Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Blanda inte ihop höns och morötter :)

18.50 kr är den skattefria delen av en milersättning som en som kör med egen bil slipper skatta för. Det har ju inget med den verkliga och debiterade milersättningen att göra.
 
Redigerat:
Som någon sagt tidigare, milersättning är något han kan kräva DIG på, utöver arbetstiden (restiden). Så om man ser krasst på det så ska han ta sin timlön plus milersättning (420kr+ tex 18,50kr/mil) för endast resan.

Att en resa beräknas till 38 min på Eniro, betyder inte att det inte tar 1 h i verkligheten.

Det du kan ta med dig i efterhand nu är att fråga om kostnaderna innan och anlita en lokal hantverkare om du vill slippa "onödiga" kostnader.
 
Redigerat:
Usch och fy. Jag lider med den stackars golvläggaren som måste dras med en sån som dig till kund.
Om hantverkare ska jobba med den ersättning som du förordar kommer inte kompetenta och duktiga individer vilja arbeta som hantverkare. Du får vad du betalar för.
 
  • Gilla
Goteborg och 4 till
  • Laddar…
HSP skrev:
Han jobbar väl inte bara mellan 09:00-10:00, han jobbar troligtvis 8 timmar /dag ex. 07:00-16:00. med 1timmes lunch

Du åker väl inte till jobbet på arbetstid?
Och när/om du åker i ditt jobb på arbetstid då vill nog du också ha lön. lika väl som din chef vill ha in pengar som täcker din lönekostnad + bil mm

Ja, joo, men han måste ju ändå åka in till stan för att arbeta för att livnära sig? Han tar ju betalt för en resa som han "ändå" behöver göra. Samma med att åka hem igen, var ska han annars sova? Känns ju dubbelt konstigt om han gör detta med alla sina kunder?

Hur många debiterbara timmar blir det då på en månad? 200-300h? Säg att 3 uppdrag ska göras under en dag, och han debiterar alla på samma sätt. 2h resa och 1h arbete. då blir det 3 "riktiga timmar" arbete men 6h resa. 9h debiterbara timmar för 3 egentliga timmar.

Nu visar jag säkert prov på okunnighet igen men detta är väl ändå möjligt? :x
 
Du måste ju skilja på arbetsplats och arbetsställe. Han har ju sin arbetsplats på kontoret dit han åker på obetald fritid, sen åker han på arbetstid ut till sitt arbetsställe. Det är så alla jobb av denna typ fungerar.
 
Listos89 skrev:
HSP skrev:
Han jobbar väl inte bara mellan 09:00-10:00, han jobbar troligtvis 8 timmar /dag ex. 07:00-16:00. med 1timmes lunch

Du åker väl inte till jobbet på arbetstid?
Och när/om du åker i ditt jobb på arbetstid då vill nog du också ha lön. lika väl som din chef vill ha in pengar som täcker din lönekostnad + bil mm

Ja, joo, men han måste ju ändå åka in till stan för att arbeta för att livnära sig? Han tar ju betalt för en resa som han "ändå" behöver göra. Samma med att åka hem igen, var ska han annars sova? Känns ju dubbelt konstigt om han gör detta med alla sina kunder?

Hur många debiterbara timmar blir det då på en månad? 200-300h? Säg att 3 uppdrag ska göras under en dag, och han debiterar alla på samma sätt. 2h resa och 1h arbete. då blir det 3 "riktiga timmar" arbete men 6h resa. 9h debiterbara timmar för 3 egentliga timmar.

Nu visar jag säkert prov på okunnighet igen men detta är väl ändå möjligt? :x
Men då menar du alltså att han ska jobba 24 timmar, dvs dygnet runt för att kunna debitera 8 timmar/dag.
Det är ju helt omöjligt, det måste du ju ändå förstå?

Det är så det fungerar helt enkelt
 
Anna1984 skrev:
Som någon sagt tidigare, milersättning är något han kan kräva DIG på, utöver arbetstiden (restiden). Så om man ser krasst på det så ska han ta sin timlön plus milersättning (420kr+18,50kr/mil) för endast resan.

Att en resa beräknas till 38 min på Eniro, betyder inte att det inte tar 1 h i verkligheten.

Det du kan ta med dig i efterhand nu är att fråga om kostnaderna innan och anlita en lokal hantverkare om du vill slippa "onödiga" kostnader.
Var får du 18.50 ifrån ????? Det är fortfarande vad som är en skattefri milersättning och har absolut inget med vad det kostar att köra en hantverkarbil tex. Så den mest troliga milersättningen ligger nog åt 30 kronors hållet.
 
flisgris skrev:
Usch och fy. Jag lider med den stackars golvläggaren som måste dras med en sån som dig till kund.
Om hantverkare ska jobba med den ersättning som du förordar kommer inte kompetenta och duktiga individer vilja arbeta som hantverkare. Du får vad du betalar för.
Hoppsan, låter som jag trampar någon på tårna här. ;)

Jag betalar absolut det fulla priset om det är så att jag har inget annat val, vill bara rädda så mycket pengar som möjligt i detta läge. Detta skäms jag inte ett dugg för, pengar har olika vikt för olika personer. Jag värderar mina pengar högt.

Vad jag känner är en bristvara i branschen verkar vara någon slags mall som alla rör sig kring. Så att man som en gröngöling och fullt okunnig på området kan veta åtminstone. :confused:

Vore grymt bra om alla hantverkare själva tog intiativet att dra fram nått slags ramavtal som alla kunde förstå och ha en kopia på, där alla kommit överens om i förväg vad som ska göras när omständigheter uppstår. Känns litegrann som att det enda hindret är.. ja vadå?:eek:
 
hantverkare1 skrev:
Listos89 skrev:
Men då menar du alltså att han ska jobba 24 timmar, dvs dygnet runt för att kunna debitera 8 timmar/dag.
Det är ju helt omöjligt, det måste du ju ändå förstå?

Det är så det fungerar helt enkelt
Nej Nej, helt tvärtom, Jag menar att om han har 3st uppdrag hos olika kunder samma dag. Dessa tar 1h vardera att göra klart. det tar 2h tur och retur. Då finns det ingenting som hindrar honom från att fakturera 420krx9h på den dagen visst? Trots att det är endast 3h arbetade.

Dessa restimmar är SAMMA, han åker ju endast en tur in, gör alla tre jobb på 3h och sedan tillbaka. Han fakturerar dessa restimmar till varje kund(2h+2h+2h) samt de riktiga 3h(1h+1h+1h). Detta är teoretiskt möjligt att göra?:rolleyes:
 
Om du fått en faktura på tre timmar a 420 kronor och inget annat, så ska du vara glad för då har han inte tagit betalt för bilen.

Det enda du möjligen kan tjafsa om är huruvida det ingår moms eller inte i 420 kronor men det lär väl bara bli ord mot ord.

Inget annat har du möjlighet att pruta på och om du tjafsar för mycket lägger han säkert på bilersättning och talar om att han glömde det i första fakturan :)

Din hantverkare har absolut inte debiterat för mycket utan tagit betalt precis vad det skall kosta!
 
oceanis skrev:
Var får du 18.50 ifrån ????? Det är fortfarande vad som är en skattefri milersättning och har absolut inget med vad det kostar att köra en hantverkarbil tex. Så den mest troliga milersättningen ligger nog åt 30 kronors hållet.
Jag skrev tex 18,50 eftersom det var den summan som nämndes tidigare. Det spelar ingen roll om den är 10,20 30 eller 40kr, resonemanget är detsamma. Milersättning plus timlön under resa.
 
oceanis skrev:
Var får du 18.50 ifrån ????? Det är fortfarande vad som är en skattefri milersättning och har absolut inget med vad det kostar att köra en hantverkarbil tex. Så den mest troliga milersättningen ligger nog åt 30 kronors hållet.
Låter bra om det blir så! 420kr + 270kr(milersättning) = 690kr. Det sparar mig nästan 1000kr iaf. :)
 
Listos89 skrev:
Hoppsan, låter som jag trampar någon på tårna här. ;)

Jag betalar absolut det fulla priset om det är så att jag har inget annat val, vill bara rädda så mycket pengar som möjligt i detta läge. Detta skäms jag inte ett dugg för, pengar har olika vikt för olika personer. Jag värderar mina pengar högt.

Vad jag känner är en bristvara i branschen verkar vara någon slags mall som alla rör sig kring. Så att man som en gröngöling och fullt okunnig på området kan veta åtminstone. :confused:

Vore grymt bra om alla hantverkare själva tog intiativet att dra fram nått slags ramavtal som alla kunde förstå och ha en kopia på, där alla kommit överens om i förväg vad som ska göras när omständigheter uppstår. Känns litegrann som att det enda hindret är.. ja vadå?:eek:
Annars hade ju du kunnat fråga honom innan vad det kostade.

Du undviker att svara på frågan så jag ställer den igen:
Tycker DU att det är rimligt att han spenderar 3 timmar på dig, kör 9 mil med sin bil men bara fakturerar 420 kr?

420 kr blir:

Efter momsen är dragen har han 336 kr kvar.
9 milx30kr/mil = 270 kr
Kostar minst 30kr/mil att köra bil.

336-270. Nu har han 66 kr kvar för 3 timmars arbete.

Med dessa 66 kr ska han betala verktyg, telefon, försäkringar mm
Vi låtsas inte om dessa kostnader.

66/3 timmar blir 22kr/timme
Skatt och arbetsgivaravgifter äter upp ungefär hälften.


Jobbar du för 11kr/timme???


Om du fortfarande står fast vid din utgångspunkt nu så lämnar jag diskutionen då vi aldrig kommer komma överens.
 
Enklast är väl att när men ringer efter en hantverkare, så frågar man vade det kan tänkas komma att kosta innan han kommer på besök.,
bor man en längre bit från firman som man ringt så kan man givetvis fråga hantverkaren om det kostar extra att åka hem till dej.
(givetvis kan hantvekaren upplysa om det också, men bara för att han inte säger något så betyder det inte att det är gratis)

Jag vet inte om jag är ett undantag, men när jag ringer efter en hantverkare då räknar jag alltid med att det kostar. även om det skulle vara ett 5 minuters jobb. så tar det lika lång tid att åka bil för hantverkaren som om jobbet skulle ha tagit 8 timmar.
 
Listos89 skrev:
Låter bra om det blir så! 420kr + 270kr(milersättning) = 690kr. Det sparar mig nästan 1000kr iaf. :)
Plus hans timlön under resan...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.