För och nackdelar med ångugn? Är det någon som har erfarenhet av Electrolux EOB98000X eller Husqvarnas QCE 742-1?
 
Undrar samma sak, ingen som har en sån?
 
Vårt nya kök har en ångugn, som vi köpte från Bosch i Tyskland (bobselectro i Hamburg). Det kräver en hel del experimenterande, men när man hittat rätt så blir det helt andra smaker och möjligheter än vanlig ugn och spis. Den är mycket lätt att installera och sköta.
 
sunside, hur är det med rengöringen av din ugn? har du någon sorts automatisk rengöring och hur fungerar det?
gaia
 
Om vi börjar med en traditionell ugn och hur det funkar: Varmluftsugnen har pyrolytisk rengöring, alltså att ugnen hettar upp till 500 grader och förkolnar allting. Det fungerar fint.

Ångugnen blir inte riktigt smutsig på samma sätt. Dels bränner ingenting fast någonstans, och dels är innerväggarna ständigt fuktiga - även efter att ångugnen inte använts på flera dagar faktiskt. Det är väldigt enkelt att torka av den med trasa, men det behövs inte.

En speciell sak med ångugn är att man kan tillaga flera olika matvaror på samma plåt. De tar inte smak av varandra. Dock behöver olika råvaror olika lång tid, och det är någonting man får testa sig fram till - vi har inte hittat någon effektiv dokumentation om det.

Jag skulle personligen inte krångla med en ångugn som har fast anslutning till vatten. Det behövs inte alls mycket vatten för att köra ångugnen och det fyller man på enkelt i en behållare - räcker till flera körningar.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Gillar man inte att laga mat så har man ingen nytta av en ångugn. Jag köpte en herrejösses Husqvarna till min käring. Hon använder den aldrig med ånga och jag har just lärt mig värma djupfryst Fiskgratäng med varmluftsfunktionen. Nä, vi hade klarat oss med en snikvariant.

...men är man lagd åt att hålla på med sånt där så finns det massor av menyer, funktioner, termometrar och pipljud att testa.

Sen om rengöring - ångugnarna har ofta en rengöringsfunktion med ånga istället för pyrolys. Har ingen aning om hur den funkar - käringen har programmerat in en funktion som heter "A1" under menyn "Favoriter" - den funkar både till Findus Fiskgratäng och djupfryst pizza vilket är det enda i matväg jag kan laga.
 
Vår ångugn är inte en varmluftsugn utan enbart ånga. Den är väldigt enkel - inga menyer och funktioner utan endast en ratt för att slå på ångan och en ratt för temperatur. Det gillar jag!

Jag undrar också - hur blir Lockes djupfrysta pizza om den nu verkligen körs i ångugnsprogrammet?
 
Jag skulle vilja ha en ångugn, men de är alltför dyra.
Jag kör istället med ett lagom stort kärl med kokande vatten i ugnen och ibland använder jag även blomsprutan när jag ställer in maten i ugnen, men det blir ju inte riktigt samma sak. Det går inte att uppnå lika stor ångutveckling och det blir bökigare.
 
sunside:
Jag köper djupfryst pizza, lägger på fyra salamiskivor och en massa ost sen kör jag den på "Pizzaprogram" - något jag försökt googla fram vad det innebär men inte lyckats. Det blir iallafall pizza av det.
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Fantastiskt att det finns folk som lever på djupfryst pizza och djupfryst fiskgratäng i dessa matlagningstider.
ALLA ska ju laga mat överallt hela tiden.
Åtminstone får man det intrycket när man glor på TV :D

När det gäller ångugn så blev jag lite nyfis bara.
Vad kan man göra i en ugn som man inte kan göra i en kastrull med ånginsats?
Eller för den delen en sil och ett lock på om man inte råkar ha en massa onödigt lull hemma ;)

Är det mer att det ångar i högre temperatur än som går att uppnå med kokande vatten eller är det nåt annat finurligt?
 
Svaret finns väl egentligen redan här på Byggahus, i artikeln: http://www.byggahus.se/kok/naringsrik-mat-med-angugn

Vi hade innan en insats till vår mikro som var som en kastrull med ånginsats, och visst det funkar också - men man kan inte styra ångtemperaturen mot ett konstant läge och det har inte samma kapacitet. Vi behöver oftast använda hela ångugnens yta för att tillaga broccoli, blomkål etc om man lagar för fyra personer - och det går inte med mikron eller kastrull-alternativet.
 
Jag köpte en sån där IKEA-365 gryta för ett tag sen.
Inte helt optimal det medges men passade på att köpa till två ånginsatser som man sätter ovanpå.
Fyller man bägge med potatis och grönsaker så räcker det till oss tre här hemma i alla fall :)
 
Blindnit skrev:
Jag köpte en sån där IKEA-365 gryta för ett tag sen.
Inte helt optimal det medges men passade på att köpa till två ånginsatser som man sätter ovanpå.
Fyller man bägge med potatis och grönsaker så räcker det till oss tre här hemma i alla fall :)
Försök baka bröd i den ;)
 
Har lite jäst kvar så blir sugen på att få ihop nåt nytt ;)
 
försöker fatta reklamen om att en ångugn kan producera en mer näringsrik mat ? Är det helt enkelt så att fettet steks inte bort och näringsvärdet (kalorihalten) inte sjunker som det gör när man får stekfett separerat från köttet? Eller är det bara vitaminer man pratar om dvs skillnaden mellan att koka och ånga blomkål?

Hur som helst verkar det inte bli någon revolutionerande förbättring i en 2 personers hushåll. Har just nu varmluft med pyrolys och klarar mej hyfsat :).
Gissar bara att fukt som stannar kvar i rumstempererad ugn i lång tid kan resultera i mögel , rostskador. Skall nog torkas av efter varje användning .
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.