Får jag ha murkna träd ca 25 meter höga på min tomt sk riskträd? Risk finns för att dom kan trilla i morgon eller kanske om ett år och risk för att skada grannens snickarbod och uthus är stor. Har även en mkt stor björk som lutar mot grannens uthus den verkar frisk men lutar ganska kraftigt, tror att det ena trädet när fram till trappen på grannens boningshus om oturen skulle råka vara framme. Stora ekar har jag också så grannen fårkratta mycket löv varje år och även rensa ränndalar på taket från grenar o löv för att inte tala om all mossa som växer på grannens tak pga ständig skugga då mina ståtliga och gamla träd står sydväst om grannens hus. hoppas bara att grannarna och deras barn o barnbarn inte hamnar under något av mina dåliga träd,,,. OBS jag är grannen, och funderar på om det är så här han tänker, har talat med vederbörande 3-4 gånger sedan i höstas men inget händer, man ska väl åtminstonne kunna gå ut i sin egen trädgård och känna sig trygg där:mad:
tips som kan hjälpa till o få tummarna ur röven på grannarna mottages tacksamt, Med vänlig hälsning itbyggarn

.,
 
C
Om din granne är medveten om risken,d.v.s. att träden är I det skick du skriver,alltså de träd som kan rasa.Är han ersättnuingsskyldig för den skada de förorsakar om de faller ned o förorsakar skador.Om han inte är medveten om detta är han inte ersättningsskyldig.Ingen lätt sits du befinner dig i.Att visa efter en skada att han var medveten om risken torde bli svårt. Kanske kommunen eller eventuellt polisen kan göras medvetna om faran o ge honom ett föreläggande att ta ned träden?
 
ja ett föreläggande skulle va mkt bra börjar nog morgondagen med att ringa? provar med miljökontoret, tackar för det carra tycker såna frågor som rör allmänhetens säkerhet borde ha nån standardlösning för sånahär frågor men ingen jag frågat har hittills haft nåt svar, polisanmälerjag så blir det väl rättegång eller tror du dom kan tänka sig o ge grannarna ett föreläggande utan att det går till domstol. får ringa polisen med
 
Har faktiskt svårt att se vad du ska polisanmäla för något.
Stora ekar kan växa i 500 år och ta lika länge på sig att dö. Finns överallt i samhället på privat och offentligt där människor befinner sig. Eklöv på tomten och i hängrännor får man leva med och ingår i husägande även om de kan komma från en granne.
Däremot björkar och andra träd ska man vara mera försiktig med pga av kortare livslängd.
Jag förutsätter att du haft frågan uppe med grannen och att de samtalen inte givit något resultat? Annars börjar du här.
 
hej anders S
tackar för visat intresse, ska förklara mig lite bättre vad det handlar om. mitt problem är att det står murkna träd precis utanför gränsen till min fastighet, 3 st murkna björkar varav den ena skulle kunna hamna ett par steg från trappen på mitt boningshus. verkstan skulle kunna bli som ett plockepinn i värsts fall, har ofta barn o barnbarn, vänner mm här på besök. träden är ju en fara för hälsan o liv. de e stora träd det rör sig om
grannarna använder huset som fritidshus så jag ser dom inte så ofta (senast i september) har ringt 3 ggr till honom om just träden efter det men han verkar inte bry sig, jag har tom erbjudigt mig att hjälpa till o ta bort dom murkna träden så nog vet han om att träden är murkna. fastigheten bilar mm har ju försäkring. men ett person som får ett stort träd översig behöver i värsta fall ingen försäkring. jag vill bara kunna gå i min trädgård med barn barnen utan att vara orolig för dessa riskträd.
vet inte vad som skulle kunna få grannen på förnuftiga tankar?
 
Du har alltid rätt att kapa de grenar och delar av trädet som sticker in över din tomt. Dock måste grannen ges möjlighet att göra det själv först.
Kostnaden faller på dig om du gör det.
 
jo tack, känner till det, men murkna träd som når ca 15 meter in på min tomt om dom faller är ju en hälsorisk. i morgon eller om 2 år typ vilken dag som helst kan dom trilla, o e någon person på fel ställe just då så kan de va kört.
 
Om du kapar grenar som sticker in över din tomt så flyttas trädets tyngdpunkt åt andra hållet, så det borde falla åt det hållet också. Om de inte redan lutar in mot din tomt.

Jag säger inte att du ska kapa, men om du berättar för grannen att du tänker göra det så kanske det blir fart på honom.

Vad menar du med att "han verkar inte bry sig"? Säger han bara "jaså"? Du kanske måste vara tydligare: "Jag vill att du tar bort träden."
 
Kan du inte ta en bild och lägga upp här?
 
Björken i mitten är en av dom murkna, syns på kronan,
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
engs
  • Laddar…
Svårt att se på håll, men spontant skulle jag säga att det inte är någon överhängande risk att de ramlar ner. Om det är en risk att de ramlar ner och grannen vägrar åtgärda så kanske du kan dra ner dem med något vajerspel... Det händer ju att det blåser... :p
 
  • Gilla
Hubbe2
  • Laddar…
Hemmakatten
Det bästa vore kanske att ta ut en arborist som bedömer trädens kondition och gör ett skriftligt utlåtande. Kopia av utlåtandet skickar du till grannen. Om grannen då inte vill ta ner de dåliga träden vet jag inte riktigt hur du ska gå tillväga. Men om/när de dåliga träden faller så kan du visa på att du har varnat grannen och därmed borde grannens försäkring träda in. Du kan ju också ringa ditt försäkringsbolag och höra om de har något tips.

Det är nog inte alltid man kan se om trädet är dåligt, i alla fall inte som lekman. Vi hade en stor björk som vi ville ta ner men den stod i en backe och det fanns egentligen inget bra håll den kunde fällas åt. När vi hade arborister ute för att sköta om vår största ek, bad vi dem att att ta ned trädet. Det visade sig att trädet var murket inuti vilket vi inte kunde se men däremot arboristerna.
 
Redigerat:
:)
mexitegel skrev:
Svårt att se på håll, men spontant skulle jag säga att det inte är någon överhängande risk att de ramlar ner. Om det är en risk att de ramlar ner och grannen vägrar åtgärda så kanske du kan dra ner dem med något vajerspel... Det händer ju att det blåser... :p
måste medge att tanken slagit mig mer än en gång :)
 
C
Till komplettering av vad hemmakatten skrivit....Din egen försäkring gäller när träd, även grannens träd, faller och förorsakar skador hos dig. Det måste dock ha varit storm 24m sek men bolagen brukar acc. 21msek,även I byarna.

Försäkringen din gäller dock inte all egendom som skadas av det fallande trädet. Se dina försäkringsvillkor vad avser begränsningar. Har du en tilläggsförsäkring för byggnad,kan heta husplus,Stor villaförs.eller liknade är den mer omfattande.
 
Hemmakatten skrev:
Det bästa vore kanske att ta ut en arborist som bedömer trädens kondition och gör ett skriftligt utlåtande. Kopia av utlåtandet skickar du till grannen. Om grannen då inte vill ta ner de dåliga träden vet jag inte riktigt hur du ska gå tillväga. Men om/när de dåliga träden faller så kan du visa på att du har varnat grannen och därmed borde grannens försäkring träda in. Du kan ju också ringa ditt försäkringsbolag och höra om de har något tips.

Det är nog inte alltid man kan se om trädet är dåligt, i alla fall inte som lekman. Vi hade en stor björk som vi ville ta ner men den stod i en backe och det fanns egentligen inget bra håll den kunde fällas åt. När vi hade arborister ute för att sköta om vår största ek, bad vi dem att att ta ned trädet. Det visade sig att trädet var murket inuti vilket vi inte kunde se men däremot arboristerna.
om man klickar på bilden så går det o se tydligt på både bark o krona att det är en tidsfråga innan trädet ligger på backen, tog en allriskförsäkring som enligt förs bolaget skulle gälla mot fallande träd, mitt förs ersätter mig och kan sedan i sin tur kräva trädägaren på skada som dom murkna träden ev orsakar när dom trillar. va skönt att ni blev av me eken,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.