Någom som vet vad det kan kosta att anlita hantverkare för att bygga altan

Tänkte bygga en altan på ca 40 m2 med staket runt omkring och en lite trappa ca 60 cm ned från altanen.

Marken där altanen skall byggas är plan men inga förarbeten är gjorda, typ betongplintar.


Vad tror ni ? ;)

Bumblebee
 
Men var det här en svår fråga eller var den bara felaktigt ställd? ???

Det verkar ju finnas så många duktiga här som har koll på det mesta!

Jaja jag väntar och ser framemot ett svar. ;)

Bumblebee
 
Jo egentligen borde man väl kavla upp ärmarna... ;)

Men det hinns inte riktigt med för tillfället.

Jag skulle vara jätte tacksam om någon som tagit in offert på altan kunde säga ungefär vad den innehöll och vilka priser man fick. Det gör det ju mycket enklare att kunna bedöma rimligheten i de offerter man tar in.

 
Kanske långt ifrån vad du ville ha men jag har precis räknat på en 45m[sup]2[/sup] altan som vi skall bygga och den går lös på 8.000 exklusive räcken.
Detta är bara material inköpt på byggmax!
Bl.a. trall 28x120, 5 plintar, 13 lecablock, trallskruv, stomme/bärlinor av 45x170 samt 45x95. Allt virke tryckt.

Räknar med 5 fästpunkter i plintar och resten vilandes på lecablock. Höjden på altanen ovan mark blir samma som höjden på lecablocken.

Räcket har jag inte kommit till än då vi inte bestämt oss och arbetskostnaden vågar jag inte ens tänka på om jag lejer bort.....

 
Jag tror ifall du lejer bort detta så kommer det nog hamna på runt 1000:-/m2 med allt mtrl och underarbete mm i sthlms-området.

Tänk att lite trä kan bli så dyrt :-/
 
Tack för svaren!  :)

Om materialet till en altan kostar ca 10 000 sek och kostnaden för att anlägga en 45m2 altan blir ca 45 000 om man anlitar hanteverkare så blir mellanskillnaden 35 000 sek.

Låt oss anta en timlön på 250 kronor (alltså nästan vitt).

Då kan man räkna med (mkt grovt förstås) att arbetsstiden blir ca 35000/250=140 timmar.


Är detta realistiskt?  :p


 
Nej, det låter verkligen inte rimligt men jag tror det kan vara svårt att få en snickare som ej får sälja sitt material som han ska bygga med och dessa är verkligen inte byggmaxpriser. Vad det gäller timpenning så tar de väl runt  280-300 kr/t plus moms.

När man har pratat med folk som har lejt bort dessa jobb så i hamnar det i slutändan runt dessa priser.

Ta in offerter så får du se vad det ligger runt.
 
Och ofta finns det ju en anledning till att de inte väljer virke från typ byggmax.. Min svärfar är snickare.. Har var med mig dit mest bara för att se vad de har... De är inte ens 4 sortering juh... Vi skulle ha tag i 4 st 75 x 90 reglar.. Efter att ha gått igenom ca 50 reglar hittade vi några som var acceptabla men inte mycket mer... virket var skevt o fullt med kvist osv.... Har kommit fram till att de går att handla till nästan samma priser om man åker direkt till ett sågverk... Och på vissa orter finns det ju firmor som gör allt för att få bort byggmax.. Har en sån här i Kristianstad.. Nästan bara märkesvaror och bra kvalitet... Men ligger inte många ören över byggmax... För denna firman anser att de förstör för resten av branchen.. Ett litet sidospår bara.. ;D
 
Finns det någon som gjort en kalkyl på altan och sedan inte överskridit den  ???

Vi byggde en veranda på knappt 60 m2 iofs med staket och tak (20m2) och räknade med att den skulle landa på drygt 20 tkr. Med facit i hand passerade jag förmodligen 30 tkr. Gjorde allt arbete själv så det är bara material inkluderat.

Spillvirke, småsaker som utelämnas i kalkylen och kostar mer än man tror är formodligen en del av förklaringen.
 
Oj... och vad det innebär om jobbet skall lejas ut törs jag knappt tänka på...   :surprised:

 
Ett tips i sammanhanget: Tryckt virke i grövre plankdimension (typ tvåtum plus) har impregnering av högre klass än tryckta brädor (typ golvtrall). Därför lönar det sig i längden med en mer rustik konstruktion.

Förra våren byggde vi ett par utegolv av sådan plank till materialkostnad runt 250-300 Skr/kvm. Utanpå detta kommer ytbehandling, markbearbetning och arbete.
 
stefan79 skrev:
För denna firman anser att de förstör för resten av branchen.. Ett litet sidospår bara.. ;D
förstör å förstör... de får ner deras ohyggligt höga marginaler som är i sverige... tacka fan för det... me LOVES it... ;D
 
förstör å förstör... de får ner deras ohyggligt höga marginaler som är i sverige... tacka fan för det... me LOVES it...

Förvisso.. Men man tummar samtidigt på kvaliten.. Ett till ex.. Svärmor köpte 5 pall lecablock direkt ifrån finjabetong.. Alla blocken hade samma mått... Sen när vi höll på och murade så fattades vi ca 20 sten så vi åkte ju in till byggmax eftersom de var de ända som hade öppet en söndag... De var märkta med samma storlek, 19x19x59 cm.. Men en del stenar var 19x18x59 o några andra vae 20x18x59 osv.... Det är ju trots allt 2 sortering o sämre på byggmax...
 
stefan79 skrev:
Det är ju trots allt 2 sortering o sämre på byggmax...
Det råder det ju lite delade meningar om. Hos alla bygghandlare jag har varit hos har jag hittat snett och vint och skevt virke. Man brukar få leta till sig godbitarna. Samma sak gäller på Byggmax. Skulle aldrig köpa en sned och vind regel, oavsett varifrån den kommer. Ibland har det hänt att det på Byggmax bara funnits "sista skräpet" kvar innan ny leverans kommit hem. Då åker man naturligtvis därifrån.

När jag satte panel på huset hade jag många gånger tur och fick sprätta upp nya virkespaket och den kvaliten var det inget fel på.

Att Byggmax förstör för andra, det argumentet förstår jag mig inte riktigt på.
 
stefan79 skrev:
De är inte ens 4 sortering juh... Vi skulle ha tag i 4 st 75 x 90 reglar.. Efter att ha gått igenom ca 50 reglar hittade vi några som var acceptabla men inte mycket mer
Måste säga att ni hade en förbaskad tur som hittade reglar med dimension 75 x 90, vad jag vet finns det inget som heter så ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.