hahalj
Alltså, det är lika förvirrande varje gång, det är ett lotteri att få det rätt när man ska mäta rörgängor. Brukar sluta med återbesök och byte på VVS-butiken.

Hur mäter man rätt på en rörkoppling med utvändig gänga där själva gängan är dold av anslutande mutter?

Jag mäter diametern på rörkopplingens gängtapp under den dolda gängan med skjutmått och får det till 19 mm, eller 3/4". Men vilken gänga är det då? G1/2? G3/4? :confused:

Hoppas ni fattar vad jag menar.
 
Rinkabyrör har en bra gängguide på sin sida
 
hahalj
Jo, men den förutsätter att man kan mäta på gängans ytterdiameter. Det kan jag inte när muttern sitter på, gängan är helt dold. Rörets diameter är 19 mm nedanför gängan och det finns ingen sådan tabell varken på Rinkabyrör eller nån annanstans som jag har hittat.

Om jag skulle gissa utifrån Rinkabyrörs tabell så kan det vara G15. Kollar jag på koppla.nu så kan det vara G1/2. Är det samma mått, olika beteckning?

Verkar det rimligt?
 
Redigerat:
R15 och G 1/2 är samma gänga.
 
hahalj
Ok, men verkar det rimligt att en ventil med en rörtapp med utvändig gänga R15 (G1/2) har en rördiameter på 19 mm? Gängans ytterdiameter ska ju vara 21 mm, men det kan jag ju inte mäta förrän jag tar isär kopplingen (vilket inte låter sig göras förrän jag köpt en ny ventil och kan byta direkt med minimal tidsåtgång).
 
Det kan ju vara en konisk gänga som är 17mm i början och 19mm i slutet.
R10 mao.



edit: R15->R10 såklart. Läster tabeller som en kratta
 
Redigerat:
Där du mäter 19mm, är det på själva röret alltså? Är det en stump vanligt rör, eller en del av en rördel i ex- mässing?

Jag är bara amatör, men det låter konstigt om ett rör som borde vara 21mm, bara är 19mm. Då känns det mer rimligt att en 3/8 (R10) som har 17mm gängor skulle kunna ha en rörbit som är lite tjockare.

Måttet 15 i R15 skall stå för innediameter (har jag för mig). ett rör som är 19mm utvändigt och 15mm invändigt skulle alltså ha 2mm rörväggar. Inte omöjligt men det känns klent. Framförallt så blir det ju inget gods kvar alls nästan om man skulle skära en gänga i det materialet.
 
hahalj
hempularen skrev:
Där du mäter 19mm, är det på själva röret alltså? Är det en stump vanligt rör, eller en del av en rördel i ex- mässing?
Det är på rördelen av ett ventilhus till en radiator, där själva insatsen sitter.

hempularen skrev:
Jag är bara amatör, men det låter konstigt om ett rör som borde vara 21mm, bara är 19mm. Då känns det mer rimligt att en 3/8 (R10) som har 17mm gängor skulle kunna ha en rörbit som är lite tjockare.
Ok. Det lutar väl åt att jag är så illa tvungen att skruva isär och mäta direkt på gängan. Känns bara så urbena fånigt att behöva tömma hela radiatorkretsen bara för att komma åt och mäta så man kan beställa nya insatser.
 
hahalj
Det är diametern på röret vid den röda linjen jag mäter till 19 mm. Muttern täcker gängorna helt o hållet.
R1-A-y.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Den där muttern har inte rörgänga! Snarare millimeter-gäng
 
hahalj
Hur menar du? Vad skulle den gängan kunna heta?

Kollar man t.ex här så anger man gängorna till:
Insatsernas gänga är W18,9x19" för DN 10, W21x19" för DN 15 och W24x19" för DN 20.
Är det något av detta?
 
Redigerat:
Antar att du ska byta packningen till axeln.
Ta med bilden och måttet på axeldiametern i stället, då kommer du att få rätt grejer.
 
hahalj
HSP skrev:
Antar att du ska byta packningen till axeln.
Ta med bilden och måttet på axeldiametern i stället, då kommer du att få rätt grejer.
Nja, tänkte byta hela insatsen isåfall, inte bara packningen.
 
S
att hitta rätt gänga till äldre gängor är riktigt svårt.

bättre/enklare byta hela vredsdelen.
 
hahalj
SBH skrev:
att hitta rätt gänga till äldre gängor är riktigt svårt.

bättre/enklare byta hela vredsdelen.
Absolut sista utvägen. Kostar 1500-1600 per radiator, ny insats runt 200:-. Och att slänga ut originalventiler från 1934 känns inte helt ok om det är möjligt att renovera dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.