Bor i ett suterränghus från -82. Har fiber på gång till huset under 2014 och har på allvar börjat fundera på hur jag kan göra trådat nät i huset.

Det finns ett flertal gamla telefonjack i huset, antar att det är ett separat nät för telekabeln.
Det finns ett flertal coax/antenn-uttag i huset, antar att det är separat nät för coaxen.

Är det någon här som har erfarenhet av att konvertera dessa nät/uttag till ethernet? Hur ska jag tänka?

Hur är telenätet uppbyggt i huset? Finns det några principer som brukar användas?

Hur är coax-nätet uppbyggt? Det sitter en antenn på skorstenen som väl föder flera uttag? Finns några principer som jag borde känna till..?
 
Telenätet är oftast byggt i slinga, vilket sannolikt gör att du bara har ett rör till den punkt där du ska sätta din kopplingspanel för Ethernetnätverket. Alltså kan du sannolikt nyttja telenätsrören bara till ett enkelt Ethernetuttag (eller möjligen två om röret är tillräckligt stort för att få in två nätverkstrådar). Det är även rätt vanligt att teleuttagen har spikad kabel, och då är de förstås helt oanvändbara.

Coaxen tror jag har bättre möjligheter. Dras oftast i stjärna, och därmed bör du helt enkelt kunna byta ut kabel och uttag, men behålla rören.

Men tänk igenom vilken typ av TV-leverans du ska ha (både till huset och inom huset) innan du sliter bort koaxkablarna. Finns flera scenarier där koaxkablarna kan vara användbara ett tag till.
 
Tack, bra start att börja gå efter.

Vad är det för scenarions du menar där coaxen kan behövas i framtiden..?

Idag sitter en antenn på taket, det är så tv levererades innan jag skaffade IP-tv när vi flyttade in för drygt tre år sedan.
 
Jag menar när du ska distribuera din TV internt i huset. Vet inte vilken TV-leverantör du har, men de flesta brukar vilja sälja extra boxar, kort och annat tjafs som de kan ta betalt för, till varje TV-plats. Medan som konsument vill man ta hand om TV-signalen på ett ställe, med ett kort/abonnemang och sedan distribuera till husets olika TV-apparater. Jag tog för givet att man kunde göra detta via IP och drog bara Ethernetkabel, men har insett att några av de lösningar som finns för intern distribution av TV i huset fortfarande är coaxbaserade.
 
För tillfället är Telia hovleverantör hemma hos mig. Kör iptv, adsl, ip-telefon. Men när jag blir begåvad med fiber kommer det troligen att ändras. Men ip-tv kommer det nog fortsättningsvis att bli. Vi är inte så mycket "tv" hemma hos oss att satellit känns ointressant.

Men åter till topic - någon som gjort denna konvertering i sitt hus..?! vad gick bra, vad gick dåligt?
 
Redigerat:
Är det ett hus från -82 lär det ju troligen vara samma uppbyggnad på koax som på tele. I slinga eller kaskadkoppling.
 
Jag ska göra det snart. Har ett rör som går till köket och sen vidare till övervåningen (tror jag). Det är gamla 15mm metallrör, och att dra in 2 st cat6 lär kräva mängder av slem och våld. Så om det blir för trånt så funderar jag på om man skulle ta bort manteln på åtminstånde den ena kabeln. Det är förstås inte bra för överföringshastigheten.

Om du har ett teknikutrymme så tror jag att det är bra att ha en hemmabioreciever med dubbla HDMI ut (alt en HDMI-splitter) där, tillsammans med din TV-tuner. Sedan kör du HDMI och IR-förlängare till dina TV-apparater. Då klarar du dig utan dubbla abbonemang skulle jag tro, om än med vissa begränsningar.
 
När man ska klämma in ethernetkablar i befintliga rör är det dessutom viktigt att välja rätt sort. Jag hade cat6 på rulle som var nästan en millimeter tjockare än den cat6 som elektrikern förklarade att han brukar använda, just av det skälet. Om jag inte minns fel sade han att CatMax har de smalaste cat6-kablarna.

I den setup som pelpet beskriver är det väl TV-tunern som är viktigast att ha centralt. Om den har HDMI-utgång kan man ju sätta annan utrustning (såsom hemmabioreceivers) lokalt vid TV-apparaterna, vilket kan vara enklare t.ex. när det gäller dragning av högtalarkablar. [EDIT: Insåg nu att det var just det som pelpet menade med "(alt. en HDMI-splitter)", sorry.]

Själv lutar jag åt att sätta TV-tunern vid TV:n i vardagsrummet tillsammans med en Slingbox som får skicka ut TV-bild till husets övriga TV-apparater via ethernet (med en laptop vid varje TV).
 
Redigerat:
Det enda vettiga är väl att riva hela huset och dra nya rör överallt. Det gjorde jag... :p
uploadfromtaptalk1390976098204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett rimligare alternativ kan ju vara att ge sig på dold installationsborrning som det diskuteras om i den här tråden. Annars blir man nog tvingad till att dra lite rör varje gång man tapetserar om ett rum eller bygga ett nätverk med läskigt många switchar.
 
Antagligen så går alla rör för coaxen till vinden (förutsatt att du har en vind förstås). Kryp upp och kika om du har några VP-rör som sticker upp med en vit kabel, cirka centimetern tjock. Därefter kan du bilda dig en uppfattning om hur kabeln är dragen. Oftast så går kabeln rakt ner till ett uttag, sedan kan det matas vidare därifrån till ett uttag på våningen under. Undantag finns givetvis.

monostump skrev:
Är det ett hus från -82 lär det ju troligen vara samma uppbyggnad på koax som på tele. I slinga eller kaskadkoppling.
Slinga och kaskadkoppling är samma sak.
 
Redigerat:
Vid drog lexom cat5e kabel och fick in 4st i ett 16 vprör med dragtråd och kabelglid
 
Eftersom det gäller ett existerande hus så skulle jag nog rekommendera att INTE springa iväg och dra coax etc hals över huvud.

Dra det som behövs just nu och komplettera efterhand när det står klart vilken teknik som skall användas.
 
Golv och taklister kan man gömma mycket bakom. Finns ju tom golvlister avsedda för att dölja rören till vattenburne värme. Går in en hel del cat6 där ....
 
Har man gipsväggar kan man till och med hacka bort en del gips bakom golvlisterna. Jag har klämt in flexslang på det sättet.
 
Som ägare till ett hus med betongväggar i suterängplanet och lättbetongbjälklag så är det lite knöligare. Tror jag i alla fall, men jag kanske bara lurar mig själv...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.