Hei jeg har kjøpt en bolig dato 24 januar. Har en besiktning fra Anticimex gjort dato 14 januar.
Der står det at soverommet er helt bra!! – «Inget att notera.» altså beste betyg fra Anticimex!
Jeg kjente at gulvet var "kunstig" å gå på direkt når jeg skulle sette fra meg en kasse med saker inne på soverommet.
Med det samme så jeg at plastmatten langs vegg er og ved radiator rør er skadet.. Og noe"svart" langs kant av plastmatten mot vegg og ved radiator. Plastmatten er løs!! Løftet litt på plastmatten. Jeg ser masse svart mugg!!! :(

Tydelig at har rent vann fra radiator under plastmattan..

På tre gulvet under plastmatten på dette rommet er det mye svart mugg. Mugget ar helt tørt!!
Pulver aktig!!
Mye av treverket er ødelagt enda mer er skadet. Jeg er også redd for veggene på dette rommet + isolasjonen i gulvet, og til og med taket og vegg på soverommet under! :(

Hva burde jeg gjøre nå?

Hvilke rettigheter har jeg fra Anticimex?
 
  • Gilla
Arni56
  • Laddar…
Finner frem besiktningen og skriver hva Anticimex mener om dette soverommet.

Soverum:
«grønt tegn foran» Inget att notera

”Grønt tegn”: Inget att notera. - Denna symbol används då besiktningsteknikeren inte ser några avvikelser i utrymmet eller byggnadsdelen.
 
Hej Besviken, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Jag förstår att detta kom som en chock för dig!

Men jag måste ändå fråga: Är du säker på att det är mögel du ser i mattkanten och under mattan?

Gamla plastmattor har ofta en beläggning undertill av filt eller annat, för att minska stegljud och göra golvet mjukt att gå på.

Kan det alltså inte vara en gammal nålfiltmatta som du misstagit för mögel?
Det verkar ju konstigt att besiktningsmannen skulle ha missat något så uppenbart.

Var du förresten med vid besiktningen och såg vad besiktningsmannen tittade på?
 
OM vi nu antar att det är fel, att det är mögel.

Då kommer frågan om hur ansvaret ser ut. Vem hade anlitat AC? Besiktigade de på ditt uppdrag? Eller var det en "säljarbesiktning". Om det var på ditt uppdrag så ansvarar AC gentemot dig för ev. brister i Besiktningen.

Om det var på säljarens uppdrag så är det lite mer komplicerat. Då har AC avtal med säljaren och kan bli ersättningsskyldiga mot säljaren om de gör ett fel som innebär skada för säljaren. Men säljaren lider ingen skada av att du hittar mögel som bes. mannen borde upptäckt.

Lite beroende på vilken typ av "paket" besiktningen kan ha ingått i så kan det finnas regler i avtalet med AC. om att köparen kan "överta" besiktningen, ofta mot en viss avgift till AC. Det finns också en del "trygghetspaket" från vissa mäklarfirmor där ett fel som upptäcks kan ersättas av en dolda fel försäkring, även om det inte är dolt, men borde upptäckts av den bes. man som på försäkringsbolagets uppdrag undersökt huset inför tecknandet av försäkringen. Det brukar finnas en uppsjö av undantag och friskrivningar i de paketen.

Du bör reklamera bes. till AC snarast.
 
Torrt och pulveraktigt låter ju inte som limrester eller torkat skärp/damm. Jag skulle först och främst reklamera till AC och sen ta in en annan besiktingsman för att få en riktig besiktning gjord.

När vi sålde vårt hus hade köparen anlitat AC och jag kan ju säga att den besiktningen var rena skämtet. Hela huset var besiktat på mindre än en timme och han tittade inte ens upp på kallvinden...
Vi valde själva Eminenta för besiktning och höll på i nära 3 timmar... Bara den skillanden...
 
O
Tänk va AC är effektiva.... ett helt hus under en timme! :D
Det är skickligt! :D



Jag tror att AC´s slogan är, Vi besiktigar, -Hellre än bra....
 
Till Anticimex försvar så måste jag säga att det finns olika nivåer på besiktningarna. Väljer man nivå 1 så är den inte speciellt omfattande och kan mycket väl vara klar på en timme.
Nivå 2 är en "normal" överlåtelsenbesiktning och nivå 3 en mer omfattande, med håltagning etc.

Vad det gäller ursprungsproblemet, anmäl till Anticimex. Tror dock det är limrester.
 
  • Gilla
EndZone
  • Laddar…
Jag köpte villa som var besiktigad av Anticimex (utan anmärkningar) men det visade sig finnas ett stort antal fuktskador.
Anticimex har som affärside att utföra relativt billiga men helt värdelösa besiktningar i stort antal.
Fastighetsmäklare rekomenderar gärna Anticimex för då går försäljningarna fort. Inga problem hittas och mäklararvodet blir högre. Mitt råd: beställ en riktig besiktning och dokumentera felen. Reklamera anticimex besiktning och om du inte får snabbt svar anmäl till Allmänna Reklamations Nämnden.
Anticimex är experter på att fördröja reklamationsärenden. Många ger upp efter ett års process. Men ge dig inte!
 
Köpte 2007 ett kedjehus. Eminenta besiktigade åt mig. Det gick också fort, men det var inte mycket han såg, har jag under årens lopp kunnat konstatera. (Det handlar inte om saker, som kan ha inträffat under tiden.) Bortkastade pengar utom i ett avseende, det gav mig mod att hänga med i budgivningen lite längre än jag annars skulle gjort. Hade jag då fått veta vad jag nu vet, hade jag aldrig vågat köpa fastigheten, men trots allt ångrar jag mig inte.
 
Känns som om man borde ha ett protokoll själv och gå igenom även om man har besiktningsman
 
AC har mycket dålig kvalitet på sina besiktningar,och ingen skall tro att dom är lätta att ha att göra med om det blir proplem
 
Min bild av Anticimex (Kristianstad) är väldigt annorlunda. Dom räddade oss från att köpa ett hus som garanterat lett till ett tragiskt liv långt framöver (hela den nyinredda källaren var förstörd av markfukt från plattan, gissningsvis 500kkr i återställningskostnad). Lätt de bäst spenderade 10kkr i mitt liv hittills. Samma besiktningsman besiktigade gården vi bor på nu och hittills, efter tre år, har han haft rätt.

Så att säga att dom är systematiskt slarviga är fel, däremot kanske det är skillnad mellan besiktningsmän och kontor.
 
Se upp med Anticimex "doldafelförsäkringar, besiktningar och dessutom deras besiktningsmän. I mitt fall erkände de direkt "dolt fel" men besiktningsmannens kommentar att det var lätt fixat och skulle inte kosta mer än självrisken. Deras slutsats Inget för Anticimex. Jag skulle få åtgärda problemet själv. Jag anlitade egen besiktningsman. Anticimex fortsätter med sin taktik, försöker flera gånger erbjuda mig ett mindre belopp och försöker få mig att skriva på att ärendet är avslutat. Ett flertal försök med rent BEDRÄGLIGT beteende enligt min uppfattning. Detta ärende kostade Anticimex nästan 500,000:- och ändå är jag inte nöjd. Skriv inte på något dokument innan ärendet är med säkerhet avslutat !!
 
Anticimex säljarbesiktningar är kass och har två syften: 1) Vilseleda köparen 2) Friskriva säljaren (t.o.m. för sådant som inte besiktats t.ex. el). Klagar man är de bara dryga och oförskämda.Jag klarade mig med några måttligt allvarliga fel som inte var upptagna (spruckna innerväggar i källaren och amatörmässiga elinstallationer i gillestugan). För c:a tio år sedan hade Uppdrag Granskning ett program om säljarbesiktningsträsket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.