kan man trixa nåt mer med den eller får jag skaffa fler/ annan siren?
Spc4320 centralenhet.
 
RilleRock
fredrik.johansson skrev:
Börjar få det mesta på plats nu, och dessutom fungerar det finfint!
Funderar nu över hur man bäst ska dokumentera installationen, det är ju lätt att glömma bort exakt hur man dragit och vilka färger och motstånd och annat. Skulle man dessutom sälja huset kan det ju vara trevligt om det ser seriöst ut.
Finns någon färdig mall eller schema man ofta använder för sånt?

Har ni något tips på hur skissen över våningsplanen i appen görs snyggast? Har siemens något verktyg eller hur har ni gjort?
Ett förbindningsschema är det bästa men då skall du ha ett ritprogram.

Du kan börja med denna iaf.
https://www.dropbox.com/s/j6hcbwrfzfug2fh/Plintkort-SPC.xls
 
fredrik.johansson skrev:
Fortsätter med mina frågor:

Har inte haft möjlighet att testa sirenen förrän idag, trodde ju det skulle vara öronbedövande. Inte direkt.
Lite irriterande i samma rum och knappt hörbart på övervåningen.
Är den inte mer högljudd än så? Sir1992, switcharna i defaultläge, "hög" volym. Kan man trixa nåt mer med den eller får jag skaffa fler/ annan siren?
Spc4320 centralenhet.
1992an är ganska diskret av sig tyvärr..

Sir200 är ett bättre val om det är ljudnivå man prioriterar, eller varför inte inferno? :)
 
  • Gilla
varmstro
  • Laddar…
Var kan man hitta en förteckning över felkoder? Jag hittar inget i manualerna som följer med. Jag har kopplat in ett gsm-modem men får felkod E34 eller E43 (kanske båda :)) och vet inte vad det betyder.
 
Håller på att montera en dörrcentral till min SPC4320.
Har kopplat in öppnaknappen på 0V och DRS1.
Får dock inte reläet till låset COM1 och NO1 att dra.

Behöver jag göra någon programering för att detta ska fungera?
 
Har du balanserat öppnaknappen som en vanlig sektion?

Kontrollera att inställningarna för ingången under dörrinställningar stämmer med hur du har kopplat knappen :)


Samt: Har du tilldelat en dörrgrupp till den aktuella dörren?
 
Redigerat:
Hej

Tack för snabbt svar!

Nej jag har inte balanserat knappen, ska prova det! (Har för mig att jag satte EOL på none?)
Har dock lagt till den till en dörrgrupp.

Återkommer med resultatet!
 
Om EOL är inställd till ingen/none så ska den inte heller balanseras, så det är korrekt.

Går även att invertera ingången med "Öppnaknapp NO", den ska vara ikryssad om knappen sluter vid öppning.
 
  • Gilla
varmstro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.