Alltså, nu kanske jag blir lite tuff i detta inlägg, men jag ser det så här. Många av de saker jag nämner är saker som skiljer agnarna från vetet.
Ingen arkitekt med självaktning skulle någonsin släppa kommentarerna "jag tror det går bra" eller "det är inte så farligt" över sina läppar om denna typ missar i sin lyxvilla. Det är ju att de sakerna sitter som sätter pricken över i.

HOBBY ARCHITECT skrev:
Skarpt noterat! :) Jag har också grunnat på detta, tänkt att det kanske inte är så farligt, men jag ändrade altanen så nu kan man se ut där.
Både Nej, och Jo. Antingen fyller fönstret en funktion, eller inte. Om inte, ta bort det, då är det inte så farligt. Nu ändrade du i alla fall på altanen, bra. Jag har inte sett nya lösningen. Men fönstret måste fylla en funktion och erbjuda en fin utsikt, annars blir det bara misslyckat, hur coolt det än är i övrigt, och då är det farligt eftersom det drar ner helheten.

HOBBY ARCHITECT skrev:
Ja det gör dom. Avställningsyta jämte ugnen och överskåp i köket skulle jag också vilja ha, men tror att det går bra ändå. Tror inte du/ni det?
Det går bra att åka skoda också, eller hur? Men du betalar inte ferraripris för en, right? ;)
Lagar du mycket mat själv?

HOBBY ARCHITECT skrev:
Avställningsyta bredvid ugnen skulle förstöra enhetligheten av att bara ha djupa "skåp" av olika slag utmed väggen. Kanske kunde man göra om två skåp i mitten till vanlig bänk med överskåp, men jag vet inte.
Design går före funktion alltså?
Design och funktion ska gå hand i hand.
Ja visst, det är både praktiskt och kan vara snyggt med en "glugg" i en sådan vägg, som annars, om den är solid, kan uppfattas som mycket stor och påträngande.

HOBBY ARCHITECT skrev:
Vet inte hur man skulle kunna få till hyllor över (i alla fall någon av) köksbänkarna så att det blir snyggt. Det är ju öppet upp till andra våning över och vet inte hur benen på hyllsidorna skulle se ut på ett snyggt sätt. Skåp blir nog för instängt, kocken och folk runt omkring ser inte varandra i ögonen.
Kan ju vara läge att fundera på det i kombination med öppningen upp och en eventuell infästning från ovan så att du får en känsla av att hyllorna svävar i rummet. Då har du en bra lyxfaktor där. ;) Från ovan kan det kanske bli en ö med exotiska växter som tittar upp mitt i öppningen. +1 på lyxfaktorn där :)

HOBBY ARCHITECT skrev:
Det kan väl inte vare så många hus med 5 sovrum som har plats för 20 sittplatser runt matbordet?
Det är nog fler sådana hus som har plats för 20 runt matsalsbordet än framför TV'n ;)


HOBBY ARCHITECT skrev:
Självklart inte. Det har att göra med att jag vill ha det så snyggt som möjligt (enkla linjer) och som du sa, smaken är som baken. :) (Angående dina andra kommentarer finns det svar på dom i den text jag har om huset på hemsidan, men förstår om inte alla orkar läsa den.)
Jag har läst den och det var nog därifrån många av mina kommentarer kom. Om det förefaller som det finns svar på dem där kanske jag har uttryckt mig otydligt om mina tankar.

HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag har nu gjort en hel del ändringar tack vara många människors intressanta synpunkter och tänker rita om huset i ett 3D program så småningom.(y)
Ok, jag får ta en ny titt. Har som sagt inte gjort det än.

Jag känner nog att jag inte riktigt finner balans i huset. När man ritar ett hus måste man tänka på vem/vilka som ska bo där och hur de vill ha sitt boende och hur de kommer att bo där.
Som det såg ut när jag tittade (innan de ändringar du nu gjort alltså) så kändes det lite som en blandning av ett hus för socialt umgänge med många människor och ett hus där bara familjen bor och har det extra bekvämt men inte så mycket mer. Man kan så klart blanda detta men det blir då för mig det första, bo i det ska man ju göra ändå.
Jag får känslan att vissa utrymmen är gjort för just den sociala biten med gäster, medan andra, för det behövliga ytor, inte är det.

Hur har du själv tänkt dig boendet i detta huset? Vilka behov, vardagliga som festliga m.m. har de som ska bo där?
 
Tog en titt på hemsidan men tyckte inte jag kunde se några skillnader mot innan.

Jag saknar även en groventré med dusch. När jag kommer hem med mina dykrpylar eller från ett mudrace, var ska jag då skölja av mig och mina prylar, jag vill ju inte klampa in tvärs igenom hela huset igenom relaxen, igenom sovrummet för att komma in till duschen. Eller upp på övervåningen för den delen.

Det vore intressant om du beskrev din process när du tar fram ett hus.
 
HOBBY ARCHITECT
thomasx skrev:
* Jag hittar inte riktigt kökstriangeln
Varför...? (Hur menar du?)
 
Underligaste planlösning jag sett. :eek:
 
HOBBY ARCHITECT skrev:
Varför...? (Hur menar du?)
Du vet vad "kökstriangeln" är, eller hur?

Om du inte visste det innan, så hoppas jag att du läste och tog till dig det allra första svaret du fick i din tråd.
 
Studentlyan tycker jag ser riktigt trevlig ut, dock saknar jag en fullhöjds kyl/frys.
 
Jag förstår lockelsen av att rita utan begränsningar, men det leder nästan aldrig till god arkitektur tyvärr. I det här fallet blir det problem på många ställen där du helt enkelt skapar en väldigt oeffektiv planlösning. Det finns många intressanta tankar i det du ritat, men ska du ha en bra chans att göra något till något riktigt bra så sätt dig ett mål att rita om det på under 250m2. :)

Jag skulle även tipsa om att funderar över ett konstruktionssyetem, och vad det skulle ha för inverkan på dina planer och fasader.

Alla arkitektstudenter lär sig snabbt uttrycket "kill you darlings". :)
 
HOBBY ARCHITECT
thomasx skrev:
Alltså, nu kanske jag blir lite tuff i detta inlägg, men jag ser det så här. Många av de saker jag nämner är saker som skiljer agnarna från vetet.
Ingen arkitekt med självaktning skulle någonsin släppa kommentarerna "jag tror det går bra" eller "det är inte så farligt" över sina läppar om denna typ missar i sin lyxvilla. Det är ju att de sakerna sitter som sätter pricken över i.
Man kan inte få allt, det vet du väl? Allt i livet handlar om priorieringar. Om jag säger att "det går nog bra ändå" betyder att det är inte så farligt. Finns inget hus i världen som har allt, kommer aldrig att finnas. Och samken är som sagt som baken.

thomasx skrev:
Det går bra att åka skoda också, eller hur? Men du betalar inte ferraripris för en, right? ;)
Lagar du mycket mat själv?
Finns ju bänk bakom ugnen, det tror jag funkar lika bra. Jag gillar inte att laga mat.

thomasx skrev:
Design går före funktion alltså?
Design och funktion ska gå hand i hand.
Ja visst, det är både praktiskt och kan vara snyggt med en "glugg" i en sådan vägg, som annars, om den är solid, kan uppfattas som mycket stor och påträngande.
Nej, design och funktion går hand i hand. Men för mig är designen viktigare än fuktionen. Annras kan man ju bo i ett asfult hus lika väl. Enhetlighet är inte påträngande, det är ju inbyggt i väggen.


thomasx skrev:
Kan ju vara läge att fundera på det i kombination med öppningen upp och en eventuell infästning från ovan så att du får en känsla av att hyllorna svävar i rummet. Då har du en bra lyxfaktor där. ;) Från ovan kan det kanske bli en ö med exotiska växter som tittar upp mitt i öppningen. +1 på lyxfaktorn där :)
Har ju funderat på det. Vet inte vad du menar med ö eftersom bänkarna är på två sidor, men växter blir nog lite kitschigt där.

thomasx skrev:
Det är nog fler sådana hus som har plats för 20 runt matsalsbordet än framför TV'n ;)
Det är snarare 10 platser framför TV:n.

thomasx skrev:
Jag känner nog att jag inte riktigt finner balans i huset. När man ritar ett hus måste man tänka på vem/vilka som ska bo där och hur de vill ha sitt boende och hur de kommer att bo där.
Som det såg ut när jag tittade (innan de ändringar du nu gjort alltså) så kändes det lite som en blandning av ett hus för socialt umgänge med många människor och ett hus där bara familjen bor och har det extra bekvämt men inte så mycket mer. Man kan så klart blanda detta men det blir då för mig det första, bo i det ska man ju göra ändå.
Jag får känslan att vissa utrymmen är gjort för just den sociala biten med gäster, medan andra, för det behövliga ytor, inte är det.
Vilka behövliga ytor saknar du då?

thomasx skrev:
Hur har du själv tänkt dig boendet i detta huset? Vilka behov, vardagliga som festliga m.m. har de som ska bo där?
Det är mitt fantasi-drömhus. Finns nog inte så mycket speciella behov förutom dom jag skrivit ner. Är det något du undrar?
 
HOBBY ARCHITECT
thomasx skrev:
Tog en titt på hemsidan men tyckte inte jag kunde se några skillnader mot innan.
Jag sa "tänker rita om huset i ett 3D program så småningom."


thomasx skrev:
Jag saknar även en groventré med dusch. När jag kommer hem med mina dykrpylar eller från ett mudrace, var ska jag då skölja av mig och mina prylar, jag vill ju inte klampa in tvärs igenom hela huset igenom relaxen, igenom sovrummet för att komma in till duschen. Eller upp på övervåningen för den delen.
Nu är det som sagt mitt drömhus och jag har inte dessa behov, men det finns en stor djup vask och det är inte svårt att sätta in en dusch i tvättstugan om man vill.

thomasx skrev:
Det vore intressant om du beskrev din process när du tar fram ett hus.
Har en vision från början som jag utgår ifrån. I just detta hus utgick jag från soff-sängen eftersom det var en ny idé och väldigt viktig.
 
HOBBY ARCHITECT
andersmc skrev:
Du vet vad "kökstriangeln" är, eller hur?

Om du inte visste det innan, så hoppas jag att du läste och tog till dig det allra första svaret du fick i din tråd.
Jag visste inte vad kökstriangeln var, läste om det och tyckte den fanns. Men sen när jag tittade på mitt kök såg jag att kyl och frys var för lång bort, hade glömt det. Så nu fattar jag vad ni menar. Då kan man lätt flytta kyl och frys längst ner i raddan av "skåp" och byta ut det mot de vanliga skåpen (C).
 
HOBBY ARCHITECT
RoBo skrev:
Underligaste planlösning jag sett. :eek:
Jaha. Varför?
 
HOBBY ARCHITECT
Villa vista skrev:
Studentlyan tycker jag ser riktigt trevlig ut, dock saknar jag en fullhöjds kyl/frys.
Den är bredvid ugnen.
 
HOBBY ARCHITECT
arkTecko skrev:
Jag förstår lockelsen av att rita utan begränsningar, men det leder nästan aldrig till god arkitektur tyvärr. I det här fallet blir det problem på många ställen där du helt enkelt skapar en väldigt oeffektiv planlösning. Det finns många intressanta tankar i det du ritat, men ska du ha en bra chans att göra något till något riktigt bra så sätt dig ett mål att rita om det på under 250m2. :)

Jag skulle även tipsa om att funderar över ett konstruktionssyetem, och vad det skulle ha för inverkan på dina planer och fasader.

Alla arkitektstudenter lär sig snabbt uttrycket "kill you darlings". :)
Så du menar att lyxhus aldrig kan vara god arkitektur? Vilka är dessa oeffektiva lösningar?

På vilket sett skulle ett konsturktionssystem inverka på mina planer och fasader?

Vad menas med "kill your darlings"? (Jag ska inte bli arkitekt.)
 
Ok. Jag misstog mig nog på dina ambitioner som hobby-arkitekt. Sorry för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.