En liten illustration till detta med en vertikal förstärkning av hammarbandet.
Detta är ett garage. Tyvärr inte färdigt som synes. Och ursäkta röran :surprised:

Här är den vertikala förstärkningen inte infälld i de stående 45x95 mm reglarna, utan lagda utanpå, för ett enklarae och snabbare bygge. Utseendet är i sammanhanget oväsentligt.
P1000075.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
S
KnockOnWood skrev:
En liten illustration till detta med en vertikal förstärkning av hammarbandet.
Detta är ett garage. Tyvärr inte färdigt som synes. Och ursäkta röran :surprised:

Här är den vertikala förstärkningen inte infälld i de stående 45x95 mm reglarna, utan lagda utanpå, för ett enklarae och snabbare bygge. Utseendet är i sammanhanget oväsentligt.
[bild]
den hjälper ju inte mycket så där. nu är det ju bara skruven/spiken som håller uppe förstärkningen
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
hahalj skrev:
...Jag satte den längst ut så det får plats isolering på insidan, det är väl rätt tänkt?...
Vanligen sätter man väl den stående 195:an på insidan?
Den skall ju bära tyngden från taket/takstolarna, och då är det bäst att den ligger längst in, så spännvidden vägg-vägg minimeras.
 
SBH skrev:
den hjälper ju inte mycket så där. nu är det ju bara skruven/spiken som håller uppe förstärkningen
Kanske du har rätt.
Men det har klarat några stormar och snövintrar. Många spik är det!

Tycker du jag skall plocka ner den och stoppa i kaminen i stället :)
 
S
KnockOnWood skrev:
Kanske du har rätt.
Men det har klarat några stormar och snövintrar. Många spik är det!

Tycker du jag skall plocka ner den och stoppa i kaminen i stället :)
nä då. hade varit annat om du fick snölaster som här uppe.
 
SBH har rätt att det vore bättre om den låg på eller var infälld i de stående reglarna men det hjälper ju till även om inte optimalt.

Låt den sitta och glöm bort det. Det håller!











Skulle det inte hålla så märker du det.....
 
S
hantverkare1 skrev:
SBH har rätt att det vore bättre om den låg på eller var infälld i de stående reglarna men det hjälper ju till även om inte optimalt.

Låt den sitta och glöm bort det. Det håller!

låg på? du menar dubbla hammarband?











Skulle det inte hålla så märker du det.....
låg på? du menar dubbla hammarband?
 
hahalj
KnockOnWood skrev:
Vanligen sätter man väl den stående 195:an på insidan?
Den skall ju bära tyngden från taket/takstolarna, och då är det bäst att den ligger längst in, så spännvidden vägg-vägg minimeras.
Ok, så man isolerar från utsidan då? Utmärkt, då justerar vi det.
 
hahalj skrev:
Ok, så man isolerar från utsidan då? Utmärkt, då justerar vi det.
Det har inte så stor betydelse vilken sida den sitter på
 
hahalj
Då singlar jag slant då :cool:
 
Kanske du redan tänkt på men om inte, så glöm inte att lägga in en regel över och under fönster samt över dörr för att spika foder över och under samt överbleck på.
 
hahalj skrev:
Då singlar jag slant då :cool:
Det är ett mycket bra modus operandi i en hel del av våra diskussioner. Inget är dimensionerat "på marginalen", det är ju inte F1 racers eller Americas Cup båtar vi pysslar med.

Och för att förvirra dig ytterligare:
Det går oftast bra att sticka upp isoleringen "bakom" det vertikala hammarbandet även från insidan :)
 
hahalj skrev:
Då singlar jag slant då :cool:
Bygger man väggarna på backen är det enklare att sätta den på utsidan då man bara kan lägga den där den ska vara så gravitation resten.

Byggar man pinne för pinne har det ingen roll.
 
hahalj
cecar33 skrev:
Kanske du redan tänkt på men om inte, så glöm inte att lägga in en regel över och under fönster samt över dörr för att spika foder över och under samt överbleck på.
Ja, de finns där i modellen
 
hahalj
KnockOnWood skrev:
Och för att förvirra dig ytterligare:
Det går oftast bra att sticka upp isoleringen "bakom" det vertikala hammarbandet även från insidan :)
Ok! Det verkar ju rimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.