Fan det här är nog årets mest underhållande tråd! :)
 
HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag är sjukskriven och arbetssökande...
Det är inte min sak att snoka i dina förhållanden, kära Hobbyarkitekt, med det kan ju inte vara så lätt?

Om du har chans till ett jobb, så kan du väl ändå inte ta det om du är sjukskriven?
Åker inte din platsansökan direkt i papperskorgen om det står Sjukskriven i ditt CV?


Jag är glad att du har en hobby som du kan gå upp i, och som ger dig förströelse och lite hjärnjympa.
Vi här, de flesta i alla fall, är så resultatfixerade.
Spikar skall vara raka, skruvar skall vara högergängade och elen skall vara 230 V.
Alla avvikelser får oss att tappa fattningen :p

Jag tycker att du skall fortsätta att rita, men det är kanske dags att lägga detta drömprojekt i lådan för
"oavslutade, väntar på mer inspiration".

Och ett tips på något annat:
Friggebodskonceptet skall ju förmodligen ökas till 25 m2.
Där har du en riktig utmaning, att skapa den fulländade 25-kvadrataren!
 
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
Ja, gå på den bollen Hobbyarkitekten! Det kommer att finnas en stor marknad för moderna friggebodslösningar - alltifrån gäststugor till små hobbyverkstäder.

Friggebodar har ju traditionellt sett alltid sett likadana ut - först på senare år har det kommit i "funkisstil".

Tänk om du kunde rita den optimala hobbyverkstaden med pulpettak och fönster som släpper in ljus över arbetsbänken?
Eller den optimala gäststugan med loftsängar, kokvrå och en incineratorclosett?

Sen kunde du sälja dina alster till byggsatstillverkarna för en rund peng. Därefter är steget inte lång till att börja rita kataloghus och därefter ... rätt som det är har du byggt den där egenritare lyxvillan!
 
Mikael_L
HOBBY ARCHITECT skrev:
Är du sarkastisk nu?
Nej varför skulle jag vara det.

Ritningen är ju fin, vad skulle det finnas att ändra på?

Ser du ens själv någon förbättringspotential?
 
  • Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
emde skrev:
Fan det här är nog årets mest underhållande tråd! :)
Det va väl en 27st som var inne samtidigt här igår kväll, så du är inte ensam.... ;)
 
HOBBY ARCHITECT
KnockOnWood skrev:
Det är inte min sak att snoka i dina förhållanden, kära Hobbyarkitekt, med det kan ju inte vara så lätt?

Om du har chans till ett jobb, så kan du väl ändå inte ta det om du är sjukskriven?
Åker inte din platsansökan direkt i papperskorgen om det står Sjukskriven i ditt CV?
Du menar att om man är sjukskriven kan man aldrig börja jobba?

KnockOnWood skrev:
Jag tycker att du skall fortsätta att rita, men det är kanske dags att lägga detta drömprojekt i lådan för
"oavslutade, väntar på mer inspiration".

Och ett tips på något annat:
Friggebodskonceptet skall ju förmodligen ökas till 25 m2.
Där har du en riktig utmaning, att skapa den fulländade 25-kvadrataren!
Varför ska jag sluta? Hur många gånger ska jag behöva förklara att detta är en hobby och huset ett drömhus. Jag ska ju varken plugga till arkitekt eller bygga nåt. Men det behöver ju inte betyda att man inte skulle kunna bygga det om man hade råd. Det är alltså en fantasi. Det är ju därför jag har frågat vad andra tycker eftersom jag inte är proffs och vill göra det så bra som möjligt. Därmed inte planera varenda spik. Jag skulle inte ha emot att rita små hus, det har jag ju redan gjort.

Handlar det här forumet mer om hemmabyggen och så än om vacker arktitektur? Jag har inte kollat dom andra trådarna nåt vidare än.
 
Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
Mikael_L skrev:
Nej varför skulle jag vara det.

Ritningen är ju fin, vad skulle det finnas att ändra på?

Ser du ens själv någon förbättringspotential?
Okej. Ja.
 
Du började allt med...

HOBBY ARCHITECT skrev:
Min nördiga lilla hobby är att göra planlösningar. Finns bara två hus än så länge, men kommer fler.

'Magic Villa' tycker jag faktiskt har en genial planlösning! Vad tycks? Nån som vill bygga detta hus? Nån mer som har denna hobby?

Efter det har folk både tyckt och haft åsikter och efter det blivit anklagade för att vara korkade


HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag har kommit på att väldigt få har liknande smak som mig. Ska inte visa mina kommande ritningar för massa folk i framtiden. Folk är korkade, otrevliga och har helt enkelt en helt annan smak.

"Man kan inte tävla i konst."
Nu så är det helt plötsligt "bara" detta objektet som är relevant när andra tipsar om alternativa ideér/lösningar.
Jag tycker ju din första undran om just ämnet planlösning plötsligt inte är så allmänt, utan mer riktat mot detta enskilda "drömhus"....Så för min del och kanske fler med mig så ber jag om ursäkt för att jag inte tillhörde "ryggdunkarklubben" denna gång...utan i min enfald trodde att själva tekniken var viktigare än resultatet....
 
HOBBY ARCHITECT
Remne skrev:
Nu så är det helt plötsligt "bara" detta objektet som är relevant när andra tipsar om alternativa ideér/lösningar.Jag tycker ju din första undran om just ämnet planlösning plötsligt inte är så allmänt, utan mer riktat mot detta enskilda "drömhus"....
När har min undran handlat om planlösningar i allmänhet? Det har alltid handlat om husen på min hemsida.
 
HOBBY ARCHITECT skrev:
Du menar att om man är sjukskriven kan man aldrig börja jobba?...
Nej det menade jag inte, jag menade precis det jag skrev: Att det måste vara svårt att söka jobb när man är sjukskriven, "men det kan ju inte vara så lätt?"
Vem vill anställa en person som är sjuk?
Men du kanske inte tycker att det är något problem, bra i så fall.
Du måste lära dig se skillnad mellan en fråga och ett påstående.

För övrigt skrev jag inte att du skall sluta, jag skrev ju "Jag tycker att du skall fortsätta att rita".
Men att det är bra att lägga en halvfärdig idé åt sidan, och ägna sig åt en annan ett tag.
Så kanske "drömhuset" får lite tid att mogna i "det undermedvetna".
 
KnockOnWood skrev:
Så kanske "drömhuset" får lite tid att mogna i "det undermedvetna".
KnockOnWood, nu är du ju bara dum, om det som redan är perfekt får mogna, blir det inte bättre för det, det blir möjligen bara övermoget. ;)
 
HOBBY ARCHITECT
KnockOnWood skrev:
Nej det menade jag inte, jag menade precis det jag skrev: Att det måste vara svårt att söka jobb när man är sjukskriven, "men det kan ju inte vara så lätt?"
Vem vill anställa en person som är sjuk?
Men du kanske inte tycker att det är något problem, bra i så fall.
Du måste lära dig se skillnad mellan en fråga och ett påstående.

För övrigt skrev jag inte att du skall sluta, jag skrev ju "Jag tycker att du skall fortsätta att rita".
Men att det är bra att lägga en halvfärdig idé åt sidan, och ägna sig åt en annan ett tag.
Så kanske "drömhuset" får lite tid att mogna i "det undermedvetna".
Jaha, nej det är inte lätt att få jobb. Och jag ska inte låta mitt projekt vila.
 
KnockOnWood skrev:
Nej det menade jag inte, jag menade precis det jag skrev: Att det måste vara svårt att söka jobb när man är sjukskriven, "men det kan ju inte vara så lätt?"
Vem vill anställa en person som är sjuk?
Men du kanske inte tycker att det är något problem, bra i så fall.
Du måste lära dig se skillnad mellan en fråga och ett påstående.

För övrigt skrev jag inte att du skall sluta, jag skrev ju "Jag tycker att du skall fortsätta att rita".
Men att det är bra att lägga en halvfärdig idé åt sidan, och ägna sig åt en annan ett tag.
Så kanske "drömhuset" får lite tid att mogna i "det undermedvetna".

En fråga har så vitt jag vet ett frågetecken. Och jag ser ett frågetecken efter din mening "att det måste vara svårt och söka jobb när man är sjukskriven?"

Lägg ner nu KnockOnWood!
Du skämmer ut dig!
 
HOBBY ARCHITECT skrev:
Jaha, nej det är inte lätt att få jobb. Och jag ska inte låta mitt projekt vila.
Kan tro att det inte är lätt!

Tycker absolut du ska fortsätta!
Som nån var inne på, gör nåt intressant på 25 kvm!
 
KTM RTR skrev:
Lägg ner nu KnockOnWood!
Du skämmer ut dig!
Gör han??
Man undrar ju om du läst tråden från början????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.