Spikskydd är aldrig något som jag varken har sett eller använt. Dock har jag helt klart märkt att det skulle kunna vara ganska bra! Det borde ju egentligen inte behöva vara en så omständig sak att använda heller! Tänk en platta med små spikar som man enkelt slår in i träregeln med några få slag med hammaren.
Det kanske är så spikskydd är konstruerade?
Dom får ju inte bygga för mycket, men det brukar ju funka med regelfästen så...

Edit: Sökte på "spikskydd" på Solars webbhandel, det enda jag fick upp var en massa skyddsskor. :)

//Patrik
 
Redigerat:
Har bara sett i USA, men det är stålplattor, kanske 1-1,5 mm tjocka. Min erfarenhet är att man måste hugga lite i reglarna för att dom inte skall spänna ut gipsskivorna.

Här är ett exempel där man reglat upp på en murad vägg.

Screen Shot 2014-01-13 at 18.08.40.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och här får man INTE fästa kabeln inne i väggarna den SKA hänga löst mellan dosorna och SKA vara dragavlastade i dosorna.
 
Jo, det är ju lite olika tänkande. Poängen var endast att visa spikskydden.
 
Var ju nån på TV4 uppfinnarna som kom med ett spikskydd. Han verkar dessvärre inte hittat nån marknad i Sverige. Kanske inte så förvånansvärt.

http://vimeo.com/m/55222443
 
Kan ändå tycka det är underligt att inget billigt lättillgängligt alternativ finns. Skulle knappast skada i vissa fall. En snabb googling visar ju att det inte behöver vara en kostnadsfråga.
http://www.amazon.com/gp/aw/d/B003UW9LVY
 
Största orsaken är väl kanske att behovet anses inte föreligga.
 
Det säger sig själv att man inte vill ha en skruv genom en slang. Det enda rimliga sätt det kan fungera på är om hela slangen kan glida undan. Annars blir det svårt att byta ledarna.
 
Det där med undanglidning tror jag överhuvudtaget inte fungerar. Inte med vassa skruvar och en snabb skruvdragare, och absolut inte med en spikpistol.

Möjligen om någon står och bultar in en 4"-spik, men vem gör det nu för tiden?
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Jag spikar med vanlig hammare rätt ofta, särskilt om jag bara ska sätta upp lister. Och skruvar jag in en skruv i väggen blir det ofta med vanlig skruvmejsel. Och då kan ju kablar glida undan.
 
E
90% (?) av spikandet och skruvandet i sverige görs nog dock av yrkesmän som antingen använder skruvdragare/automat eller spikpicka.
 
90% (?) av spikandet och skruvandet med skruvautomat/spikpistol i Sverge gör nog dock i/på nyproduktion där man har bättre koll på vad som finns bakom?
 
Vid nyproduktion är det ytterst sällan man skruvar eller spikar i elrör, jag har under alla mina år varit med om skruv i rör 1 gång samt avsågad rör 1 gång (dom hade glömt kottling för köksskåp och sågade utan att fråga, hade dom frågat hade det inte hänt).
 
Fast vid nyproduktion så har man väl oftast rätt bra på koll på var alla installationer finns. Jag kan tänka mig att det är lätt hänt att man sätter en spik i ett VP-rör när man ska upp med en tavla 15 år senare.
 
Det var just det jag ville påpeka. Där (i min mening) störst risk för genomspikning/skruvning när man ska sätta upp en tavla/hylla/etc och i de fallen är det nog fortfarande rätt vanligt att använda en hammare eller en vanlig skruvdragare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.