Har lite funderingar kring placering av centralenheten.
Kabelmässigt vore det bästa att sätta den i anslutning till elcentralen, där jag också har nätverkscentral. Tyvärr hamnar den då 3 m från entren, alltså inte i något direktlarmat område. Teoretiskt kan man skurken då springa in och under inpasseringstiden slå sönder enheten. Dåligt, men å andra sidan vet han inte var den sitter och den låter ju inget heller.
Nästa alternativ hamnar på våningen rakt ovanför, i en garderob i barnens rum. Något bökigare eftersom kablarna ska genom golvet och betydligt sämre åtkomst vid installation och svårare med elen, det finns inget uttag i nära anslutning.
Hur dåligt är mitt första alternativ? Bryter jag mot grundläggande "larmregler"?
 
B
Larmet går iväg innan tjuven hinner slå sönder något...
 
Kan du inte sätta en rörelsedeckare vid/över centralen som inte "ser" entrén/manöverpanelen och sätta den som direktlarmad. Om den sitter i ett skåp kan du sätta en magnetsensor på dörren och låta den vara direktlarmad.
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
RilleRock
Gör som KristofferL skriver sen skall centralen vara fast ansluten och inte Securitas style med stickpropp via ett uttag.
 
  • Gilla
varmstro och 1 till
  • Laddar…
RilleRock skrev:
Gör som KristofferL skriver sen skall centralen vara fast ansluten och inte Securitas style med stickpropp via ett uttag.
Tackar för tipsen, så blir det!

Vad är anledningen till fast anslutning? I mitt fall sitter ju elcentralen i direkt anslutning till larmet. Utdragen stickpropp är ju lika lätt som urskruvad propp? Meddelande om ac-fel får jag väl oavsett?

Har för övrigt kommit igång med installationen och funderade nu över motstånden, hur många magnetkontakter kan jag seriekoppla och ändå köra med 4k7 som larmmotstånd?
 
Finns det något vettigt sätt att få information "pushad" från en SPC-central via IP? Typiskt få någon form av triggers från centralen vid vissa händelser. Kan ju ske på tusen sätt, SNMP traps, REST-förfrågningar, HTTP-förfrågningar etc...
 
phl skrev:
Finns det något vettigt sätt att få information "pushad" från en SPC-central via IP? Typiskt få någon form av triggers från centralen vid vissa händelser. Kan ju ske på tusen sätt, SNMP traps, REST-förfrågningar, HTTP-förfrågningar etc...
Har ju inte testat ännu, men programmerbara outputs finns ju, så vill man labba måste det ju gå att få en arduino eller raspberry att läsa av porten och pusha på lämpligt sätt vid larm eller andra händelser.
 
Så långt är jag med men det känns ju helt fel med ett larm som har ethernet/IP-anslutning. Din föreslagna lösning är det jag gör idag med mitt nuvarande larm :)
 
phl skrev:
Så långt är jag med men det känns ju helt fel med ett larm som har ethernet/IP-anslutning. Din föreslagna lösning är det jag gör idag med mitt nuvarande larm :)
Håller helt med dig! Har tyvärr ingen lösning, jag bet i sura äpplet och köpte gsm-modul för 1800kr.
 
Den har en SNMP-tjänst, frågan är bara vad man får ut där?

Får testa om någon månad när min central har letat sig ut ur kartongen den befinner sig i nu :)


Angående flera magnetkontakter;
Högst ett 4,7K larmmotstånd + ett 4,7K eol-motstånd per sektion. Larmmotstånd går att minska till 2,2 vill jag minnas.

Vill du ha fler än två magnetkontakter på samma sektion får du dra kablarna från magneterna till en plint och sätta balanseringsmotstånden
i plinten.
 
Lägg 1k och välj EOL bred så kan du köra flera.
 
probeb skrev:
Lägg 1k och välj EOL bred så kan du köra flera.
Tack, hade för mig att jag läst det tidigare, men minns inte var. Läste i manualen och räknade lite och såg att det borde funka. Har kopplat så nu, men det är inte driftsatt ännu så jag har inte kunnat testa.
 
fredrik.johansson skrev:
Tack, hade för mig att jag läst det tidigare, men minns inte var. Läste i manualen och räknade lite och såg att det borde funka. Har kopplat så nu, men det är inte driftsatt ännu så jag har inte kunnat testa.
Återkopplar efter driftsättning:
Det fungerar alldeles utmärkt, även med alla tre dörrarna öppna. Har nu 3 magnetkontakter kopplade i serie, med 1k larmmotstånd parallellt och 1k eol-motstånd i serie i en av dem. EOL bred hittade jag inte, men det fanns ju ett val 1k/1k i inställningarna över sektioen och det kändes ju ganska rimligt.
 
Varför står det INST.LÄGE AKTIV i map i viloläge? Vad jag vet är jag inte i installatörsläge, det går att koppla från och till larmet utan problem och när jag verkligen är i installatörsläge vägras jag tillgång i webklienten.
 
Gå in i menyn leta reda på Bevilja Åtkomst där kan du ställa in om Inst. Läge skall var aktivt eller inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.