Det går alltid åt lika mycket energi att koka vatten.
Har bara skummat igenom tråden så jag kanske är ute och cyklar, destå lägre temperatur du får på övervåningen destå mindre energi går åt.
Läste att du nattsänker värmen det är inte säkert det sparar energi det kan gå åt mer när temperaturen ska ökas igen.
 
Gynteri
KnockOnWood skrev:
Jag kan tänka ut utan att prova att det går fortare att värma vatten på en platta med högre effekt.
Än sen?
Nu slarvar du med formuleringarna :( Mer korrekt är att du TROR dig kunna tänka ut. Men att TRO är som bekant den lägsta graden av VETANDE.
 
Gynteri
spiskrok skrev:
Det går alltid åt lika mycket energi att koka vatten.
Har bara skummat igenom tråden så jag kanske är ute och cyklar, destå lägre temperatur du får på övervåningen destå mindre energi går åt.
Läste att du nattsänker värmen det är inte säkert det sparar energi det kan gå åt mer när temperaturen ska ökas igen.
Jasså du! Det TROR du?
 
Gynteri
VVDJS. "Fel på skiten!" Eller är denna konklusion fortfarande en öppen fråga?
 
Gynteri skrev:
Nu slarvar du med formuleringarna :( Mer korrekt är att du TROR dig kunna tänka ut. Men att TRO är som bekant den lägsta graden av VETANDE.
Vart vill du komma med dessa förklenande sofismer?
 
Gynteri
Och! Medan ni andra värmer övervåningar med undervåningar samt kokar upp bamsekastruller med vatten på lilla kokplattan så passade jag själv på att ta ut lite komfortenergi i söndags. Bland annat tvenne rejäla Jaccusis.

ChartImg.png

Blå kurva = jan 2013
Grå kurva = dygnsmedeltemp.

Skål, tamejfan!
 
Gynteri skrev:
Blå kurva = jan 2013
Grå kurva = dygnsmedeltemp.

Skål, tamejfan!
Kan du möjligen avse år 2014 ? Skål själv ! :cool:
 
Gynteri skrev:
Jasså du! Det TROR du?
Värmekapacitiviteten hos vatten är känd, men men självklart finns det ingen övre gräns hur mycket energi som kan gå åt.
 
Gynteri
roland53 skrev:
Kan du möjligen avse år 2014 ? Skål själv ! :cool:
Näe, dä ä scchtaplarna som e 2014. Hick - f´låt. :beer:
 
Gynteri
KnockOnWood skrev:
Vart vill du komma med dessa förklenande sofismer?
Normalt brukar jag inte besvara inlägg av typen "än sen", "vart vill du komma" etc. Dock väljer jag att här och nu göra ett undantag.
 
Gynteri skrev:
Normalt brukar jag inte besvara inlägg av typen "än sen", "vart vill du komma" etc. Dock väljer jag att här och nu göra ett undantag.
Du gör helt rätt, och jag tycker du skall fortsätta med denna taktik.
Låt detta bli undantaget som bekräftar regeln.
Det här svaret är ju ändå helt innehållslöst. Det var väl förmodligen avsikten också :)
 
Göran.W
Dags att visa TS lite respekt och göra inlägg som har att göra med TS problem att göra för nu har tråden spårat ur :(
 
  • Gilla
Anders299 och 3 till
  • Laddar…
Bra åthutning Göran.W!

Nu sätter jag mig på händerna :|
 
Gynteri får gärna starta en egen tråd om innehållslöst översitteri. ;)

Har gjort lite framsteg under veckan här. Just nu väntas det på reservdelar till VP. Återkommer när jag vet om de har gjort någon skillnad...
 
  • Gilla
spiskrok och 7 till
  • Laddar…
Har legat lågt en tid nu som sagt. I förra veckan kom det ut en servicekille för att titta på VPn och om det kunde röra sig om för lite gas eller något annat fel.

Efter många timmars felsökning, kliande i huvudet upptäcktes att krets/styrkortet till VPn var trasigt. Inte lite trasigt heller - glasrörssäkringen på kortet var det bara sot kvar efter, ett par kondensatorer hade smält och runnit ut över kortet och sen fanns det säkert fler saker som jag inte kunde se. Maskinen funkade ändå vilket trots allt får anses vara imponerande haha.


Huset gick på elpatron efter det. Och då blev det såklart rekordkallt i Skåne och snö. Dygnsförbrukning på elpatron, ca 110kWh med 3-4h eldning i kaminen varje dag.

Nytt kort installerades här om dagen och nu väntar jag på att systemet stabiliserar sig. Gårdagen var första dygnet med nytt kort och förbrukningen låg på ca 80kWh.
Om jag inte kommit ner lägre än så om en vecka, köper jag en sån här;
http://www.clasohlson.com/se/Trådlös-elenergimätare-Efergy-e2/36-4500
(funderade på eliq också, men den är lite för smart tror jag. Tanken är att koppla in ovanstående på 3-fas till VP, inte in till huset. Vill kunna se snittförbrukning, aktuell förbrukning och även någon form av historik)

Vilket COP kan man räkna med att en VP har vid -5ºC? Om elpatronen förbrukade 110kWh/dygn är uppskattningsvis 90 av dem VP (110-600/30 = dagsförbrukning-sommarförbrukning/antalet dagar). Ligger VPn på tex 2,5:1 kW (eller hur man nu skriver) borde det innebära att huset nu ska förbruka ca (90/2,5) 36kWh/dygn i uppvärmning. Resonemanget borde väl vara någorlunda rätt för att få ett riktvärde att jämföra mot?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.