Logga in som vanlig användare och gå in under "Verkyg" där kryssar du ur "Välj om installatören ska få åtkomst till centralen:"
 
Angående snmp, så gjorde jag en snabb koll igår. Jag har dock ingen djupare kunskap om snmp, så det enda jag lyckades få ut var anläggningens id, uptime samt en hel massa mer eller mindre begriplig info kring nätverksgränssnittet, tcp, icmp, routing osv. Inget vad jag kunde hitta kring själva larmdelen. Någon med bättre kunskaper får gärna uppdatera!
 
Tack för att du kollade. Antar då att det inte går att konfigurera "traps" i själva larmet för att få pushat data till andra enheter :(
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Det känns ju som om det borde komma "push" i någon uppgradering snart!
 
Känns som det bara kommer nya buggar vid varje ny version.
 
phl skrev:
Tack för att du kollade. Antar då att det inte går att konfigurera "traps" i själva larmet för att få pushat data till andra enheter :(
Nej, det verkar inte så. Inte ens google ger någon info, så det är dåligt dokumenterat. Ingen som pratat med siemens om det? Vad har de tänkt att det ska användas till?
 
RilleRock
fredrik.johansson skrev:
Varför står det INST.LÄGE AKTIV i map i viloläge? Vad jag vet är jag inte i installatörsläge, det går att koppla från och till larmet utan problem och när jag verkligen är i installatörsläge vägras jag tillgång i webklienten.
Aktivt installatörsläge innebär att du som kund har gett installatören behörighet att kunna logga in i systemet.
Hade systemet vart i installatörs läge hade röd lampa på map och i adressenheter blinkat.
 
  • Gilla
varmstro och 1 till
  • Laddar…
RilleRock
KristoferL skrev:
Det känns ju som om det borde komma "push" i någon uppgradering snart!
Det tror jag inte.
Har pratat en hel del med Siemens ang detta och det är inte tanken att systemet skall användas på det sättet.
Tanken är att notifikationen sker via sms förutom till larmcentral då det egentligen inte är en villacentral utan skall vara ansluten till larmcentral. Smsnotifikation är bara en bonus om man vill nå fler än larmcentralen.
Sen kan man tycka vad man vill om det.
 
  • Gilla
varmstro
  • Laddar…
RilleRock
probeb skrev:
Känns som det bara kommer nya buggar vid varje ny version.
Nu tycker jag du är negativ :D
 
RilleRock skrev:
Det tror jag inte.
Har pratat en hel del med Siemens ang detta och det är inte tanken att systemet skall användas på det sättet.
Tanken är att notifikationen sker via sms förutom till larmcentral då det egentligen inte är en villacentral utan skall vara ansluten till larmcentral. Smsnotifikation är bara en bonus om man vill nå fler än larmcentralen.
Sen kan man tycka vad man vill om det.
Tack för konkreta, sakliga och kunniga svar rillerock! Utan sådana som du och flera andra i forumet hade jag aldrig gett mig in på egen larminstallation! Nu sitter det på plats, inte helt komplett, men på god väg!
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Någon som lyckats att få in en Sony kamera?
 
Jag har följt den här tråden med stort intresse då jag funderat på ett sånt larm en tid. Nu har jag köpt det, och börjat installera.

Larmet startar som det ska, men jag får inte riktigt kläm på hur detektorn ska kopplas in. Jag har bara en detektor.

Jag har kopplat enligt den pdf som postats i tråden tidigare men får sabotagefel på IR1.

Unnamed QQ Screenshot20140127084850.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle bli mycket tacksam för tips!
 
Om du kopplat enligt skissen ser det ju rätt ut.
Några spontana tankar:
Använt rätt motstånd? Min levererades med två olika, dels 4,7 dels 2,2.
Hel kabel?
Vilken detektor har du, stämmer inkopplingsinstruktionen med det i skissen?
Valt rätt balansering i larmcentralen?
Detektorn helt på plats? Den larmar ju för sabotage om huven är av.

Får du inte rätt på det så lägg upp en bild på kopplingen i detektorn + ev i centralen så går det nog att klura ut.
 
Redigerat:
Det är en Bosch Blue Line detektor. Jag har använt 4,7 kohm motstånd och även ställt in Dual 4k7/4k7 i centralen.

Jag har mätt så att alla kablar är hela och har kontakt. Detektorn (och alla andra lock) är stängd när jag testar. Nu larmar den inte för sabotage utan det står bara FEL IR1

En installationsanvisning för detektorn finns här: http://resource.boschsecurity.com/documents/ISC_BDL2_WP6__WP12_Installation_Guide_all_2614427019.pdf

Och jag laddar upp en bild på hur jag kopplat (jag har testat en massa olika varianter men detta har jag kopplat enligt skissen ovan (tror jag i alla fall :))

2014-01-27 11.49.42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Motståndet som går ut ur detektorn är skarvad i den gröna kabeln på utsidan så skarven syns inte på bilden. Jag gör så för att vara säker på att min högst tillfälliga skarv fortfarande har kontakt när jag monterar locket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.