Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Listos89 skrev:
Låter bra om det blir så! 420kr + 270kr(milersättning) = 690kr. Det sparar mig nästan 1000kr iaf. :)
Nä det innebär 3 x 420 plus milersättning för bilen.
 
Listos89 skrev:
hantverkare1 skrev:
Nej Nej, helt tvärtom, Jag menar att om han har 3st uppdrag hos olika kunder samma dag. Dessa tar 1h vardera att göra klart. det tar 2h tur och retur. Då finns det ingenting som hindrar honom från att fakturera 420krx9h på den dagen visst? Trots att det är endast 3h arbetade.

Dessa restimmar är SAMMA, han åker ju endast en tur in, gör alla tre jobb på 3h och sedan tillbaka. Han fakturerar dessa restimmar till varje kund(2h+2h+2h) samt de riktiga 3h(1h+1h+1h). Detta är teoretiskt möjligt att göra?:rolleyes:
Men nu har inte detta hänt. Du skriver att han kört tur och retur 9 mil till DIG.
Han har därför varit hos DIG i 1 timme.
Han har därför fakturerat DIG 3 timmar vilket är rimligt.

Han har väl inte varit hos 2 av dina grannar samma dag, eller?
 
HSP skrev:
Enklast är väl att när men ringer efter en hantverkare, så frågar man vade det kan tänkas komma att kosta innan han kommer på besök.,
bor man en längre bit från firman som man ringt så kan man givetvis fråga hantverkaren om det kostar extra att åka hem till dej.
(givetvis kan hantvekaren upplysa om det också, men bara för att han inte säger något så betyder det inte att det är gratis)

Jag vet inte om jag är ett undantag, men när jag ringer efter en hantverkare då räknar jag alltid med att det kostar. även om det skulle vara ett 5 minuters jobb. så tar det lika lång tid att åka bil för hantverkaren som om jobbet skulle ha tagit 8 timmar.
Förståndig människa
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Listos89 skrev:
Men nu har inte detta hänt. Du skriver att han kört tur och retur 9 mil till DIG.
Han har därför varit hos DIG i 1 timme.
Han har därför fakturerat DIG 3 timmar vilket är rimligt.

Han har väl inte varit hos 2 av dina grannar samma dag, eller?
Ehm, nej, det sa jag aldrig heller. Jag frågade om detta var teoretiskt möjligt endast. För om det är det, så känner jag att hela resonemanget gällande reseersättning äts upp litegrann. tänk vilken timlön det blir om man gör så.(3780kr varav 2520kr är för att åka bil i 2h sammanlagt. haha.

Dessutom kan jag till fullo försvara min ställning gällande att endast vilja betala 420kr.

Jag måste vara i definitiv minoritet med endast 1h jobbtid. Uppdrag av större art måste finnas alla ggr, där uträkningar för snittlön efter kostnader är mycket mycket högre. Så det håller inte. Jag kan aldrig tänka mig att det är synd om hantverkaren för att 1st timme ger honom en dålig snittlön.
 
Listos89 skrev:
hantverkare1 skrev:
Nej Nej, helt tvärtom, Jag menar att om han har 3st uppdrag hos olika kunder samma dag. Dessa tar 1h vardera att göra klart. det tar 2h tur och retur. Då finns det ingenting som hindrar honom från att fakturera 420krx9h på den dagen visst? Trots att det är endast 3h arbetade.

Dessa restimmar är SAMMA, han åker ju endast en tur in, gör alla tre jobb på 3h och sedan tillbaka. Han fakturerar dessa restimmar till varje kund(2h+2h+2h) samt de riktiga 3h(1h+1h+1h). Detta är teoretiskt möjligt att göra?:rolleyes:

Listos89 skrev:
hantverkare1 skrev:
Ehm, nej, det sa jag aldrig heller. Jag frågade om detta var teoretiskt möjligt endast. För om det är det, så känner jag att hela resonemanget gällande reseersättning äts upp litegrann. tänk vilken timlön det blir om man gör så.(3780kr varav 2520kr är för att åka bil i 2h sammanlagt. haha.

Dessutom kan jag till fullo försvara min ställning gällande att endast vilja betala 420kr.

Jag måste vara i definitiv minoritet med endast 1h jobbtid. Uppdrag av större art måste finnas alla ggr, där uträkningar för snittlön efter kostnader är mycket mycket högre. Så det håller inte. Jag kan aldrig tänka mig att det är synd om hantverkaren för att 1st timme ger honom en dålig snittlön.
Ditt resonemang syftar ju på att hantverkaren fuskar med reseersättningen. Har man åkt 3 mil kan man inte fakturera 9 mil. Så om vi utgår från att hantverkaren inte myglar så faller ditt resonemang. Åker man 3 mil fakturerar man 3 mil, Förmodligen delar man det på de kunder som resan avser.
 
Listos89 skrev:
hantverkare1 skrev:
Ehm, nej, det sa jag aldrig heller. Jag frågade om detta var teoretiskt möjligt endast. För om det är det, så känner jag att hela resonemanget gällande reseersättning äts upp litegrann. tänk vilken timlön det blir om man gör så.(3780kr varav 2520kr är för att åka bil i 2h sammanlagt. haha.

Dessutom kan jag till fullo försvara min ställning gällande att endast vilja betala 420kr.

Jag måste vara i definitiv minoritet med endast 1h jobbtid. Uppdrag av större art måste finnas alla ggr, där uträkningar för snittlön efter kostnader är mycket mycket högre. Så det håller inte. Jag kan aldrig tänka mig att det är synd om hantverkaren för att 1st timme ger honom en dålig snittlön.
Självklart är det möjligt att åka 1 timme, göra 3 snabba jobb i samma område och sen åka 1 timme hem och fakturera alla 3 för restiden. Men det är oärligt och inte något man ska kleta ner sig med om man är seriös.
I ovanstående fall skulle jag dela reskostnaden på 3.

Men det var inte det som det gällde här.

Självklart går han inte i konkurs om han bara debiterar dig 1 timme men att göra så till alla går ju inte.
Framförallt om han kan vara någonannanstans och debitera 3 timmar.
 
Anna1984 skrev:
Listos89 skrev:
Ditt resonemang syftar ju på att hantverkaren fuskar med reseersättningen. Har man åkt 3 mil kan man inte fakturera 9 mil. Så om vi utgår från att hantverkaren inte myglar så faller ditt resonemang. Åker man 3 mil fakturerar man 3 mil, Förmodligen delar man det på de kunder som resan avser.
Precis
 
Listos89 skrev:
Hoppsan, låter som jag trampar någon på tårna här. ;)

Jag betalar absolut det fulla priset om det är så att jag har inget annat val, vill bara rädda så mycket pengar som möjligt i detta läge. Detta skäms jag inte ett dugg för, pengar har olika vikt för olika personer. Jag värderar mina pengar högt.

Vad jag känner är en bristvara i branschen verkar vara någon slags mall som alla rör sig kring. Så att man som en gröngöling och fullt okunnig på området kan veta åtminstone. :confused:

Vore grymt bra om alla hantverkare själva tog intiativet att dra fram nått slags ramavtal som alla kunde förstå och ha en kopia på, där alla kommit överens om i förväg vad som ska göras när omständigheter uppstår. Känns litegrann som att det enda hindret är.. ja vadå?:eek:
Det vore inte alls bra om alla hantverkarna gick ihop....hur tror du prisbilden hade sett ut då? Noll konkurrens....som tidigare sagts så har du kommit billigt undan, inget ovanligt att man debiterar milkostnader på 45:- milen utöver restiden. Tycker det verkar lite som att du inte riktigt vill förstå att det är så här det fungerar, du har lärt dig något som beställare och du får se det som en läropeng. Det finns många många medlemmar här på forumet som har haft betydligt högre läropengar.
 
Tycker det är kul att dina pengar listos89 är värda så mycket mera än hantverkarens tid+pengar ihop.

Hade du åkt och jobbat denna tiden du lagt ned på detta kunde du kanske haft råd att bjudit honom på fika med.
 
hantverkare1 skrev:
Annars hade ju du kunnat fråga honom innan vad det kostade.

Du undviker att svara på frågan så jag ställer den igen:
Tycker DU att det är rimligt att han spenderar 3 timmar på dig, kör 9 mil med sin bil men bara fakturerar 420 kr?

420 kr blir:

Efter momsen är dragen har han 336 kr kvar.
9 milx30kr/mil = 270 kr
Kostar minst 30kr/mil att köra bil.

336-270. Nu har han 66 kr kvar för 3 timmars arbete.

Med dessa 66 kr ska han betala verktyg, telefon, försäkringar mm
Vi låtsas inte om dessa kostnader.

66/3 timmar blir 22kr/timme
Skatt och arbetsgivaravgifter äter upp ungefär hälften.


Jobbar du för 11kr/timme???


Om du fortfarande står fast vid din utgångspunkt nu så lämnar jag diskutionen då vi aldrig kommer komma överens.
Jag försöker göra det bästa av min situation då jag tillfullo medger att jag bör ha tagit reda på mer fakta kring hantverkare och deras betalsätt. Om jag ser någon arbeta hos mig en timme så är det en timme de får betalt för. att inte få uppgifter eller vetskap på att det tillkommer resersättning på ytterligare 840kr(1050kr efter moms) är för mig konstigt att inte informera om. Utan i efterhand säga, "så ser branschen ut."

Det hade lätt påverkat mitt beslut att anlita honom eller ej. Så nej, jag tycker inte synd om honom om han får en timme dålig lön då han inte underättat mig och om jag kommer få rätt efter vår tvist. Då hantverkare lätt tjänar bra med deg pga av sin timlön. Då jag själv bara drar in 23 tusen efter skatt så hoppas jag innerligt på att få slippa betala 840kr som kom ovälkomna. :) sorry.
 
Har du ett arbete själv eller lever du på någon annans pengar ?

Om du har ett arbete tycker jag att du sätter dig ner och räknar vad du själv kostar i timmen fullt ut, dvs när alla sociala avgifter och hela faderullan är betalt. Sen funderar du vad det kostar att ha dig sittande eller jobbande någonstans tex hyror, försäkringar, el, administration etc.

Det finns kanske någon stackare som skall betala din lön också och den personen skall ju också ha lön men den personens arbete går ju inte att debitera någon kund utan det skall läggas på dina kostnader tillsammans med allt annat du får fram när du räknar på kostnaderna.

Börja göra en sådan kalkyl och presentera här så ska vi hjälpa dig att spåna kostnader som du kan lägga på så att du sen kan räkna fram ett timpris för varenda timme du finns på din arbetsplats oavsett om du sitter i en bil eller står vid ett band.

Det är nämligen dax att komma ner till verkligheten om du nu har blivit så stor att du kan ringa till hantverkare ;)
 
verktygsgurun skrev:
Det vore inte alls bra om alla hantverkarna gick ihop....hur tror du prisbilden hade sett ut då? Noll konkurrens....som tidigare sagts så har du kommit billigt undan, inget ovanligt att man debiterar milkostnader på 45:- milen utöver restiden. Tycker det verkar lite som att du inte riktigt vill förstå att det är så här det fungerar, du har lärt dig något som beställare och du får se det som en läropeng. Det finns många många medlemmar här på forumet som har haft betydligt högre läropengar.
Förlåt om jag har använt ett fel ord eller två. Jag menar någon slags lösning på denna typ av oväntade problem som uppstår, tvister helt enkelt. Tydligen är 10% av alla tvister i Konsumentverket just tvister med hantverkare. Vore det inte bra om någon slags mall(försökte förklara detta dåligt med ordet ramavtal) där pris, åtgärder vid oförutsedda omständigheter i bygget skrivs ned INNAN allt påbörjas. Dessa priser etc är individuella för varje aktör.

alltså inte att alla ska slå ihop och noll konkurrens uppstår.

Jag förstår nu att det är så här det fungerar. Men jag ser också möjligheter att klara mig ur att betala denna, för mig, stora summa pengar som jag känner inte har förklarats i förväg skulle komma. utöver tiden utfört i min lägenhet.

Så just nu kommer jag göra allt jag kan för att slippa betala.

Typ så.
 
Du nämner att det tar 38 minuter att åka mellan hantverkaren och dig. Praxis är vanligen att du får betala fullt timpris för varje påbörjad timme, inte för varje hel timme. Om det tagit t.ex. 2 h + 20 minuter att åka fram och tillbaka till dig samt utföra besöket, så får du betala för 3 hela timmar.
 
Listos89 skrev:
Jag försöker göra det bästa av min situation då jag tillfullo medger att jag bör ha tagit reda på mer fakta kring hantverkare och deras betalsätt. Om jag ser någon arbeta hos mig en timme så är det en timme de får betalt för. att inte få uppgifter eller vetskap på att det tillkommer resersättning på ytterligare 840kr(1050kr efter moms) är för mig konstigt att inte informera om. Utan i efterhand säga, "så ser branschen ut."

Det hade lätt påverkat mitt beslut att anlita honom eller ej. Så nej, jag tycker inte synd om honom om han får en timme dålig lön då han inte underättat mig och om jag kommer få rätt efter vår tvist. Då hantverkare lätt tjänar bra med deg pga av sin timlön. Då jag själv bara drar in 23 tusen efter skatt så hoppas jag innerligt på att få slippa betala 840kr som kom ovälkomna. :) sorry.
Du tjänar 23000 efter skatt. Det blir ungefär 46000 kr du kostar din arbetsgivare. Lägg på moms och du har vad du din arbetsgivare måste dra in varje månad bara för att betala din lön!!


Jag vet inte vad jag mer ska skriva.
Jag försöker på alla sätt jag kan få dig att förstå hur jag menar men det verkar inte komma fram.


Alla andra i tråden: är jag så in i helsike kass på att förklara, har jag fel eller varför förstår inte TS?

Börjar tvivla på mitt förstånd
 
  • Gilla
FrankieFrankie och 5 till
  • Laddar…
Listos89 skrev:
Förlåt om jag har använt ett fel ord eller två. Jag menar någon slags lösning på denna typ av oväntade problem som uppstår, tvister helt enkelt. Tydligen är 10% av alla tvister i Konsumentverket just tvister med hantverkare. Vore det inte bra om någon slags mall(försökte förklara detta dåligt med ordet ramavtal) där pris, åtgärder vid oförutsedda omständigheter i bygget skrivs ned INNAN allt påbörjas. Dessa priser etc är individuella för varje aktör..
Du menar typ som Hantverkarformuläret ;)

(Vidare länk finns längre ner på den sidan)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.