hahalj
Ok! (y)
 
Jag kollade ett datum när jag har varit bortrest...

1år gammal VVB 300L tempgivaren sitter ca 50cm från botten...

Max temp 54.48 och min temp 49.62 dvs den sjönk 4.86 grader per dygn....
 
hahalj
Nu har jag gjort ett försök att mäta förlusterna i min VVB.
Förutsättningar:
- inställd temp 53 grader
- omgivningstemp 9.0 grader
- inget tappvatten under testet

Vattentemperatur vid avstängning: 55.6 grader
Vattentemperatur efter 1.0 timme: 53.3 grader

Energiförlust enligt beräkningsformel tidigare: 3.84 kWh/dygn
Energiförlust per månad: 115 kWh.

Vad tror ni om detta? Det är ju mer än samtliga VVB i Råd&Röns test (länkat i #26).
 
ullberg
Jag tror det finns ganska stora mätosäkerheter, får du upp tiden till några timmar (kanske under en natt eller ännu hellre ett dygn eller två) skulle du få ett mycket bättre mått.

Något för helgen kanske?

/U

PS. Hur tappar du vattnet du mäter på, direkt vid VVB eller i någon kran en bit bort?
 
hahalj skrev:
Nu har jag gjort ett försök att mäta förlusterna i min VVB.
Förutsättningar:
- inställd temp 53 grader
- omgivningstemp 9.0 grader
- inget tappvatten under testet

Vattentemperatur vid avstängning: 55.6 grader
Vattentemperatur efter 1.0 timme: 53.3 grader

Energiförlust enligt beräkningsformel tidigare: 3.84 kWh/dygn
Energiförlust per månad: 115 kWh.

Vad tror ni om detta? Det är ju mer än samtliga VVB i Råd&Röns test (länkat i #26).
Hur mätte du temperaturen och hur länge innan testet hade du spolat vatten? När du spolar vatten så fylls det på kallt vatten underifrån. När du sedan slutar spola så börjar temperaturen utjämnas så att den sjunker i övre delen av tanken fortare än den gjort om det uteslutande läckt ut värme genom väggarna. Därför kan resultatet ändras om du spolat vatten precis innan du gjorde första mätningen. Jag tror att det krävs längre tid än en timme för att få ett tillförlitligt resultat.

115 kWh per månad för att bara varmhålla varmvattenberedaren låter mycket. Många sommarmånader har jag en elförbrukning som allt som allt understiger 200 kWh. I det är varmvattenberedaren som håller 80 grader inräknad.
 
hahalj skrev:
Nu har jag gjort ett försök att mäta förlusterna i min VVB.
Förutsättningar:
- inställd temp 53 grader
- omgivningstemp 9.0 grader
- inget tappvatten under testet

Vattentemperatur vid avstängning: 55.6 grader
Vattentemperatur efter 1.0 timme: 53.3 grader

Energiförlust enligt beräkningsformel tidigare: 3.84 kWh/dygn
Energiförlust per månad: 115 kWh.

Vad tror ni om detta? Det är ju mer än samtliga VVB i Råd&Röns test (länkat i #26).
Den låga omgivningstempen bidrar ju en del. Du får tillägsisolera, eller iaf lägga en filt på den :)
 
hahalj
Ok, jag tömmer alltså inget vatten alls under testet. VVB:n är integrerad med min luft/vatten-VP och jag läser temperaturen via displayen på dennas styrenhet. Jag stänger bara av tappvattenberedningen via denna vilket betyder att ingen värme stoppas in varken från pumpen eller via elpatronen.

Håller med om att 1 timma är för kort tid för att få nån noggrannhet, ska göra om testet till natten till lördag när ingen behöver duscha kl 06.00 på morgonen. Det ger väl ändå en indikation på att det läcker värme...? Temperaturerna på höljet (uppmätt med FLIR-kamera på ytan) varierar mellan 9.0 vid nederkanten, 15 grader på mitten och 13 grader allra längs upp. Sedan sitter det en plastlucka 20x30 cm på sidan där kablage går in, där är temperaturen 31 grader,
 
Jag förstod att du inte tappade något vatten under pågående test. Vad jag menade var att om du tappar varmvatten strax innan testet påbörjas så kan det också påverka resultatet.
 
hahalj
Ok, nja, det duschades ca 2 timmar innan testet, därefter hade ingen använt varmvatten. Borde väl ha hunnit utjämnas på den tiden? Hursomhelst, ska köra ett test över natten på minst 12 timmar till helgen så får vi se då.
 
Ja, en längre testtid ger nog ett pålitligare resultat.

Sedan kan det vara så iom att din VVB är integrerad i en VP att den inte är helt jämförbar med fristående elektriska VVB. Antar att det är en förrådsberedare då du kan stänga av den delen separat? Det kan dock vara andra konstruktionsmässiga skillnader. T ex isolering, och inte minst uppvärmning. Det sitter förmodligen inte en elpatron i beredaren, i vart fall inte som primär värmekälla. Det kan kanske rent av vara så att VVB (av förrådstyp) sitter och simmar i en något större tank för uppvärmningen?
 
hahalj
Förrådsberedare? Vet inte definitionen på en sådan. Systemet är en Daikin Altherma, funktionellt är de integrerade, fysiskt står VVB:n en halvmeter från värmepumpen. Och jo, VVB:n har en 6 kW elpatron för stödvärmning när värmepumpen inte kan leverera och för att köra 70°-cykeln en gång i veckan (mot legionella). VVB:n står på egna ben och simmar inte i nåt alls.

Men oavsett, vad skulle det ha för påverkan på det uppmätta värmeläckaget? Temperaturen sjunker när jag stänger av den via VP:ns styrpanel. Alltså en värmeförlust.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.