Hej!

Står inför en stor upphandling av golv som ska in i kök, vardagsrum och gästrum. Vi tycker fiskbensparkett är riktigt fint, men det kostar ju lite. Ett alternativ är att göra det själv och då seglar klickbar fiskbensparkett upp som en kandidat. Detta är ju dock en ganska ny företeelse och man undrar om det är en bra investering. Det finns inte så många referenser, och framför allt finns det inga referenser där golvet legat i 30 år.

1. Vilka nackdelar kan finnas för klick jfr med att spika eller limma?
2. Antar att klickmodellen går att lägga flytande vilket kan vara en fördel?
3. Minskar risken för att det knarrar?
4. Kan det vara så att det slår sig eftersom bitarna är mycket mindre än vanlig klickparkett?
5. Är det mer långsiktigt att spika och/eller limma?

Vänligen
Simon
 
  • Gilla
Rumpnissen
  • Laddar…
http://www.bjoorn.se/shop/product.lasso?cat=Wood&id=263660&t=Bjoorn Parkettstav Ek

Jag köpte 1kmv och testade att lägga det.

- Det var hyfsat enkelt att lägga (även om jag inte utförde de momenten man behöver utföra längs väggarna).
- Mycket vackert
- Väl tilltaget slitskikt

Men frågan kvarstår, är det långsiktigt försvarbart att lägga 20' på detta golv om det slår sig och knarrar och har sig efter något år?

Någon golvläggare eller någon med erfarenhet som har någon åsikt?

IMG_2753.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vänligen
Simon
 
Det här är ju en helt ny produkt, så det kan nog vara svårt att få referenskunder som haft det en längre tid. Jag hade tagit kontakt med tillverkaren och bett om referenser på långtidsanvändning.

Jag är också lite sugen på detta. Kanonsnyggt!
 
Antar att det precis som vanligt flytande parkettgolv är treskiktat för att förhindra att det slår sig? Dessutom små bitar så att det slår sig är nog inte ett problem. Nu kan det måhända börja knarra ändå, men vadå, ett riktigt parkettgolv ska ju knarra. ;) Med ett plant och stabilt golv under, samt lumppapp (inte foam), så bör svikt och därmed knarrisk vara minimerad.

Knarrar vanliga klickgolv efter några år?

Nå, snyggt och klassiskt är det. Slår de vanliga stavlimmade parkettgolven med hästlängder.
 
Vet inte hur Excelmattan är.
Tanken med lumppapp är att det är tunnare och stummare än foam som är lite tjockare och svampigt/fjädrande. Det är rörelse som skapar knarr och alltså bör det vara bättre med minsta möjliga.
 
ullberg
Nu vet jag inte vilken modell av låsfog som bjoorn använder, men alla relativt nya som jag stött på (på vanliga parkettgolv) har varit bra, så att den skulle fallera och resultera i knarr ser jag inte som en enorm risk. Men som sägs ovan, nytt betyder ju i princip alltid oprövat.

En sak som jag tycker verkar lite synd med denna produkt är att det inte verkar vara tänkt att man ska lägga med fris. Det borde gå att få till på liknande sätt som man gör ett "vanligt" stavparkettgolv, men då känns click-fogen snarare som en belastning än som något smidigt. Smaken är som baken, men personligen tycker jag det ser konstigt ut med ett stavparkettgolv i fiskbensmönster utan fris, känns ofärdigt på något sätt...

/U
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
ullberg skrev:
En sak som jag tycker verkar lite synd med denna produkt är att det inte verkar vara tänkt att man ska lägga med fris. Det borde gå att få till på liknande sätt som man gör ett "vanligt" stavparkettgolv, men då känns click-fogen snarare som en belastning än som något smidigt.
/U
Måste säga att jag håller med på den punkten, om man kollar på deras reklamvideo dock (http://youtu.be/maAxtyeOuRo) så visar de en fris vid 1:10 så på något magiskt sätt verkar det gå att få till. Kanske så enkelt att de kör en rak kant med sänksåg och sedan använder en notfräs för att få en fästpunkt för frisen. Någon som vet hur?
 
Håller med. Det är väl isf om man använder vanlig stav till just det och fräser not, men då måste man väl slipa?
 
Jag går och funderar på exakt samma sak, har bestämt mig för att lägga stavparkett i fiskbensmönster och har sett klick-varianterna som finns. Den jag varit mest inne på är Welins Klickstav.
Deras webbsida www.welinoco.com verkar ligga nere tillfälligt, men där finns lägganvisningar för fiskbensmönster med listband och fris.

Men jag är osäker på om det är någon riktig fördel med "klickstav" jämfört med vanlig stavparkett.
Ni som lagt fiskbensparkett själva, är själva spikningen/limmningen av stavarna ett tidskrävande och jobbigt arbetsmoment? jobbet med frisen kommer man ju ändå inte undan...

Klickvarianterna verkar dessutom alltid komma färdigslipade, är det inte risk att man får små höjdskillnader på stavarna och ändå måste slipa om man vill ha det helt jämt?
 
  • Gilla
calle336
  • Laddar…
Jag har lagt vanligt, jag har spikat två golv och spikandet är inte det som tar tid. Fris, listband, se till att det blir rakt etc. Tar tid.
 
Jag limmade fiskben i vårt hus... Vi har EPS16 golvvärme skivor med bara 15cm cc på slangarna och dessutom så ska man inte ha mer än max. 25mm trägolv på så vi körde med 5mm plyfa som jag fäste med spikpluggar mellan slangarna och sen limmade jag stavrna på det.
Att vi limmade är inget jag ångra, inte ett knarr någonstans plus att golvet blir lite "mjukare"!
Limmet är ungefär samma konsistens som vanlig våtrumssilikon.

Limma eller spika tar nog ungefär lika länge skulle jag tro.

Själva fiskbenet går rätt fort att lägga och är enklare än jag trodde men man måste vara väldigt försiktig att man inte börjar gå "snett". Kolla av vinkeln ofta och noga!
Jag fick plocka bort en hel del i början när jag slarvade och det for snett. Det är ju också en fördel med lim, det går att göra om (så länge limmet är vått).

Fris och kantband tog mycket, mycket längre än jag had räknat med. En bra sänksåg och fräs är ett måste!

20121017_084132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Agite och 8 till
  • Laddar…
Väldigt fint anders07!

När jag kollar på paketet jag fick hem från bjoorn så står det welin på så jag antar att dom har köpt rätten att branda om.

Kvalitén känns jättebra och jag har fått anvisningar hur man fixar frisen. Skummade bara igenom men om jag förstod det rätt så får man fräsa en not som passar med klicksponten som man limmar.

Kommer högst sannolikt att gå på detta. Det är dock inte förrän i mars, men väl där så lovar jag att posta rikligt med byggbilder :)

Mycket bra support än så länge på bjoorn också kan tilläggas. Fick referenser och frisanvisningar när jag mailade och frågade.

Simon
 
tampe skrev:
Jag går och funderar på exakt samma sak, har bestämt mig för att lägga stavparkett i fiskbensmönster och har sett klick-varianterna som finns. Den jag varit mest inne på är Welins Klickstav.
Deras webbsida www.welinoco.com verkar ligga nere tillfälligt, men där finns lägganvisningar för fiskbensmönster med listband och fris.

Men jag är osäker på om det är någon riktig fördel med "klickstav" jämfört med vanlig stavparkett.
Ni som lagt fiskbensparkett själva, är själva spikningen/limmningen av stavarna ett tidskrävande och jobbigt arbetsmoment? jobbet med frisen kommer man ju ändå inte undan...

Klickvarianterna verkar dessutom alltid komma färdigslipade, är det inte risk att man får små höjdskillnader på stavarna och ändå måste slipa om man vill ha det helt jämt?
När jag la ut ett gäng teststavar så blev det inga höjdskillnader. Men man ska nog vara kräsen och noggrann! Skippa stavar som är skadade är nog en bra grej.
 
Ja, vet inte riktigt hur det blir med klickbitarna men på den "riktiga" parketten så fräser man bort noten med en skivnotfräs på 4mm som man passar in mot motstående not på höjden.
Enklast är att fästa fräsen på rätt höjd sen krypa längst hela vägen och fräsa på... Bitar man behöver vid dörrhål, etc. som ska fräsas fräste jag med fräsen mellan knäna och biten mot stålet sen. Fräs "motsnurrs" sen annars kan biten flyga iväg rejält och ha handskar på!

På bitarna jag hade var det en del stickor och små bitar som låg i not/spont så det är bra att skrapa av dem med en skruvmejsel eller litet stämjärn så de går ordentligt ihop utan skräp mellan.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.