Med lämpligt överhäng och rätt modell på stolarna tar de ingen extra plats när de är inskjutna.
 
sjostuga2 skrev:
...Vi skaffade en bardiskbänkskiva i en mer "organisk" form (tänk tillplattad flygel)...
Det där behöver vi nog en bild på för att begripa :wow:
 
Det där behöver vi nog en bild på för att begripa
Inte där nu men fortsätter på musiktemat för att illustrera hur vi utformade bänkskivan. Är nog inte flygelformen egentligen. Tänk istället en akustisk gitarr kapad på längden och utdragen till dubbla längden. Då får man mer proportionerna. Klar begripligt eller hur?

Köksleverantören hade ett enhetspålägg för fri utformning av bänkskiva och det utnyttjade vi till max. Olika ritningar, radier och vinklar mailades friskt fram och tillbaks. Så kom leveransen. En rak skiva 2,5 x0,6 m. Lite snopet. Till slut fick vi den beställda skivan i alla fall.
 
Med lämpligt överhäng och rätt modell på stolarna tar de ingen extra plats när de är inskjutna.
Förvånansvärt mycket plats tar de faktiskt när man har en barskiva med höjden ca 115 cm. På en planritning i 2D gör de ju inte det men i verkligheten.
 
sjostuga2 skrev:
Förvånansvärt mycket plats tar de faktiskt när man har en barskiva med höjden ca 115 cm. På en planritning i 2D gör de ju inte det men i verkligheten.
Inte hos min bror, men kanske hos dig? Vad höjden på skivan har med djupet på stolarna förstår jag inte?

(Fråga: Hur lång är du? Svar: mitt midjemått är 70 cm)
 
KnockOnWood skrev:
Det där behöver vi nog en bild på för att begripa :wow:
Ungefär nåt sånt här:
http://superforestnyc.blogspot.se/2008/08/smashed-piano.html

(Musikinstrument är förstås något som skall tagas på högsta allvar, och vårdslös hantering av dessa är inte acceptabel. Men olyckor sker.)
 
Enolf skrev:
Ungefär nåt sånt här:
[länk]

(Musikinstrument är förstås något som skall tagas på högsta allvar, och vårdslös hantering av dessa är inte acceptabel. Men olyckor sker.)
Jo, nu föll alla bitarna på plats ;)

Men lugn, jag vet hur en flygel ser ut. Har faktiskt tagit pianolektioner själv någon gång i den dimhöljda forntiden
95d26bcb214dbb87f5b11b00bd33b4aa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag har lite svårt att visualisera hur den passar in i köksinredningen, där man hackar lök och kavlar pajdeg.


Nåväl, en kort och snärtig dikt, med mycket sanning, på slutet

Inget kök
Utan lök

:)
 
Vi har /haft tre kök med ö i höjd med övriga köksbänkar (ca 90). I ena köket hade vi inte ens matbord utan hade sex lägre barstolar runt den. Finare middagar vid matbord på annan plats. Valet att inte ha upphöjd är för mig onödig yta, den blir inte så djup, en dagstidning ramlar ned, barstolen måste vara så hög så man klättrar upp. Men en ö är perfekt. Ang vardagsanvändning, jag ställer alltid fram maten där, inget på bordet. Ang fest, man minglar bra runt en låg ö oxå :rolleyes:
 
  • Gilla
anthill
  • Laddar…
Det börjar klarna :). Just det som Jäderberg nämner kommer att avgöra mitt val, tror jag. En upphöjd planka som lämpar sej endast till att ställa en kopp kaffe eller en drink är inte något jag kommer att längta efter.
Arbetsytan på 90cm höjd är mer användbar. Min yta är begränsad och jag måste se till det praktiska först för att bli nöjd med mina val.
Ställer frågor för att inte gå i designfällan och ångra sen. Tack för hjälpen!
gaia
 
  • Gilla
shadowfire och 3 till
  • Laddar…
En fördel som jag ser är att man får mer yta, om man låter bardisken hänga över bänken på insidan. Då är det dessutom ett finfint ställe att ha eluttag, under bardisken. Skönt att ha en bakkant på bänkskivan (som man monterar bardisken på) så att saker inte ramlar ner i tid och otid.
Själv har jag fortfarande nytta av bardisken jag monterade på detta sätt i lägenheten jag sålde för åtta år sedan. Där satt nämligen en vacker sommarkväll en dam och smuttade på ett glas rött medan jag lagade middag åt henne för första gången, en fantastisk risotto...
Nu har vi två kombi, två ungar, en villa med läckande tak och hon är min fantastiska fru! :):p:D
 
Jag ska bygga min bardisk snart ihop med köksön, men det jag eftersträvar är dels ett stänkskydd mot spishäll osv som jag får i samma veva då jag höjer upp bardisken och gör en snyggt kaklad "vägg" mot köksön. Dels så är det praktiskt vid servering, då kan jag ställa ifrån mig grytor o redskap på köksön och ha det som arbetsyta, medan bardiskdelen blir serveringsyta.

Sedan ser jag det som en estetisk sak också, kommer att ha en LED-list som går att justera i färgsättning i underkant och det ger liksom lite mysstämning till köket. Jag inbillar mig iaf att attraktionskraften vid en försäljning kan tänkas öka lite om en marginellt.
 
Har nu fått till en bild på gitarren/flygeln/bardisken :)
Som noterats tidigare så blir en förhöjd yta något annat än en yta i samma höjd. Vad som är bäst får man väl fundera på själv. Vi har "arbetsytan" i sten och förhöjda bardisken i ek. Funkar fint för oss. Miniväggen rymmer eluttag och kanske även bidrar till att minska det öppna läget som gör att fläkten får ett lättare jobb. På bilden kan även noteras lite vardagsstök i köket som lite lagom skyms av förhöjda disken i normala fall ( när man inte står på en stol och fotograferar).

Kring frågan om barstolar tar plats eller inte så kan jag bara konstatera att hos oss tog de plats och är därför nu borta :)
IMAG0497.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis sådär tänker jag sjostuga2, fast jag kommer att ha en rak bänk i samma material. Tänker likadant vad gäller fläkten samt att jag som ofta steker på rätt hårt i olja osv är bara tacksam o få lite extra stänkskydd åt ett håll iaf. Bardisken kommer inte bli arbetsvänlig när den är upphöjd. Barstolarna som jag kommer att välja kommer att kunna rymmas under bänken och jag har så pass mycket space att 3 stolar inte kommer utgöra något hinder.
 
Jag rita mitt kök nu och kommer ha ett avslut mot vardagsrummet. Vi kommer ha ett arbetskök så matbord blir i vardagsrummet. Även jag planerar att ha en överskjutande skiva. Jag har ritat bänkskåpens djup plus 250mm överhäng mot vardagsrummet. Alltså ingen förhöjd barskiva. Min tanke är att här kan barnen äta frukost på vardagar, göra läxor när man lagar mat och ha som buffe yta. Men även då barhäng för vänner som är på besök när man lagar mat. Jag kommer troligtvis inte ha spishällen i denna köksö annars låter stänkskydd som ett bra argument. Kan dock hålla med om att de skulle kunna vara skönt att slippa se stöket med en högra skiva.

Hur mycket överhäng har ni. Vad är rimligt för att få plats med benen?
 
Vi har haft 400 och på senaste ön 300, och 300 behövdes i vår familj (långa ben). Inte skönt att slå knäna i skåpbaksidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.