Hej

Jag är väldigt ny på det här med värmepumpar.
Förra året köpte vi ett hus från -48 och flyttade in. Man hade på energideklarationen skrivit att husets energiförbrukning var 59kwh/år och m2 vilket jag tycker låter väldigt bra (lite för bra kanske). Även om det nu inte låg på 59 så tänkte vi att det ligger inte långt ifrån kanske.
Det är installerat markvärme, en Thermia villa, för 10 år sen. Enligt instruktionsboken så har den en effekt på 4,5-12kW och då ska elpatronen vara på 6kW.
Hur som helst så är inte huset tilläggsisolerat utan jag antar att väggar och tak är original så att säga.
Det har ju varit en hyffsat mild vinter fram till för två veckor sen då det blev ca. 5-8 minugrader här. Fram tills dess så hade vi ca. 19-20 grader inomhus men när kylan slog till så ligger vi närmare 15 - 16 och pendlar. Vi har nu frusit i två veckor och idag kom en kille, från firman som installerade pumpen, hit och tittade. Han ställde om nån kurva och såg till så att elpatronen hoppade i ordentligt.
Jag frågade då om han tyckte pannan var underdimensionerad men det tyckte han inte, även om han sa att pannan var "liten".
Nu tolv timmar senare så har inget hänt på termometern, vi ligger fortfarande på 15,7 grader på nedre våningen och nån grad till på övervåningen.
Jag börjar bli allmänt trött på att frysa och vi har små barn hemma med kalla fötter.
Nu har jag precis varit nere och vridit lite på ratten på pannan (rumbör?) till ca. 22grader istället för 20 och ska se om det händer nåt. Detta skulle jag inte behöva göra enligt rörkillen.

Ska det vara så här? På energideklaratonen stod den 20 grader och total förbrukning 15500kWh och som vår elräkning ser ut idag så kommer vi hamna på 21000kwh och då har vi 16grader inne.
Värt att tillägga är att förra ägarna var två vuxna och tre barn 8-12 år. Vi är två vuxna med två barn 1-3 år.
Ända sen vi flyttade in i huset så har vi planerat att skaffa en kamin för trevlighetens skull men nu börjar det blir mer livsnödvändigt än trevligt.

Nån som har nåt bra tips på vad jag kan göra?
Just nu funderar jag på om det går att installera en vedpanna bredvid markvärmepannan som kan hjälpa till. Eller köpa en luftvärmepump.
Eller ska man vrida upp rumbör, eller vad det heter, till max och hoppas på att man har råd att bo kvar nästa år också? :(

Tacksam för råd och rön
/Chrille
 
hahalj
Chrille2010 skrev:
....
Ska det vara så här? På energideklaratonen stod den 20 grader och total förbrukning 15500kWh och som vår elräkning ser ut idag så kommer vi hamna på 21000kwh och då har vi 16grader inne.
Värt att tillägga är att förra ägarna var två vuxna och tre barn 8-12 år. Vi är två vuxna med två barn 1-3 år.
Ända sen vi flyttade in i huset så har vi planerat att skaffa en kamin för trevlighetens skull men nu börjar det blir mer livsnödvändigt än trevligt.

Nån som har nåt bra tips på vad jag kan göra?
Just nu funderar jag på om det går att installera en vedpanna bredvid markvärmepannan som kan hjälpa till. Eller köpa en luftvärmepump.
Eller ska man vrida upp rumbör, eller vad det heter, till max och hoppas på att man har råd att bo kvar nästa år också? :(

Tacksam för råd och rön
/Chrille
Välkommen i gänget! Har gjort samma resa som du, köpte nuvarande hus hösten -12, en mysig trävilla från -34, som hämtad ur en Astrid Lindgren-film. Väldigt optimistisk energideklaration visade det sig, energiförbrukningen låg i verkligheten ca 30-40% över angiven. Vi fattade inte förrän första vintern att förra ägarna inte hade skämtat om frost på sovrumsgolvet, om man säger så. Iaf rejält kallt. Uppvärmning 6 kW Luft/vatten-värmepump med 9kW elpatron, höll på att trimma den fram o tillbaka innan jag var tvungen att ta hit en tekniker som konstaterade att den var helt feldimensionerad för husets värmebehov som snarare krävde 10-12 kW. I valet mellan att slänga ut en 3 år gammal luft/vatten-vp och installera en ny större för .. tja, kanske 60-90.000:-, eller en luft-luftvärmepump för 18.000:- så blev det det senare. Nu har vi varmt i huset, men elräkningarna är inte roliga. Enda sättet att komma vidare är att isolera, vinden gjorde vi i somras, fönstren står på tur, o nån gång i framtiden kommer vi tilläggsisolera.

Och med detta vill jag säga att jag hade först satsat på tilläggsisolering, det sänker energibehovet, vilket är grundproblemet i våra gamla hus. Och komplettera med en luft-luftvärmepump, det är ett bra stöd när den andra pumpen inte räcker till längre.
 
Redigerat:
Y
Gott ledsamt att behöva köra elpatron när man investerat i bergvärme.

Något firmor hopparöver är injusteringen av radiatorer och annat - som är viktigt för att få ut full effekt.
Till en början skulle du lärt dig hur man justerar "kurvan" likt så som installatören kom och gjorde.
Den kanske tolkar inne och ute temperaturerna fel och din inställning på 22grader kanske inte uppnås så effektivt som den kan göra. (tar förövrigt ett dygn vid varje ändring man gör)

1) Lära dig ställa kurvan. Kanske även hastigheten på vätskan på spriten.
2) Kolla radiatorerna. (mäta, ir)
3) Kolla ventilationen.
4) Kolla så tätlister är ok.


Hurvida den är feldimensionerad kan folk här räkna ut om du uppger längd på slang/borrhål. Husets storlek, typ av radiatorer och allt vad det är.

Min firma drog underdimensionerade rör vilket dom gjorde allt för att mörka. Tack för forum som hade tålamod med att felsöka med mig.
 
Redigerat:
hahalj skrev:
Välkommen i gänget! Har gjort samma resa som du, köpte nuvarande hus hösten -12, en mysig trävilla från -34, som hämtad ur en Astrid Lindgren-film. Väldigt optimistisk energideklaration visade det sig, energiförbrukningen låg i verkligheten ca 30-40% över angiven. Vi fattade inte förrän första vintern att förra ägarna inte hade skämtat om frost på sovrumsgolvet, om man säger så. Iaf rejält kallt. Uppvärmning 6 kW Luft/vatten-värmepump med 9kW elpatron, höll på att trimma den fram o tillbaka innan jag var tvungen att ta hit en tekniker som konstaterade att den var helt feldimensionerad för husets värmebehov som snarare krävde 10-12 kW. I valet mellan att slänga ut en 3 år gammal luft/vatten-vp och installera en ny större för .. tja, kanske 60-90.000:-, eller en luft-luftvärmepump för 18.000:- så blev det det senare. Nu har vi varmt i huset, men elräkningarna är inte roliga. Enda sättet att komma vidare är att isolera, vinden gjorde vi i somras, fönstren står på tur, o nån gång i framtiden kommer vi tilläggsisolera.

Och med detta vill jag säga att jag hade först satsat på tilläggsisolering, det sänker energibehovet, vilket är grundproblemet i våra gamla hus. Och komplettera med en luft-luftvärmepump, det är ett bra stöd när den andra pumpen inte räcker till längre.
Fast om förra ägarna säger att det kan bli frost på sovrumsgolvet så kan man ju förvänta sig att det blir kallt. I det här fallet så har inget sådant nämnts, inte ens som skämt. Och rörkillen hade inga frågor från eller utryckningar till förra ägaren.
Om inte energideklarationen har större betydelse än så här så förstår jag inte varför det skulle bli lag på det. Då kan jag ju lägga ut mitt hus på försäljning och resa till thailand i 4 månader under vintern och sen deklarera en energiförbrukning på 10 000kWh.
 
@TS
Vet du vad du har för framledningstemperstur vid 0 grader?
Vad har du för radiatorer, har du vilken storlek det är på dem, och effekt?
Vet du hur mycket slang det är ner grävt?
Och sista frågan, exakt betäckning på pumpen.

Vet att det bliv lite många frågor, men de behövs för att kunna hjälpa dej.
 
hahalj
Chrille2010 skrev:
Fast om förra ägarna säger att det kan bli frost på sovrumsgolvet så kan man ju förvänta sig att det blir kallt. I det här fallet så har inget sådant nämnts, inte ens som skämt. Och rörkillen hade inga frågor från eller utryckningar till förra ägaren.
Om inte energideklarationen har större betydelse än så här så förstår jag inte varför det skulle bli lag på det. Då kan jag ju lägga ut mitt hus på försäljning och resa till thailand i 4 månader under vintern och sen deklarera en energiförbrukning på 10 000kWh.
Jag är också mycket tveksam till nyttan med energideklarationen. I vårt fall framgick det inte att den till stor del var baserad på 1 person i hushållet eftersom ett vuxet barn hade bott själv i det en längre tid, föräldrarna hade flyttat till sitt nya hus ett halvår tidigare. Därav den låga energiförbrukningen under den perioden.
 
Har du kollat så att elementen öppnar riktigt. Många gamla med termostat har en tendens att ventilen kärvar fast i stängt läge efter sommarsäsongen
Kanske långsökt men du har inte skrivit att du kollat det.
 
Chrille2010 skrev:
Om inte energideklarationen har större betydelse än så här så förstår jag inte varför det skulle bli lag på det. Då kan jag ju lägga ut mitt hus på försäljning och resa till thailand i 4 månader under vintern och sen deklarera en energiförbrukning på 10 000kWh.
Du har just upptäckt det som vi andra husägare tidigare har kritiserat, nämligen att energideklarationen är en av dom största bluffarna och ett idiotiskt påfund som bara kostar pengar och lurar människor.

Tyvärr så säger den energideklaration du fick absolut ingenting och en husägare som ska sälja sitt hus kan lätt bluffa genom att snålköra en säsong innan försäljning och visa fina siffror.
 
Även om vp är för klen ska det inte behöva vara kallt inne elpatron ska hjälpa till så man får rätt temp den enda gången det skulle kunna bli kallt är om huset kräver så hög framledning så kompressorn stoppar för då klarar troligtvis inte elpatron att ensam värma huset. Justera in rätt värme kurva och kolla så att alla radiatorer blir varma men det tar ca ett dygn innan värmen stabiliseras efter justering av kurvan.
 
OBS!! börja inte justera förrän du kontrollerat att alla elementen blir varma. Med minustemperatur ute ska de vara varma.
Öppna alla termostater för fullt också om några är inskruvade.
 
MB77 skrev:
@TS
Vet du vad du har för framledningstemperstur vid 0 grader?
Vad har du för radiatorer, har du vilken storlek det är på dem, och effekt?
Vet du hur mycket slang det är ner grävt?
Och sista frågan, exakt betäckning på pumpen.

Vet att det bliv lite många frågor, men de behövs för att kunna hjälpa dej.


Jag vet faktiskt ingenting. Jag tror den heter Thermia Villa Bas, i instruktionsmanualen står det även s-52486-4 , nåt annat hittar jag inte. Den har ingen display på framsidan utan bara en ratt för temp och en omställer för olika driftlägen.
Mina radiatorer är ju gamla från 40-talet, stora i gjutgärn samt två i en utbyggnad som är av en plattar modernare modell.
Jag har tyvärr ingen kolla på slangen.
 
AndersS skrev:
Har du kollat så att elementen öppnar riktigt. Många gamla med termostat har en tendens att ventilen kärvar fast i stängt läge efter sommarsäsongen
Kanske långsökt men du har inte skrivit att du kollat det.
Några av termostaterna är ju som sagt från 40-talet och några är utbytta. De gamla radiatorerna med gamla termostater är omöjliga att reglera för de har verkligen kärvat fast och vredet verkar inte kunna påverka mekansimen utan snurrar bara. Dock verkar de lika varma som de med termostater som går att använda. Så det känns som att de kärvat fast i öppet läge.
 
oceanis skrev:
Du har just upptäckt det som vi andra husägare tidigare har kritiserat, nämligen att energideklarationen är en av dom största bluffarna och ett idiotiskt påfund som bara kostar pengar och lurar människor.

Tyvärr så säger den energideklaration du fick absolut ingenting och en husägare som ska sälja sitt hus kan lätt bluffa genom att snålköra en säsong innan försäljning och visa fina siffror.

Det är helt sjukt. Men jag läste om en kille som fick rätt mot sin säljare utan att gå till domstol. Han träffade säljaren och mäklaren och överbevisade säljaren som då kompenserade.
Man ska tydligen kunna kolla upp förra ägarens energiförbrukning för flera år tillbaka. Kanske värt att göra det i detta läget och se om man har ett case.
 
smurfen72 skrev:
Även om vp är för klen ska det inte behöva vara kallt inne elpatron ska hjälpa till så man får rätt temp den enda gången det skulle kunna bli kallt är om huset kräver så hög framledning så kompressorn stoppar för då klarar troligtvis inte elpatron att ensam värma huset. Justera in rätt värme kurva och kolla så att alla radiatorer blir varma men det tar ca ett dygn innan värmen stabiliseras efter justering av kurvan.
Jag är som sagt värdelös på värmepumpar. Rörkillen var här och han hade med sig en bärbar display som han kopplade in och då kunde han se det ni med nyare pumpar ser i displayen. Sen ställde han in kurvan med den inkopplad.
Jag ser nu ikväll att temperaturen har ökat till 17 grader inne och vi tycker faktiskt att det känns lite skönt även om det borde vara 2-3 grader till.
Vet ej om det beror på kurvan eller att jag ökat 2 grader på ratten. Det konstiga är ändå att elpatronen inte verkar gå i. Jag springer ner i källaren 2 ggr i timmen men ser inte att elpatronen jobbar. Men om yempen ändå ökar utan elpatron så får jag väl vara tyst och nöja mig :)
Tyvärr är rummen ganska små så man måste ju möblera fram radiatorer i vissa rum. kanske ska prova en radiatorfläkt så varmluften kommer in i rummet?
 
Vilken kurva har du? Med vredet förskjuter du värme kurvan. Har du för lågt ställt så får elementen inte tillräckligt med värme. Det otroligt många frågar att ställa och svara på innan man kan säga om nått är fel. Skriv upp alla data som du får ut från pumpen. Vilken temp vill den ha t ex nu är det är kallt. Har själv en Nibe 1210-7kW och värmer 250 kvm. Hus från 56 och halv dåligt isolerad vind.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.